Hur attraherar man svenskar att investera i Finland?

Senior Advisor Lars Hagebris, Business Finland i Stockholm
Senior Advisor Lars Hagebris, Business Finland i Stockholm

Jag står i kön till kassan på Coop butiken vid Nockeby torg i Bromma när jag instinktivt vänder mig om och säger hej till personen bakom mig. Kvinnan, någonstans kring 35, tittar förvånat på mig och säger hej tillbaka, sen fortsätter hon på sin varma finlandssvenska att prata vidare i sin mobiltelefon om hur hennes katt rev ner de nyuppsatta gardinerna. Det var först när jag kom ut som jag förstod att det var finlandssvenskan som hade gjort att det kändes naturligt att vända mig om och hälsa på en helt okänd person.

Det är två år sedan jag började på Business Finland (som tidigare hette Finpro) och steg in på Finlands ambassad i Stockholm för första gången.

Hur har det nu gått för denna svensk med sitt kontor på ambassaden, att förklara för svenskarna hur fantastiskt Finland är och att det vore bra för deras företag att sätta upp en verksamhet på andra sidan Östersjön?

Svensken som vill få Sverige att investera i Finland

Hela mitt yrkesverksamma liv har jag ägnat åt exportförsäljning och internationalisering av företag. Spenderade hela det glada 90-talet för Ericsson i Asien varav fem år i Tokyo.  Ericsson tog mig även till Mellanöstern, Nordafrika, Zimbabwe, Brasilien för att sen fokusera mer på Europa. Jag ansvarade en tid för den nordiska försäljningen för en fransk teleoperatör samt den globala försäljningen för två startup bolag.

Steget var stort, men inte gigantiskt, att börja på Business Finland med uppdrag att hjälpa svenska bolag att investera i Finland. Även om den största delen av Business Finlands verksamhet består av Exportstöd och TEKES finansiering till SME så tycker jag att det är Invest in Finland som är den intressantaste och mest spännande delen av hela verksamheten.

Finland är ju fantastiskt, förutom en massa skog, sjöar, bastu, vodka, kaffe, tango och ett och annat mumintroll finns det även en del märkliga sporter som kärringkånk, VM i luftgitarr och träskfotboll. Det är ju bevisligen så att Finland har världens lyckligaste befolkning. Det är kanske inte så tokigt att anordna en dag per år en ”misslyckandets dag” (13:e oktober) då man pyser ut sitt misslyckande för att sedan vara lycklig de övriga 364 dagarna.

En annan glädjande reflektion är att Finland ligger på 5:e plats på länder som svenskarna ofta reser till enligt Resebarometern 2018. Det är en positiv trend då 2016 låg Finland på 9:e plats och 2015 på 11 plats.

Nåväl, nog om det lyckliga Finland. Hur går det med att attrahera svenskarna till att investera i Finland?

Spännande utländska investeringar i Finland

Sverige följt av UK, Norge, USA, Danmark och Tyskland är de länder som gjort flest investeringar i Finland under de senaste åren. När det gäller storleken beror det mycket på den enskilda investeringen t.ex. Googles datacenter, det kinesiska Kaidi bioenergi, Meyer varvet, Rolls Royce investeringar i självkörande fartyg, Zalando R&D och Huawei R&D center i Helsingfors och Tammerfors. Nyligen öppnade Saab ett designcenter i Tammerfors.

Visst är det så att det görs många spännande investeringar i Finland med utländskt kapital. Bland de nordiska länderna var det Finland som attraherade flest utländska investeringsprojekt under 2016 enligt EY’s Attractiveness Report 2017. Värt att notera är att kinesiska investeringar till Norden ökade med 143%. Anledningen till att investera i Finland är inte marknadsstorleken utan teknologi och innovation.

De svenska PE/VC-investerarna visar också ett stort intresse för finska startup-bolag och det är inte så konstigt då Finland har en stark innovationskultur och har de facto flest startup-bolag per capita i världen.

Det finns en marknadsavdelning i Helsingfors som med förkärlek basunerar ut att Finland är världsbäst på allt. Bästa affärsmiljön, bästa utbildningssystemet, bästa samarbetet mellan universitet och industri, lyckligaste landet, minst korrupta landet, etc. Detta passar bra för att sätta Finland på kartan bland kinesiska och amerikanska investerare, men för skandinaviska företag måste man fokusera mer på företagsnyttan av att investera i Finland. Du vet, den sanna syskonkärleken och avundsjukan.

Avslutningsvis vill jag inte ta bort levebrödet för dom som tjänar pengar på att föreläsa om kultur och affärskillnader mellan Sverige och Finland, men min erfarenhet är snarare att det finns fler likheter än olikheter och det handlar mycket om företagskultur. En uppfattning om att finländaren skulle vara tystlåten har jag varit tvungen att omvärdera. Det pratas både mycket och snabbt.

Jag började på Business Finland då jag gillar ”to make a difference”. Att få svenska företag att tänka lite mer nordiskt i sin expansion och använda finsk teknologi – och det handlar inte om någon landskamp utan det handlar om att dra nytta av närliggande kompetens. I förlängningen önskar jag se ett större nordisk samarbete med syfte att locka internationell kompetens och investerare till Norden.