Kuluvan vuoden näkyvin uutuus on varmasti ollut satojen tuhansien vuokrapyörien laajamittainen ilmestyminen Pekingin liikenteeseen.
Mobiilimaksaminen ja mitä erilaisimpien palveluiden siirtyminen kännykkään ovat ottaneet Kiinassa suuria harppauksia eteenpäin. Pyöriä voi vuokrata kännykkään ladattavalla sovelluksella ja maksaminen hoidetaan kätevästi, nopeasti yleistyneen mobiilipankin tai pikaviestinpalvelun Wechatin kautta. Kuluttajan kannalta vuokrapyörät eroavat perinteisistä kaupunkipyöristä mobiilimaksutapahtuman lisäksi siinä, että GPS:n ansiosta pyörät voi jättää mihin tahansa.
Koko Kiinassa bikesharing-startuppeja on jo yli 40 ja niiden yhteenlaskettu kapasiteetti on miljoonia pyöriä. Nopeaa kasvua kuvaa se, että tarkkoja tietoja pyörien määrästä on vaikea saada. Eri lähteiden mukaan markkinajohtaja Mobikella on 1–3 miljoonaa pyörää ja sen kilpakumppani Ofolla 2–3 miljoonaa pyörää.
Kimppakyytipalvelut tasoittivat tietä vuokrapyörille
Bikesharing-ilmiö muistuttaa parin vuoden takaista kyytipalveluyritysten Uberin ja kiinalaisen vastaavan Didi Chuxingin markkinoille tuloa. Hinnat painettiin pohjiin ja molempien yritysten tavoitteena oli nopea markkinaosuuden kasvu. Lopulta Didi osti Uberin ja siitä tuli maailman johtavin ridesharing-yritys. Kyytijättien tavoin vuokrapyöräyritykset ponnistavat halvoista hinnoista eikä voittoa ole helppo tehdä: vartin matka Ofo-vuokrapyörällä maksaa yhden juanin (14 eurosenttiä).
Yritykset tähyilevät jo ulkomaille, vaikka kannattavuus on vielä heikkoa
Eri lähteiden mukaan Ofo-merkkiset vuokrapyörät maksavat 1000–2000 juania kappaleelta. Heikon kannattavuuden takia vuokrapyöräyrityksille onkin tärkeää markkinaosuuden valtaaminen, joka tapahtuu etupäässä suurten teknologiayritysten tekemillä riskisijoituksilla. Startupit ovat onnistuneet keräämään yhteensä miljardeja euroja ja pelkästään Ofon markkina-arvo on kaksi miljardia euroa. Yritysten kannattavuus on kuitenkin heikkoa ja sijoittavat odottavat nyt mahdollista fuusiota tai selvän markkinajohtajan ilmestymistä. Myös ulkomaille laajentuminen on jo alkanut. Ofo on siirtynyt jo Singaporeen ja Lontooseen. Vuoden loppuun mennessä yrityksen tavoitteena on laajentua muun muassa Japaniin ja Euroopan suuriin maihin.
Pyöräbuumi miellyttää paikallispoliitikkoja
Tähän mennessä julkinen sektori on tukenut kehitystä. Pyöräilyn osuus työmatkoista oli aiemmin pieni. Yksityisautoilun kasvu on kuitenkin tukkinut kadut ja muuttanut liikenteen puuromaiseksi mateluksi. Pyöräbuumi sopii hyvin poliitikkojen suunnitelmiin vähentää ruuhkia ja liikkumiseen käytettävää aikaa.
Vuokrapyöräilmiö on tuonut kuitenkin mukaan saman ilmiön kuin autotkin. Pyörien nopeasti kasvanut määrä on tukkinut kävelytiet ja pelkästään Pekingissä satojen tuhansien uusien pyöräilijöiden joukko on lisännyt liikenneonnettomuuksia ja tehnyt liikenteestä entistä vaarallisempaa pyöräilijöiden ajaessa miten sattuu, välillä väärään suuntaan ja jalkakäytävillä. Lisähaastena on pyöriin kohdistunut vandalismi. Joissain kaupungeissa jopa yli puolet pyöristä on varastettu.
Innovaatiot kehittyvät nopeasti todellisuudeksi Kiinassa
Vuokrapyöräbuumi todistaa, että Kiinassa on tehokkaasti toimivat sisämarkkinat, jotka mahdollistavat uusien innovaatioiden kehittymisen nopeasti kasvaviksi yrityksiksi samaan tapaan kuin Yhdysvalloissa. Toisin on Euroopassa, jossa mullistavatkin innovaatiot jäävät usein kieli- ja kulttuurialueiden sisään ja kaupallistuminen laajempaan käyttöön ontuu.
Videot vuokrapyörän käyttöönotosta:
Video 1: Pyörän vuokraaja tarvitsee älypuhelimen, johon ladattu sovellus etsii GPS-paikannuksen avulla käyttäjää lähimmän pyörän. Kun sopiva pyörä löytyy, ei käyttäjän tarvitse kuin avata sovellus, skannata lukon kyseisen pyörän lukkoon tulostettu QR-koodi ja lähteä ajelulle.
Video 2: Kun vuokrapyörän lukko aukeaa, lähtee sovelluksen sisäinen kello käyntiin. Sovellus veloittaa vain käytön verran, eli kun käyttäjä saapuu määränpäähän ja sulkee lukon, tekee sovellus käytetystä ajasta laskun ja veloittaa sen mukaisesti.