Movin’ On – otteita virkamiehen työstä Intiassa

Miten Intian kokoisessa maassa voidaan edistää Suomen elinkeinoelämän ja viranomaisten intressejä yhdestä toimipisteestä käsin? Ei mitenkään. Tältä näytti eräs työviikkoni liikkuvana kaupallis-taloudellisista asioista vastaavana virkamiehenä.

“I get up in the morning and it’s just another day – pack up my belongings, I’ve got to get away” 

Maanantaina on vuorossa viikon ainoa työpäivä New Delhissä. Jokaviikkoiset rutiinikokoukset ja perustoimeksiannot painottuvat aamuun.

Kun nämä on hoidettu, alkaa työ yritysten, etujärjestöjen ja intialaisviranomaisten parissa. Lisäksi päivän ohjelmassa on ”EU – India Clean Energy Partnership” – hankkeen edistämistä. Valmistautuminen Suomen EU-puheenjohtajuuskauteen on jo käynnissä.

Tapaamisessa Karnatakan osavaltion Delhin-lähettilään Nilaya Mitashin kanssa keskustelimme muun muassa  infrastruktuurihankkeista. Kuva: Sandeep Sarin/Wärtsilä.
Tapaamisessa Karnatakan osavaltion Delhin-lähettilään Nilaya Mitashin kanssa keskustelimme muun muassa  infrastruktuurihankkeista. Kuva: Sandeep Sarin/Wärtsilä.

“Jump into a taxi and the time is gettin’ tight – I got to keep on movin’ I got a show tonight”

Tiistaina taksini lentokentälle lähtee aamuviideltä. Tiet ovat kulkukoiria lukuun ottamatta tyhjiä, joten matka taittuu nopeasti. Suuntana on Varanasi, hindujen pyhä kaupunki Uttar Pradeshin 220:en miljoonan asukkaan osavaltiossa. 

”Tolpalla” ei aamuruuhkaa. Kuva: Mikko Pötsönen.
”Tolpalla” ei aamuruuhkaa. Kuva: Mikko Pötsönen.

Seuraavat kaksi päivää käsittelen suomalaisen energiateknologian markkinoillepääsyä ja puhtaiden ratkaisujen löytämistä alueen hiilipainotteisen infrastruktuurin kehittämiseksi.

Karsadan jätevoimalassa Varanasissa selvityslistallani oli synteettisen kaasun rikastaminen. Kuva: Mikko Pötsönen.
Karsadan jätevoimalassa Varanasissa selvityslistallani oli synteettisen kaasun rikastaminen. Kuva: Mikko Pötsönen.

Varanasista matka jatkuu viiden tunnin ajomatkan päähän Renukootiin, jossa tutustun Intian suurimman energiayhtiön, valtio-omisteisen NTPC:n Rihandin-voimalaitokseen. Syrjäinen alue on yksi tärkeimmistä hiilikaivosten, voimalaitosten sekä kemian- ja alumiiniteollisuuden keskittymistä Intiassa. Seudun jatkuvassa käytössä oleva yli 23:en gigawatin sähkökapasiteetti asettaa vaatimuksia myös siirtoverkolle. Samoin materiaalikuljetuksille, sillä lähin lentokenttä on tuntien matkan päässä, rautatie ylikuormitettu ja tiestö vaatimatonta.

Teollisuuden vesihuolto tarvitsee tekojärviä. Rihand-joen pato on Intian suurin. Kuva:  Mikko Pötsönen.
Teollisuuden vesihuolto tarvitsee tekojärviä. Rihand-joen pato on Intian suurin. Kuva:  Mikko Pötsönen.

”I’m movin’ on from town to town –  movin’ on, I’m never touchin’ the ground”

Keskiviikkoaamuna kierros ja keskustelut jatkuvat Intian suurimmassa voimalaitoksessa, NTPC:n Vindhyachalin Super Thermal Power Stationissa Madhya Pradeshissa. NTPC:n kolmen lähekkäisen hiilivoimalan  yhteinen kapasiteetti on 10 000 megawattia, ja rakenteilla on kaksi 800:an megawatin yksikköä lisää. Vertauksena: Olkiluoto 3:n kapasiteetti on 1600 megawattia.

Laitosten eri toiminnoissa on kehittämistarpeita, ja esimerkiksi rikki- ja typenoksidipäästöihin, hiilijätteen käsittelyyn ja höyrykierron mahdollisuuksiin kartoitetaan ratkaisuja myös suomalaisyritysten tarjonnasta.

NTPC:llä on Madhya Pradeshissa kolme lähekkäistä hiilivoimalaa: Rihand, Vindhyachal ja Singrauli. Kuvat: Mikko Pötsönen.
NTPC:llä on Madhya Pradeshissa kolme lähekkäistä hiilivoimalaa: Rihand, Vindhyachal ja Singrauli. Kuvat: Mikko Pötsönen.

