Liikkumisen tulevaisuus on Kiinassa – irti öljyriippuvuudesta

Kiinassa törmää usein puheisiin murroksista ja Kiinassa nämä murrokset tapahtuvat häkellyttävällä vauhdilla – jopa niin nopeasti, että paikallaolijankin on vaikea pysyä niistä perillä.

Isoissa risteyksissä sekä vilkkailla bussi- ja metrolaitureilla tapaa ruuhka-aikaan usein mikillä varustautuneita opastajia, jotka paimentavat matkailijoita oikeaan suuntaan. Usein käsky käy: ”Kävele, äkkiä”. Kuva: Anu Kerttula

Murrosten vauhti ja niihin liittyvät tavoitteet saavat välillä haukkomaan henkeä. Näistä mainittakoon neljä esimerkkiä: asuinpaikka, teollisuuden tuottavuus, startup-yrittäjyys sekä se, miten kiinalaiset liikkuvat paikasta A paikkaan B.

Pekingin pyöräkaistoilla vilisee nykyään yhteiskäytössä olevia pyöriä. Markkinoilla on useita eri yrityksiä. Pyörän lukon saa auki mobiilisovelluksella. Kuva: Anu Kerttula
Pekingin pyöräkaistoilla vilisee nykyään yhteiskäytössä olevia pyöriä. Markkinoilla on useita eri yrityksiä. Pyörän lukon saa auki mobiilisovelluksella. Kuva: Anu Kerttula

Maailman suurin muuttoliike on ollut ja on paraikaa meneillään Kiinassa. Vuoteen 2030 mennessä arvioidaan, että sadat miljoonat ihmiset muuttavat maalta kaupunkiin.

Myös teollisuuden tuottavuudessa on muutoksia. Kiina haluaa nousta maailman johtavien teollisuusmaiden joukkoon ja panostaa teollisuuden uudistamiseen Made in China 2025 –ohjelmansa kautta.

Voi myös sanoa, että startup-yrittäjyyden määrä elää murroskautta. Kiinassa rekisteröitiin viime vuonna keskimäärin 15 000 uutta yritystä per päivä. Tämän lisäksi myös liikkumisen tapa muuttuu vauhdilla. Kiinassa rakennettiin viime vuonna 1 900 kilometrin verran uutta nopeiden (high speed) junien rataa ja 6 700 kilometriä moottoriteitä.

Pekingissä asuu jo yli 2,5 miljoonaa ihmistä. Kuva: Jutta Laiho.
Pekingissä asuu jo yli 21,6 miljoonaa ihmistä. Kuva: Jutta Laiho

Kiina pyrkii sähköautoteollisuuden kärkimaaksi

Järjestimme vastikään Pekingissä seminaarin otsikolla ”Future of Mobility”, jonne saimme yhteistyökumppanimme kanssa houkuteltua joukon Kiinassa liikkumisen murrokseen osallistuvia yrityksiä. Erittäin mielenkiintoisesta päivästä jäi muutama selkeä viesti ja näkemys mieleen.

WU Gansha (CEO, UISEE Ltd) kertoi Kiinan itseohjautuvien autojen kehityksestä: Kuva: Max Zhang, China Automotive Review.
WU Gansha (CEO, UISEE Ltd) kertoi Kiinan itseohjautuvien autojen kehityksestä: Kuva: Max Zhang, China Automotive Review

Ensinnäkin Kiinan perimmäinen pyrkimys sähköautoteollisuuden kärkimaaksi pohjaa vahvasti hallituksen tavoitteeseen päästä irti öljyriippuvuudesta.

Toiseksi uuden energian kulkuneuvojen (new energy vehicles) osalta on asetettu hallituksen taholta tiukat tavoitteet: vuoteen 2020 viisi prosenttia ja vuoteen 2025 20 prosenttia kaikista myydyistä kulkuneuvoista tulisi olla uuden energian kulkuneuvoja – käytännössä sähköautoja.

Kolmanneksi ruuhkautuneet kaupunkitaajamat huutavat uudenlaisten jakamistalouden ratkaisujen perään, esimerkiksi pelkästään Pekingissä nyt jo liikenteessä noin kuusi miljoonaa yksityisautoa ja ruuhka-aikaan parin kilometrinkin matka voi kestää pahimmillaan tunteja.

Murroksista mahdollisuuksia suomalaisyrityksille

Paneelikeskustelussa pohdittiin muun muassa liikkumisen tulevaisuuden kehitysnäkymiä Kiinan kontekstissa. Kuva: Max Zhang, China Automotive Review.
Paneelikeskustelussa pohdittiin muun muassa liikkumisen tulevaisuuden kehitysnäkymiä Kiinan kontekstissa. Kuva: Max Zhang, China Automotive Review

Kaikista näistä murroksista löytyy varmasti myös mahdollisuuksia suomalaisille yrityksille. Täytyy vain löytää oikeat kiinalaiset kumppanit.

Kiinalla on vahva fokus itse teknologian kehittämiseen ja uskonkin, että palveluiden ja mahdollistavien teknologioiden (esim. 5G ja IoT) hyödyntämisen puolella Suomella on jotain tarjota, mitä Kiinassa todella tarvitaan.