Ankarakankaita, afrobeatsia ja Nollywoodia – eli muotia, musiikkia ja elokuvaa Nigeriasta, Saharan eteläpuolisen Afrikan viihteen ja kulttuurin mekasta! Perinteisesti öljystä riippuvainen Afrikan jättiläinen – mantereen väkirikkain maa ja suurin talous – monipuolistaa talouttaan ja rakentaa tulevaisuuttaan ennakkoluulottomasti luovien alojen varaan. Nopea digitalisoituminen avaa uusia markkinoita ja luo mahdollisuuksia myös suomalaisille toimijoille kuten tässä jutussa haastatellulle elokuva-alan firmalle Whitepoint Oy:lle.
Digitalisoituvilla sisällöillä massiiviset kansainväliset markkinat
Peräti 200 miljoonan asukkaan Nigeria on maailman nopeimmin kasvava viihde- ja mediamarkkina. Viihdeteollisuuden tulot kasvoivat 25,5 prosenttia vuonna 2018 ja olivat yhteensä 4 miljardia euroa. PwC ennustaa tulojen olevan vuonna 2022 jopa 9,9 miljardia dollaria (PwC Nigeria 2019).
”Digitalisoituminen on kasvun veturi”, toteaa Aleksis Pillai, Nigerian markkinoilla toimivan suomalaisen elokuva-alan firman Whitepoint Oy:n toimitusjohtaja ja vahvistaa samalla usein kuullun väitteen.
Pelkästään Nigeriassa on lähes 100 miljoonaa mobiilikäyttäjää, ja määrä on voimakkaassa kasvussa. Jokainen näistä käyttäjistä kuluttaa paikallisia viihdesisältöjä päivittäin. Nigerian väestöstä 63 prosenttia on alle 25-vuotiaita, joten markkinoilla toimii energisiä, ennakkoluulottomia ja luovia yrittäjiä ja kuluttajia.
International Federation of Film Producers’ Associations arvioi Nollywoodin, Nigerian Hollywoodin, olevan tällä hetkellä maailman tuotteliain elokuvateollisuuden toimija, jota seuraavat Bollywood ja Hollywood. Nollywood suoltaa jopa 50 elokuvaa viikossa ja työllistää miljoona ihmistä.
Elokuvien lisäksi Nigeria tuottaa erityisesti musiikkia ja muotia sekä maailmanluokan kirjailijoita. Kyse ei ole vain rahasta – Nigerian luova teollisuus rakentaa niin voimakasta kulttuurista valtaa, että on puhuttu jopa Afrikan nigerisaatiosta – mantereella leviävät nigerialainen aksentti, muoti, musiikki, tanssityylit ja julkkiskultti.
Viihdeteollisuuden päällimmäisenä haasteena on kuitenkin piratismi. Tänä keväänä uudelle kaudelle valittu Nigerian presidentti Muhammadu Buhari lupasi kampanjansa aikana kitkeä piratismia sekä pääomittaa viihdeteollisuutta ja luoda kannustimia.
Nollywood suomalaisin linssein
Nollywood juontaa juurensa Nigerian 20 miljoonan asukkaan metropoliin Lagosiin 1990-luvun alkuun. Väitöskirjatutkija Emmi Holmin blogiteksti Nollywoodista kuvaa mainiosti nigerialaista elokuvateollisuutta ja sen teemoja ja motiiveja: noituutta, rikastumista, toivoa ja rakkautta. Suomenkin Netflixistä löytyy joitain Nollywood-elokuvia.
Pillain mukaan digitalisoituminen ja mobiililaitteiden räjähdysmäinen kasvu avaavat nigerialaisille viihdesisällöille juuri nyt valtavia kansainvälisiä markkinoita. Erilaisia mahdollisuuksia löytyy joka osa-alueelta aina rahoituksesta sisällöntuotantoon ja suoratoistopalveluihin. Pillai toteaa Nigerian olevan Afrikan isoin markkina ja mantereen luovan teollisuuden keskus, joka ei kuitenkaan ole osunut useimpien länsimaisten toimijoiden tutkaan.
