Lisbon Grand Prix 365

Elokuu on Euroopan parhainta loma-aikaa ja Euroopan teillä vuoden vilkkaimpia ajankohtia. Portugalilla on ollut kyseenalainen kunnia olla yksi Euroopan onnettomuusalttiimpia maita, aina viime vuosiin asti. Moni Portugalissa lomaileva suomalainen vuokraa auton, joten onkin aiheellista kirjoittaa muutama rivi maan liikenteestä ja liikennekulttuurista.

Pysäköintiä lissabonilaisittain. Kuvan auto on parkattu kolmen auton paikalle. Kuva: Suomen suurlähetystö, Lissabon.
Pysäköintiä lissabonilaisittain. Kuvan auto on parkattu kolmen auton paikalle. Kuva: Suomen suurlähetystö, Lissabon.

Paikallisilla on tapana sanoa, että portugalilaiset ovat maailman sympaattisimpia ihmisiä, kunnes istuvat ratin taakse. Valtateillä ja taajamissa ajetaan suurilla tilannenopeuksilla ja individualistisella ajotyylillä. Varovaisuus on siis tarpeen. Välillä mietityttää onko suuntavilkku maksullinen lisävaruste joidenkin paikallisten autoissa, vai miksi sitä ei käytetä?  Äänimerkkiä sen sijaan käytetään – ahkerasti. Se on tosin joskus myös suositeltavaa, koska usein sillä välttää ylimääräiset kuprut ja kolhut.

Syystäkin maan viranomaiset ovat viimeisen vuosikymmenen ajan kiinnittäneet tilanteeseen huomiota. On järjestetty erilaisia ennaltaehkäiseviä asennekampanjoita ja loma-aikoihin, kuten kesällä ja vuoden tärkeimpien juhlapyhien ympärillä, tehostettu poliisin valvontaa.

Talouskriisi taustalla tilastojen parantumiseen?

Myös Portugalin tieliikennelakia on kiristetty ja sakkoja nostettu. Sakot maksetaan myös välittömästi paikan päällä. Tämä on erityisesti maassa vierailevan turistin hyvä tietää, ettei se tule yllätyksenä. Poikkeuksena  hyviäkin tapoja ja varmasti kampanjoinnin tuloksena syntyneitä esimerkkejä löytyy: suojatien ylittäminen vaikuttaa olevan Lissabonissa välillä helpompaa kuin Helsingissä.

Viranomaisten mukaan tieliikenteen parissa onkin saavutettu hyviä tuloksia ja  liikenneonnettomuuksissa kuolleiden määrä on saatu laskuun. Eniten onnettomuuksia sattuu taajama-alueilla, ei niinkään enää moottori- ja valtateillä. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että julkisessa keskustelussa on pohdittu enemmän talouskriisin kuin valistuksen ja valvonnan vaikutuksia tieliikennetilastoihin. Moni onkin sitä mieltä, että tilannenopeudet ovat laskeneet bensankulujen vuoksi ja päivittäin autoilevien määrä on laskenut.

Nähtäväksi jää ovatko portugalilaisten asenteet ja liikennekäyttäytyminen todella muuttumassa pysyvästi.

Portugalin tieliikennelaki ja sakkojen suuruusluokat