Kiinassa ei noin vain astuta ovesta

1

Jotta voisit tuntea ja havaita Kiinan, on sinun välttämätöntä kulkea kiinalaisesta ovesta.

Yksityiskohta kiinalaisesta palatsiovesta. Auetako vai eikö aueta? Erityisen kaunis ovi on ollessaan kiinni. Kuva: Mika Tirronen.
Yksityiskohta kiinalaisesta palatsiovesta. Auetako vai eikö aueta? Erityisen kaunis ovi on ollessaan kiinni. Kuva: Mika Tirronen.

Keisarillisen oven on luontevampaa pysyä kiinni kuin aueta

Kiinassa mitättömimmässäkin ovessa, jollei sitä ole poistettu käytöstä (ovista noin kolme neljästä on lukittuna), on koettavissa raskaan ja vastahankaisen keisarillisen palatsioven idea.

Avautumisen ja sulkeutumisen ristikkäiset impulssit, jotka leimaavat koko kiinalaista yhteiskuntaa, tekevät itsensä tiettäviksi juuri kiinalaisen oven jousirakennelmien sisäisessä dialogissa.

Avautuako vai eikö avautua?

Sama paradoksi leimaa myös oviin kirjattuja toimintaohjeita.

Vedä työnnä mies nainen

Ovissa, jotka aukeavat molempiin suuntiin (niin kuin useimmat ovet Kiinassa) lukee yleensä joko push tai pull. Se herättää viehättävän tunteen kujeilusta. Ai työnnä? Miksei sitten vedä?

Jos ovi aukeaa vain yhteen suuntaan, siinä ei lue mitään. Miksi antaa ohjeita, kun on vain yksi mahdollinen tapa toimia?

Kiinnostavin kategoria ovat ovet, joissa lukee push, vaikka ovi aukeaa vain vetämällä (pull), tai päinvastoin.

Kaikessa on kurittoman leikin logiikka. Niinhän leikissä tehdään: ”Menkää tuonne!”, vaikka yhtä hyvin voisi mennä myös tuonne.

Sen sijaan ”Menkää minne haluatte!” (push ja pull) olisi leikin kannalta mieletöntä. Leikki syntyy vain mahdollisuuksilla leikittelystä, toisten toteuttamisesta ja toisten toteuttamatta jättämisestä. Jos kaikki tekevät mitä tahtovat, jos kaikki mahdollinen tehdään, emme puhu enää leikistä, silloin operoimme realiteettien kanssa.

Kahteen suuntaan avautuva ovi. Kuva: Mika Tirronen.
Kahteen suuntaan avautuva ovi. Kuva: Mika Tirronen.

Kiinalainen kulttuuri varjelee kaikin voimin leikin elementtiä

Säännöt ja ohjeet ovat leikin ilmentymiä, ja siksi ne ovat kuin luonnostaan suhteellisia. Oppiessaan leikin säännöt — vaikkapa vain oven kohdalla — satunnainen kulkija on jo syvällä kulttuurin epikeskuksessa.

Leikin luonteeseen kuuluu myös sääntöjen kiertäminen, ”fuskaus”.

Se on määritelmällisesti leikin kyljessä, se ammentaa leikin ilottelevasta, epätodesta ja karnevalisoivasta olemuksesta. Se on kuin muistutus kaikille: älkäämme ottako tätä liian todesta!

Kiina kutsuu leikkiin. Kuka haluaa — tai uskaltaa — olla olematta mukana?

Kommentit

Marko Karkkainen 8 vuotta sitten

Täysin totta, parhaillaan Pekingissä ja odotan aukeaako valtion virkamiehen ovi milloin, tänään vai huomenna?