Whitepoint on tehnyt Nigeriassa mainoksia ja tv-sarjoja ja neuvottelee parhaillaan yhteistyöstä pariin elokuvaan. Pääpaino on ollut jälkituotannossa eli kuvatun materiaalin viimeistelyssä kuten leikkauksessa, äänityössä, värimäärittelyssä ja masteroinnissa. Nigerialaistuotannot hakevat digitalisoitumisen myötä teknistä osaamista ulkomailta. Nollywoodin läpilyöminen Netflixissa esimerkiksi sen tilaaman Lionheart-elokuvan myötä on merkinnyt teknisten laatuvaatimusten kiristymistä. Markkinat ovat siis auki kansainvälisille elokuva-alan yrityksille.
Liiketoimintaan liittyy toistaiseksi myös haasteita. ”Budjetit ovat eurooppalaisittain vielä aika pieniä. Rahoituksen ja ammattitaitoisen henkilökunnan löytäminen riittävän laadukasta toteutusta varten on joskus haastavaa.”
Elokuvatuottajat rahoittavat sisällöt yleensä omalla tai investorirahalla, joten projektit pyritään tekemään valmiiksi nopeasti. Kuvauspäiviä on Pillain mukaan vain kolmannes siitä, mitä niitä on vaikkapa Suomessa. ”Toisaalta Nollywoodissa visiot ovat suuria ja asenne avoin.”
Suomalais-nigerialaisesta muodista Leijonakuninkaan nigerialaisiin soundeihin
Lujaa menee myös musiikin saralla. Disneyn uuden Leijonakuningas-elokuvan soundtrack on leimallisesti nigerialainen. Sitä tähdittävät Beyoncen rinnalla muun muassa Tiwa Savage, Burna Boy, Wizkid ja Yemi Alade. He ja monet muut ovatkin viime vuosina levittäneet urbaanin nigerialaisen (usein afrobeats-genrenä tunnetun) musiikin ilosanomaa laajalti Afrikan rajojen ulkopuolella esiintymällä maailman isoilla areenoilla ja levyttämällä nimekkäissä studioissa.
Nykyään Lagosissa operoivat jo isot kansainväliset musiikkialan korporaatiot Universal, Warner ja Sony Music, ja nigerialaisten kanssa työskentelee myös ruotsalainen Spotify. Suomessakin keikkailee taajaan nigerialaismuusikoita.
Nigeria menestyy myös muodin saralla. Pohjoismaisten edustustojen ja vienninedistämisorganisaatioiden Lagosissa toukokuussa järjestämä Nordic Nigeria Connect -tapahtuma toi esille pohjoismaisia innovaatioita, yrityksiä ja kulttuuria ja muotoilua. Avajaisillan muotinäytöksessä esiteltiin Marita Huurinaisen suomalais-nigerialaista muotia. Huurinainen hyödyntää mallistoissaan nigerialaista käsityöläisperinnettä värikkäiden kankaiden ja printtien suhteen, mutta muotoilu on usein pohjoismaisen minimalistista.
Nigerialainen kulttuuri onkin vahvasti mukana globalisoituneen kulttuurin kentillä. Myös nigerialaisdiasporalla on tärkeä rooli nigerialaisen viihdeteollisuuden kasvutarinassa. Sen ostovoima mahdollistaa laadukkaamman tekemisen ja silloittaa sen muihin luovan teollisuuden globaaleihin keskuksiin.
”Luovuuden ydin säilyy mielestäni tulevaisuudessakin kuitenkin Nigeriassa. Viihteen lisäksi myös musiikin ja muodin kova ydin kaikki löytyvät sieltä”, Pillai uskoo.
Popcornit esiin!
Mistä aloittaa nigerialaisviihteeseen tutustuminen? ”Omaperäisempiä elokuvia kannattaa etsiä esim. Lagosissa vuosittain järjestettävästä African International Film Festivalista. Sieltä löytyy rohkeita genre-elokuvia ja jopa täysin uudenlaista elokuvakerrontaa”, Pillai vinkkaa.
Allekirjoittaneen oma elokuvasuositus blogin lukijoille on Kemi Lala Akindojun ohjaama 4th Republic, joka on alkuvuodesta julkaistu monitahoinen poliittinen trilleri, jonka maalaamat painajaismaiset näkymät kävivät ikävästi osittain toteen keväällä 2019 käytyjen Nigerian vaalien yhteydessä. Katso traileri Youtubessa.