Madhya Pradeshista palaan Uttar Pradeshin puolelle ja suuntaan Singraulin hiilikaivokselle. 

NCL Singrauli on maailman suurimman hiiliyhtiön, valtio-omisteisen Coal Indian tytäryhtiön, Northern Coalfieldsin, avolouhos Madhya Pradeshissa. Kuva: Mikko Pötsönen.
NCL Singrauli on maailman suurimman hiiliyhtiön, valtio-omisteisen Coal Indian tytäryhtiön, Northern Coalfieldsin, avolouhos Madhya Pradeshissa. Kuva: Mikko Pötsönen.

Intiassa kilometrejä tulee väkisinkin paljon maan koosta johtuen. Mittasuhteet ovat muutenkin suuria Suomesta katsottuna, ja sillä on vaikutusta myös yritysten hankkeisiin. Laitteet pitää saada perille ja niiden asennus edellyttää useimmiten yritysten omaa tiivistä läsnäoloa. Siten syrjäseudut tulevat tutuksi myös suomalaisille insinööreille ja asentajille. 

Palaan New Delhiin juuri ja juuri keskiviikon puolella ja saan hetken hengähdystauon ennen torstain aamulentoa. Kuva: Mikko Pötsönen.
Palaan New Delhiin juuri ja juuri keskiviikon puolella ja saan hetken hengähdystauon ennen torstain aamulentoa. Kuva: Mikko Pötsönen.

“I check into the ticket desk with half an’ hour to go – headin’ for the boarding gate, I’m feelin’ pretty low”

Torstaina suuntana on Ahmedabad, Gujaratin osavaltion kaupallinen keskus ja yksi läntisen Intian talousvetureista. Tapaan yhdessä FINCHAM Indian, eli suomalaisen kauppakamarin jäsenyritysten kanssa muun muassa maan suurimpiin teollisuusyrityksiin kuuluvan Adani Ports & SEZin edustajia. Konserni operoi maan suurimpia ja moderneimpia yksityissatamia, ja laajentaa jatkossa myös lentokentille.

Vierailemme saman matkan yhteydessä myös naapurikaupunki Gandhinagarissa, jossa tapaamme osavaltion hallinnon edustajia.

Tapasin Gandhinagarissa teollisuuskomissaari Mamta Verman, joka vastaa Gujaratin osavaltion investointipolitiikasta. Kuva: Jatin Kaushal/iNDEXTb.
Tapasin Gandhinagarissa teollisuuskomissaari Mamta Verman, joka vastaa Gujaratin osavaltion investointipolitiikasta. Kuva: Jatin Kaushal/iNDEXTb.

Jotta ehtisin illaksi takaisin New  Delhiin tapaamaan NTPC:n pääjohtaja Gurdeep Singhiä, vaihdan paluulennon suunniteltua aiemmaksi. 

“Movin’ on, I can’t seem to stop now – I got to move on, I never seem to slow down”

Perjantaina suuntaan etelään, Intian teknologiakeskuksena tunnettuun Bangaloreen. ICT-alat ovat kaupungissa vahvasti esillä, mutta alueella on myös suuria ilmailu- ja autoteollisuuden keskittymiä. Nokia on Bangaloren keskeisiä yrityksiä yli 6000 henkeä työllistävällä tutkimus- ja kehityskeskuksellaan. 

Keskustelin Karnatakan energiavaltiosihteeri P. Ravikumarin kanssa muun muassa innovaatioiden edistämisestä. Kuva: Sandeep Sarin/Wärtsilä.
Keskustelin Karnatakan energiavaltiosihteeri P. Ravikumarin kanssa muun muassa innovaatioiden edistämisestä. Kuva: Sandeep Sarin/Wärtsilä.

Viisi päivää – viisi osavaltiota, kuusi lentoa, seitsemän kaupunkia ja parikymmentä tuntia autossa. Tuloksena useita voimalaitos-, kaivos- ja yritysvierailuja, viranomaistapaamisia sekä teknisiä ja kaupallisia neuvotteluja. Kun samaa toistaa viikosta toiseen, niin yksikin virkamies ehtii taipua moneen. Kuten jo alussa totesin, näinhän myös yrityksemme tekevät. Tiedonhankinta, markkinakehitys, edunvalvonta ja viennin tukeminen edellyttävät useimmiten perinteistä henkilökohtaista läsnäoloa, ja tämä vahvistaa myös viestiä hankkeisiin sitoutumisesta. Siten liikkeellä olemisen merkitys säilyy jatkossakin. Taidan siis jatkaa väliotsikoissa olevan Bad Companyn kappaleen Movin’ On (Mick Ralphs 1974/ Swan Song) kuvailemaa liikkuvaa elämää.

Leave a Reply