Trendejä hyvinvoinnin mekasta Kaliforniasta

Kalifornia on yksi maailman kiinnostavimmista hyvinvoinnin keskuksista, sillä Yhdysvaltain länsirannikolta lähtee liikkeelle jatkuvasti uusia terveystrendejä aina ruokalajeista mitä erilaisimpiin liikuntamuotoihin. Hyvinvointi näkyy jokapäiväisessä arjessa, kun uusista villityksistä innostutaan. Terveysbuumissa ovat mukana myös suomalaiset yritykset.

Kalifornian rannat hengenpelastajineen ovat tuttuja myös monelle suomalaiselle tv-katsojalle.
Kalifornian rannat hengenpelastajineen ovat tuttuja myös monelle suomalaiselle tv-katsojalle. Kuva: Jussi Salonen

Los Angelesin rannoilta jo 1930-luvulla alkanut fitnessbuumi vaikuttaa edelleen ihmisten arkeen Kalifornian kultaisen osavaltion etelärannoilla. Erityisesti Santa Monicasta ja Venice Beachiltä lähtöisin oleva jo yli 80-vuotias trendi näkyy paikallisten aktiivisuudessa ja innokkuudessa kokeilla uusia asioita aina mehudieeteista elämäntapavalmentajiin. ”Birthplace of Fitness” kuvaakin aluetta osuvasti. Pohjoisempana Kalifornian Piilaaksossa terveysteknologiankin parissa työskentelevät yritykset, kuten Apple, Fitbit ja Jawbone, ovat vahvasti läsnä.

Monet rannat on suunnattu yhdelle Kalifornian suosituimmista urheilulajeista - surffaukselle. Kuva: Jussi Salonen
Monet rannat on suunnattu yhdelle Kalifornian suosituimmista urheilulajeista – surffaukselle. Kuva: Jussi Salonen

Viisi hyvinvoinnin trendiä Kaliforniasta

Millaista sitten on elämä hyvinvoinnin alkulähteillä? Paikalliset menevät yleisesti ottaen aikaisin nukkumaan myös viikonloppuna, jotta he ovat aamuvarhaisella virkeänä seuraavaan toimintapäivään. Kaikki aktiivisuus on coolia, mikä ilmenee myös seuraavasta viidestä trendistä:

  • Kulhot: Aamupala, lounas ja illallinen syödään kaikki kulhosta. Ehkä suosituimpia ovat pitaya- ja acai-kulhot sekä modernit aasialaiset kipot. Jopa McDonald’s julkaisi äskettäin oman aamiaiskulhonsa.
  • Sporttisuus: Vapaa-aika, työ ja liikunta sekoittuvat arjessa. Monet kulkevat Santa Monican kaduilla Lululemonin trikoissa ja Niken tuliterissä lenkkareissa. Aina pitää olla valmiina hyppäämään työpöydän äärestä joogasaliin tai kuntosalille, ja sieltä kaupungille tuttavia tapaamaan. Sporttinen jokapaikan vaatetus kantaa täällä omaa nimeä, athleisure.
  • Terveyspalvelujen uberisaatio: Palvelusta riippumatta vaivaton saatavuus on tärkeää. Hieronta, personal training, meditaatio ja akupunktio ovat esimerkkejä mihin tahansa tilattavista palveluista. Hyvinvointiin liittyviä nettikauppoja on myös tarjolla pilvin pimein, ja tuotteet kantautuvat kotiovelle jopa muutamassa tunnissa.
  • Hyvinvointi ja kestävä kehitys: Liikunta on trendikästä, mutta niin on myös vastuullisuus. Kuluttajat etsivät entistä aidompia ja ympäristöystävällisempiä vaihtoehtoja. Ruuan pitäisi olla mielellään luomua, lähellä tuotettua ja GMO-vapaata. Parhaimmillaan viikon tuotteet hankitaan paikalliselta torilta (farmers market). 
  • Palvelujen laadukkuus: Kokemuksellisuus ja persoonallisuus korostuvat palveluissa. Ryhmäliikuntatunneilla jammaillaan live-DJ:n tahdissa, ja joogaa järjestetään mitä monipuolisimmissa paikoissa hiekkarannoilta kattoterasseille. Minkä tahansa palvelun voi myös tilata kotiin sovelluksella, ja personal trainerin palvelut osana liikuntaharrastusta ovat enemmän sääntö kuin poikkeus. Kokemuksen täytyy jäädä mieleen ja siksi kaikenkattavat terveyspalvelut ovat suosittuja.
Santa Monican "Muscle Beach" on nykyisen fitnessbuumin alkulähde ja syntysija. Kuva: Jussi Salonen
Santa Monican ”Muscle Beach” on nykyisen fitnessbuumin alkulähde ja syntysija. Kuva: Jussi Salonen

Suomalaista terveysosaamista länsirannikolla

Suomessa on erittäin vahvaa osaamista terveyden ja hyvinvoinnin ratkaisuissa sekä liike-elämässä että tutkimussektorilla. Tämä on iloinen uutinen, sillä Yhdysvallat on Suomen kolmanneksi suurin vientikohde ja terveysteknologia suurin korkean teknologian vientiala. Meillä on erinomaiset mahdollisuudet menestyä kaikilla edellä mainittujenkin trendien osa-alueilla Yhdysvaltain valtavilla terveysmarkkinoilla.

Suomalaisyritykset ovat loistavia erilaisissa terveysteknologian ratkaisuissa. Unen laatua mittaavia Bedditin tuotteita voi hankkia Applen myymälöistä, ja älysormuksia valmistava Ōura onnistui juuri menestyksekkäästi joukkorahoituskampanjassaan. Tulevaisuudessa SportConnect sekä perinteisemmän terveydenhuollon osalta Planmeca tarjoavat  mielenkiintoisia ratkaisuja. Nokian OZO-virtuaalitodellisuuskamera ja Withingsin hankinta ovat Kaliforniassa saaneet näkyvyyttäElintarvikeviennin puolella esimerkiksi suomalaisen Four Sigmaticin tuotteet ovat kovassa huudossa ja Pandan lakuja saa monista ylemmän hintaluokan ruokakaupoista.

Pohjois-Kalifornian symboli, San Franciscon Golden Gate -silta on aina yhtä lumoava. Kuva: Jussi Salonen
Pohjois-Kalifornian symboli, San Franciscon Golden Gate -silta on aina yhtä lumoava. Kuva: Jussi Salonen

Kuulemme toivottavasti jo lähivuosina lisää menestystarinoita suomalaisilta terveysyrityksiltä. Vaikkei yrityksellä olisi vielä liiketoimintaa täällä hyvinvoinnin mekassa, niin suosittelemme säännöllisesti seuraamaan alan trendejä sekä ainakin vierailemaan Kaliforniassa!