Sushia, burritoja, keittoja, nuudeleita, pizzaa tai jopa supisuomalaista lohipiirakkaa – Pekingissä lähes rajaton määrä herkkuja on muutaman klikkauksen päässä omalta kotisohvalta. Kotiinkuljetuksen iloja kuitenkin varjostaa järjettömältä tuntuva muoviroskan määrä.
Kotiinkuljetuksen sietämätön helppous
Kun pari viikkoa sitten sain vihdoin hankittua kiinalaisen pankkikortin, tilasin heti ensimmäiseksi ruokaa kotiinkuljetuksella mobiilisovelluksen kautta. Ruoan tilaaminen sovelluksen avulla on äärimmäisen helppoa ja edullista: pari klikkausta, niin annos on tilattu, maksettu ja matkalla herkuttelijan luo.
Kotiinkuljetuksen tilaamisessa on minulle myös eräänlaista ylellisyydentuntua, sillä viime vuosina Ruotsissa asuessani moinen ei ole opiskelijabudjetilla tullut kuuloonkaan.
Tunteeni olivat ensimmäisen ruokalähetyksen saapuessa varsin ristiriitaiset. Oli sinänsä ihanaa saada tuoretta ruokaa kotiovelle, mutta muovin ja muun roskan määrä oli lähes absurdi: pienehkö burrito oli aivan liian isossa muovilaatikossa kaksinkertaisesti muoviin ja paperiin käärittynä, ja koko komeus saapui valtavassa paperikassissa. Mukana oli vielä luonnollisesti muoviin pakatut muoviset aterimet sekä muutama kastike erikseen pienissä muovirasioissa.
Pizzalaatikkokin saa muovia ympärilleen
En kuitenkaan halunnut vielä lannistua, vaan aloin miettiä minkälaista ruokaa tilatessa roskan määrä olisi mahdollisesti vähäisempi. Pitkien pohdintojen jälkeen päädyin vanhaan kunnon pizzaan, joka on jo vuosikausia Suomessakin kulkeutunut nälkäisten kansalaisten kotiovelle yksinkertaisessa pahvisessa pizzalaatikossa.
Mutta voi kuinka väärässä olinkaan: pizza oli toki laatikossa, mutta laatikko oli tungettu epämääräisen muoviliuskan kanssa paksuhkoon termopussiin, joka oli pizzalaatikon muotoisessa tukevassa kangaskassissa. Jos jotain hyvää asiasta pitää etsimällä etsiä, niin kertakäyttöiseksi tarkoitetut pussit ja laatikot ovat olleet niin kestäviä, että olen löytänyt suurimmalle osalle niistä käyttöä. Tämä ei tietenkään pidemmän päälle ole mikään ratkaisu ongelmaan.
Ruokalähetit skoottereineen valloittavat suurkaupungit
Kiinan ruoankuljetuspalveluiden markkinat ovat kasvaneet nopeasti viime vuosina; vuoden 2018 ensimmäisellä puoliskolla suurimmat online-ruoankuljetuspalvelut toimittivat päivittäin yli 30 miljoonaa tilausta nälkäisille kansalaisille, ja sähköskoottereilla kiitävät ruokalähetit ovatkin perustavanlaatuinen osa nyky-Pekingin katukuvaa.
Sektorin nopean kasvun mukanaan tuomaan muovijäteongelmaan on Kiinassakin onneksi herätty: alan suurimmat yritykset kehittävät kierrätettäviä pakkausmateriaaleja ja ovat luvanneet pyrkiä vähentämään turhan roskan määrää. Uudistukset etenevät kuitenkin hitaasti, sillä kertakäyttöiset muoviastiat ovat ravintoloille toistaiseksi selvästi halvin keino saada ruoka siististi perille, eikä paine muutokseen ole vielä asiakkaidenkaan suunnalta kova.
YK:n ympäristöohjelman raportin mukaan tehokkain keino kertakäyttömuovin vähentämiseen olisi yksiselitteinen kielto tai astioista veloitettava tuntuva lisämaksu, mutta Kiinan hallinto keskittänee voimavaransa toistaiseksi helpommin kierrätettävissä oleviin tuoteryhmiin, esimerkiksi muovipulloihin.
Omalta osaltani pari viikkoa kestänyt alkuinnostus tilailla ruokaa kotiin on tullut toistaiseksi tiensä päähän, mutta koko episodi on saanut minut pohtimaan sitä, miten kerskakulutuksen tekeminen liian helpoksi ajaa ihmisiä kyseenalaisiin kulutusvalintoihin – ja miten tähän ongelmaan tulisi yhteiskunnallisella tasolla puuttua.
Petja Karppinen
Kiinnostukseni Kiinan yhteiskuntaa ja taloutta kohtaan syttyi toden teolla muutama vuosi sitten yliopisto-opintojeni myötä, ja tämä kiinnostus toi minut lopulta Suomen Pekingin-suurlähetystöön työharjoitteluun. Kehitystutkimuksen opiskelijana minua kiehtoo etenkin Kiinan muuttuva rooli maailmanpolitiikassa sekä sen toimet kehittyvässä maailmassa. Kiinan ihmettelyn lisäksi tykkään pohdiskella kulutuksen eettisyyttä, opiskella kieliä ja nauttia hyvästä ruoasta.