Suomi maailmankartalle – Kiinassa?

Kiinalaismatkailijoiden määrä Suomessa on kasvanut merkittävästi viime vuosien aikana. Usein Suomi on ollut turisteille vain koneenvaihtopaikka matkalla Eurooppaan, mutta nyt suunta on muuttumassa.

Harva kiinalainen tietää Suomesta kovinkaan paljon – pois lukien ehkäpä Nokian ja Angry Birdsin. Asukasluvultaan pienen kiinalaisen kaupungin kokoisella Suomella on kuitenkin hihassaan sellaisia valtteja, joita yhä useampi kiinalaismatkailija arvostaa.

 

Mielikuvamarkkinoinnilla voidaan vaikuttaa paljon. Eikö sinuakin houkuttaisi vaihtaa Pekingin saasteet ilmaan, joka on todettu maailman puhtaimmaksi? Kuva: Säde Hautamäki
Mielikuvamarkkinoinnilla voidaan vaikuttaa paljon. Eikö sinuakin houkuttaisi vaihtaa Pekingin saasteet ilmaan, joka on todettu maailman puhtaimmaksi? Kuva: Säde Hautamäki

Kiinalaismatkailijaa kiinnostavat Suomessa erityisesti puhdas luonto ja hiljaisuus.

Kesäsesongin lisäksi myös talvi ja revontulien näkeminen kiehtovat matkailijoiden mieltä. Vaikka Suomessa ei olekaan Eiffel-tornin tai Colosseumin kaltaisia maamerkkejä, matkailija voi löytää samanlaisen wow-efektin selfiensä taustalle  sinisestä taivaasta ja vehreästä metsämaisemasta.

TV:stä tuttu Suomi

Aivan erityistä huomiota Suomi ja Lappi saivat Kiinan televisiossa We are in love -sarjan muodossa keväällä. Suositun tosi-tv-sarjan kolme jaksoa kuvattiin maaliskuussa Lapissa, missä tv-sarjan tähdet pääsivät pilkkimään, ajelemaan koiravaljakolla ja tietysti tapaamaan itse joulupukin. Satoja miljoonia katsojia tavoittanut sarja toi Suomen “winter wonderlandin” tavallisten kiinalaisten koteihin.

Suomeen on helppo tulla – ja jäädä

Suomi alkaa olla yhä helpommin kiinalaismatkailijoiden tavoitettavissa.

Finnair on avannut kesäkaudeksi suoran lentoyhteyden Helsingin ja Guangzhoun välille. Myös venäläinen Ural Airlines on aloittanut lennot Jekaterinburgin ja Helsingin välillä toimien yhteistyössä kiinalaisen matkanjärjestäjän kanssa.

Visit Finland lanseerasi kesäkuun alussa Stopover Finland -ohjelman, jonka tarkoituksena on saada kiinalaismatkailijat pysähtymään Suomessa. Visit Finlandin tekemässä tuoreessa kyselyssä erityisesti Shanghain ja Pekingin alueilla asuvat kiinalaiset ovat hyvin kiinnostuneita mahdollisuudesta pysähtyä Suomeen.

Suomesta kiinnostunut matkailija löytää tietoa maastamme myös omalla kielellään. Kuva: Säde Hautamäki
Suomesta kiinnostunut matkailija löytää tietoa maastamme myös omalla kielellään. Kuva: Säde Hautamäki

Suomi-markkinointi on myös tuottanut Kiinassa tulosta.

Tilastokeskuksen mukaan kiinalaismatkailijoiden yöpymisvuorokausien määrä kasvoi tammi–huhtikuussa 2016 huikeat 35,3 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Kasvu tuskin jää siihen, sillä Suomella on vielä paljon tarjottavaa kiinalaisille matkailijoille.

Säde Hautamäki

Työskentelen edustuston viisumitiimissä määräaikaisena maahantulovirkailijana. Olen jo kolmannella Kiinan-matkallani: Lapin tunturit vaihtuivat Pekingin bisneskortteleihin, koska maa jaksaa kiehtoa vuodesta toiseen.