Kiinassa törmää usein puheisiin murroksista ja Kiinassa nämä murrokset tapahtuvat häkellyttävällä vauhdilla – jopa niin nopeasti, että paikallaolijankin on vaikea pysyä niistä perillä.
Murrosten vauhti ja niihin liittyvät tavoitteet saavat välillä haukkomaan henkeä. Näistä mainittakoon neljä esimerkkiä: asuinpaikka, teollisuuden tuottavuus, startup-yrittäjyys sekä se, miten kiinalaiset liikkuvat paikasta A paikkaan B.
Maailman suurin muuttoliike on ollut ja on paraikaa meneillään Kiinassa. Vuoteen 2030 mennessä arvioidaan, että sadat miljoonat ihmiset muuttavat maalta kaupunkiin.
Myös teollisuuden tuottavuudessa on muutoksia. Kiina haluaa nousta maailman johtavien teollisuusmaiden joukkoon ja panostaa teollisuuden uudistamiseen Made in China 2025 –ohjelmansa kautta.
Voi myös sanoa, että startup-yrittäjyyden määrä elää murroskautta. Kiinassa rekisteröitiin viime vuonna keskimäärin 15 000 uutta yritystä per päivä. Tämän lisäksi myös liikkumisen tapa muuttuu vauhdilla. Kiinassa rakennettiin viime vuonna 1 900 kilometrin verran uutta nopeiden (high speed) junien rataa ja 6 700 kilometriä moottoriteitä.
Kiina pyrkii sähköautoteollisuuden kärkimaaksi
Järjestimme vastikään Pekingissä seminaarin otsikolla ”Future of Mobility”, jonne saimme yhteistyökumppanimme kanssa houkuteltua joukon Kiinassa liikkumisen murrokseen osallistuvia yrityksiä. Erittäin mielenkiintoisesta päivästä jäi muutama selkeä viesti ja näkemys mieleen.
Ensinnäkin Kiinan perimmäinen pyrkimys sähköautoteollisuuden kärkimaaksi pohjaa vahvasti hallituksen tavoitteeseen päästä irti öljyriippuvuudesta.
Toiseksi uuden energian kulkuneuvojen (new energy vehicles) osalta on asetettu hallituksen taholta tiukat tavoitteet: vuoteen 2020 viisi prosenttia ja vuoteen 2025 20 prosenttia kaikista myydyistä kulkuneuvoista tulisi olla uuden energian kulkuneuvoja – käytännössä sähköautoja.
Kolmanneksi ruuhkautuneet kaupunkitaajamat huutavat uudenlaisten jakamistalouden ratkaisujen perään, esimerkiksi pelkästään Pekingissä nyt jo liikenteessä noin kuusi miljoonaa yksityisautoa ja ruuhka-aikaan parin kilometrinkin matka voi kestää pahimmillaan tunteja.
Murroksista mahdollisuuksia suomalaisyrityksille
Kaikista näistä murroksista löytyy varmasti myös mahdollisuuksia suomalaisille yrityksille. Täytyy vain löytää oikeat kiinalaiset kumppanit.
Kiinalla on vahva fokus itse teknologian kehittämiseen ja uskonkin, että palveluiden ja mahdollistavien teknologioiden (esim. 5G ja IoT) hyödyntämisen puolella Suomella on jotain tarjota, mitä Kiinassa todella tarvitaan.