Tuhansien hymyjen – ja tuhansien taalojen Thaimaa

1

Thaimaa on keskivertosuomalaiselle todennäköisesti tutuin maa Aasiassa. Mutta tiesitkö, että Thaimaa on Kaakkois-Aasian toiseksi suurin talous? Tai että se on Suomen toiseksi suurin kauppakumppani alueella? Ennen komennustani Bangkokiin minä en ainakaan tiennyt.

Suomalaisyritykset tutustuivat Thaimaan mahdollisuuksiin viime elokuussa järjestetyllä Team Finland -matkalla. Kuva: Korawut Neeparn.
Suomalaisyritykset tutustuivat Thaimaan mahdollisuuksiin viime elokuussa järjestetyllä Team Finland -matkalla. Kuva: Korawut Neeparn.

Sinivalkoiset siivet lennättävät Helsingistä Bangkokiin jopa kolme kertaa päivässä. Suomalaisia käy Thaimassa noin 150 000 vuosittain. Löytääpä moni maasta puolisonkin.

Suomalaisten mielikuva Thaimaasta on tiukassa. Maata katsellaan usein turistin aurinkolasien läpi. Ihmiset osaavat yhdistää Thaimaahan tuk-tukit, tulisen katuruuan, hiekkarannat ja hierontapaikat. Thaimaa on hieno matkailumaa, joka tarjoaa jokaiselle jotakin.

Valitettavan harva suomalainen kuitenkaan mieltää Thaimaata bisneskohteeksi. Suurlähetystössä näemme jatkuvasti, ettei Thaimaan mahdollisuuksia tunneta kovin hyvin.

Modernimpi kuin luullaan

Moni voi yllättyä tiedosta, että Thaimaa on Maailmanpankin ylläpitämässä liiketoimintaympäristön helppoutta mittaavassa indeksissä sijalla 27, korkeammalla kuin esimerkiksi Ranska, Alankomaat tai Sveitsi. Ei Thaimaa ongelmaton ympäristö ole, mutta useimmat asiat toimivat siellä kuitenkin kohtalaisen hyvin.

Thaimaa on moderni maa, jossa digitalisaatio näkyy vahvasti. Thaimaalaisten pankkien ja ruokakauppojen kännykkäsovellukset voittavat helppoudellaan suomalaiset. Thaimaa elää ja hengittää älypuhelimien kautta, minkä voi todistaa esimerkiksi täpötäydessä Bangkokin ilmajunassa. Thaimaalaiset viettävät keskimäärin 9 tuntia 38 minuuttia päivässä netissä, enemmän kuin mikään toinen kansa maailmassa.

Äärimmäisyyksien äärellä

Bangkokissa näkee Thaimaan ristiriitaiset kasvot. Uusia kauppakeskuksia nousee hengästyttävään tahtiin. Marraskuussa Chao Phraya -joen rannalle avautui Thaimaan suurin kauppakeskus Iconsiam, joka vastaa pinta-alaltaan reilua viittä Selloa. Kauppakeskusten parkkihalleissa näkee hämmästyttävän usein Porscheja, Ferrareja ja Maserateja. Kääntöpuolena ovat toki suuret tuloerot: iso joukko thaimaalaisia ei pääse nauttimaan vauraudesta.

Uusi Iconsiam jatkoi loputtomalta tuntuvaa kauppakeskusten virtaa Bangkokiin. Kuva: Wikimedia Commons.
Uusi Iconsiam jatkoi loputtomalta tuntuvaa kauppakeskusten virtaa Bangkokiin. Kuva: Wikimedia Commons.

Thaimaassa on globaalille yleisölle tuntemattomia megayrityksiä, jotka investoivat voimakkaasti paitsi kotimaassaan myös maailmanlaajuisesti. Thaimaan suurin yritys, perheomisteinen CP Group, on suurin ulkomainen investoija Kiinassa. 300 000:lla työntekijällään se on maailman suurimpia katkaravun ja siipikarjan tuottajia, joka siinä sivussa pyörittää kymmenien tuhansien 7-Eleven-kioskien verkostoa sekä telekommunikaatioliiketoimintaa, valmistaa autoja ja rakennuttaa kauppakeskuksia. Viime elokuussa Team Finland -matkalla muutamilla suomalaisyrityksilläkin oli mahdollisuus esitellä puhdasta teknologiaa tälle perheyritykselle.

Monet kasvot

Thaimaalla on useammat kasvot kuin mitä matkailija Thaimaassa käydessään usein näkeekään. Kyseessä on moderni ja voimakkaasti kehittyvä maa. Suomalaisille yrityksille on paljon mahdollisuuksia esimerkiksi kuluttajaliiketoiminnassa, digitaalisissa palveluissa, energia-alalla ja kiertotaloudessa.

Toivottavasti entistä useampi suomalainen yritys tutustuisi avoimesti Thaimaahan. Tuhansien hymyjen maa voi yllättää.

Kommentit

Jouni T. Ollila 6 kuukautta sitten

”Thaimaa on Maailmanpankin ylläpitämässä liiketoimintaympäristön helppoutta mittaavassa indeksissä sijalla 27, ”

Tämä saa Maailmanpankin kyllä ihan uuteen valoon uskottavuudessan, kun muistaa miten Thaimaassa rajoitetaan tavallisten yhtiöitten omistus niin että mukana pakotetaan olemaan 51% osakekannasta thaimaalaisilla (bulvaaneilla joita et edes luultavasti tunne), iso osa ammateista on ulkomaalaislta kielletty, työluvan hakemiseen hypittävät voltit; kerran vuodessa ja joka vuosi kun sitä mielii jatkaa, jatkuvasti kiristyvät hyvin tiukat viisumisäännökset ja ulkomaalaisten seuraaminen kuin kaikki olisimme rikollisia, korruption valtava määrä, jatkuvasti kiristyvä nationalistinen ilmapiiri, sananvapauden erikoisuudet, oikeusjärjestelmän epäluotettavuus, maanomistuksen mahdottomuus ja pisimmän mahdollisen vuokrauksen kohtuullisen lyhyt aika 30 vuotta, politiikan käymistila ja pinnan alla kytevät luokkaerot, jne…

”Thaimaalaiset viettävät keskimäärin 9 tuntia 38 minuuttia päivässä netissä,…”

Luultavasti pelaten Candy Crushia tai katsellen näitä järjettömiä huutosaippuasarjoja.

”Thaimaan suurin kauppakeskus Iconsiam, joka vastaa pinta-alaltaan reilua viittä Selloa. ”

Lienee suhteessa kun ajattelee että maan väkiluku on noin 10-kertainen, ja maan pääkaupunki on vähintään yhtä moninkertaisesti Suomen pääkaupunkiseutua suurempi.

”Kauppakeskusten parkkihalleissa näkee hämmästyttävän usein Porscheja, Ferrareja ja Maserateja.”

Kuten jutussakin mainittiin; erittäin konkreettinen muistutus siitä miten maassa kuilu on ISO.
Valtava määrä ihmisiä elää juuri ja juuri kädestä suuhun, ja sitten ne joilla on, niillä sitten ON!
Päälle sotilasjuntta, ja jatkuva ihmisten kytevä tyytymättömyys niin … PAM! Siinä on Maailmanpankilla käyrät uudessa solmussa.

P.S: Thaimaassahan 7 Eleveneitä on vasta karvan yli 10 000, mutta muualla niitä on CP:llä lisää. Kertoo enemmänkin muitten avoimuudesta thaimaalaista yhtiötä kohtaan, kuin Thaimaan avoimuudesta ulkomaalaisia yhtiöitä kohtaan.

Leave a Reply