Public Food Diplomacy / Matdiplomati (PFD)
Vid utrikesministerierna i Norden har det under de senaste åren växt fram en insikt att nordisk mat bör vara en del av nordisk representation, så kallad "Public Food Diplomacy". Detta kan verka självklar, men har inte varit det då fransk mat länge ansetts som kutym i diplomatiska kretsar.
Vid ett seminarium mellan de nordiska utrikesdepartementen i juni 2010 diskuterades frågan, och man visade ett stort intresse att tillsamman utveckla detta område. I ett sådant arbete ingår även att ta fram riktlinjer för andra organisationer där nordisk mat är en del av deras ansikte utåt, men även att visa det i praktiken. Finland och Norges har längst erfarenhet av att utveckla nordisk mat för sin diplomatiska organisation.
De nordiska länderna är kända för sin förmåga att lösa problem, för sina innovationer, sin rena natur samt inriktning på hållbar utveckling. Mat är en viktig del av denna nordiska kultur och en del av vår identitet och historia. Nordisk mat, med utsökta råvaror och spetskompetens inom gastronomi, bör därför användas som en synlig och smaklig del av det nordiska varumärket och ge uttryck för våra grundläggande värden och vårt samhälle.
Önskade effekter:
• Att alla med ansvar för mat och måltider vid de nordiska utrikesministerierna och ambassaderna skall känna till begreppet ”Public Food Diplomacy”, samt veta hur man med nordiska förutsättningar kan genomföra det, enligt framtagna koncept och andra hjälpmedel.
• Att det genomförs internationella events med nordisk mat och måltider som en medveten del i arbetet att marknadsföra ”branda” Norden. KreaNord har arbetet med ”Showcase Japan”, som är ett initiativ som kommit från de nordiska ambassaderna i Tokyo.
• Att ”Public Food Diplomacy” med nordisk mat blir en integrerad del i ländernas exportstrategier vad gäller satsningar för olika industriprodukter eller av kreativa näringar, dvs. att skapa en upplevelse av Norden med hjälp av bl.a. mat och måltider.
• Att det förs en fortgående diskurs, bl.a. mellan de nordiska utrikesministerierna, hur detta område kan utvecklas.
• Att nordisk mat och måltider i ökande utsträckning integreras som ett medvetet kulturelement vid olika representationer.