Los Angeles, ”City of Angels”, on maailman luovien alojen pääkaupunki. Se on myös koko ajan yhä tunnetumpi nopeasti kasvavasta ”Piirannikostaan” eli Silicon Beach’stä. USA:n suuret ICT-jätit siirtävät nimittäin mm. kustannussyistä resurssejaan Pohjois-Kalifornian Piilaaksosta etelämmäksi osavaltion suurimpaan talouskeskittymään, 11-12 miljoonaiseen Los Angelesin alueelle. Los Angeles on kuuluisa myös design-keskuksena ja on yhä tunnetumpi kehittyvänä muodin mekkanakin. Elokuvatähtien, tosi-tv-julkkisten ja muiden ”pinta-kuuluisuuksien” eli ”celebrityjen” sekä sosiaalisen median vauhdittamana täällä luodaan muodin ja pukeutumisen trendejä.
Sometusta liikenteessä
Kieli poskessa voidaankin todeta, että some ja sen tarmokas ylläpito on asia, joka tuntuu olevan juuri täällä Los Angelesissa tätä nykyä maailmanennätysluokkaa ja ns. oikeaa elämää tärkeämpää. Jatkuva sosiaalisen median ja sähköpostien hoito näkyy myös suurkaupungin liikenteessä ja sen omalaatuisessa ajokulttuurissa. Onkin mitä totisin fakta, että Los Angelesin liikenteessä useimmat hoitavat ajamisen sivussa some-päivityksiä ja sähköpostiliikennettä. Kännyköillä puhelujen hoitaminen liikenteessä onkin jo vanhanaikaista, mutta tietysti sekin mitä tavallisinta.
Täällä kaahataan niin sanotusti ”tuhatta ja sataa”. Koko ajan. Miksi? No tietysti sen vuoksi, että katuliikenteessä seuraaviin liikennevaloihin ja punaisiin voi ehtiä vaikkapa viisi sekuntia aikaisemmin näpläämään matkapuhelinta, jotta voi päivittää tai lukea sosiaalista mediaa tai sitten hoitaa yhden sähköpostin. Tämä ”valtaisa” ajansäästö kun on mahdollista, jos ajaa aina ns. talla pohjassa liikennevalojen välisen matkan eli ajaa omia jatkuvia kiihdytysajojaan Los Angelesin tapaan.
Lisäksi bensakin on täällä halpaa, eikä moottorien kuutiotuumissa tai turboissa säästellä. Los Angelesissa ei siis tunneta Suomessa tavallista ja järkevää ilmiötä vihreän valon aallossa ajamisesta. Tässä hektisessä ja neuroottisessakin suurkaupungissa tätä ei kaiketi ole koskaan opittukaan.
Teiden sankareita joka lähtöön
Liikennekulttuuri Los Angelesissa on hämmentävä sekoitus karmeaa kaahaamista ja suvaitsevaa kohteliaisuutta. Aamuisin on mitä tavallisinta ja luontevinta hoitaa ajamisen ohessa meikkaaminen tai pikainen parranajo. Olenpa kuullut siitäkin, että aamupuuron voi nauttia mukavasti auton ratissa matkalla töihin. Tämän voi ymmärtää, jos ja kun työmatka saattaa kestää jopa puolitoista tuntia tai enemmän.
Silloin, kun aikomus on auton ratissa hoitaa toisella kädellä puhelua ja toisella kädellä ripsivärin laittamista, alkavat riskit kolareihin kyllä nousta eksponentiaalisesti. Voin vakuuttaa, että tätäkin on tullut nähtyä. Autoa kun voi ohjata joustavasti jalalla ratin alareunasta.
Mutta ei hätää, ajattelu menee Los Angelesissa joskus niin, että kun minä itse istun 2500 – 3500 kiloa painavassa ja pienen omakotitalon kokoisessa möhkö-maasturissa, minulle itselleni ei ainakaan voi tapahtua mitään. Ei siitä väliä, jos joku toinen liikenteessä ei ymmärrä juuri minun erityisen tärkeitä sosiaalisen median tai meikkauksen tarpeitani. Tärkeintä kun tietysti on, että ”I’m looking good”. Jos kolari sattuisi, olenhan itse turvassa. Ja kuskin vieressä istuvalla kiinanpalatsikoirallani on korkeammalta möhkäle-maasturista taatusti paremmat maisemat tarkkailla ja analysoida maailman menoa.
Suosituimpia aamuisia meikkauspaikkoja ja koirien kuljetusautoja näyttävät täällä olevan hyper-suuret ja jääkaapin muotoiset SUV’it Cadillac Escalade, Chevrolet Suburban, Range Rover ja Mercedes GL.
Allekirjoittaneelle on kuitenkin jäänyt jossain määrin epäselväksi, miten ihmeessä nämä kaikki kaaharit ovat ajokorttinsa saaneet. Täällähän ajokorttia varten ei itse asiassa välttämättä tarvitse ottaa edes yhtäkään ajotuntia, jos ja kun olet täysi-ikäinen suorittaessasi ajokokeen. Paikallisena vitsinä onkin, että ajokortit tulevat muropaketin kylkiäisenä.
Tervetuloa siis Los Angelesiin, kaahaus-ajokulttuurin pääkaupunkiin. Mutta ole kuitenkin varovainen liikenteessä, ettet päädy enkeliksi täällä Enkelten kaupungissa.
PS. Tiesitkö, mikä on Los Angelesin halkaisevan ja osin 16-kaistaisen (8 kaistaa kumpaankin suuntaan) freewayn eli moottoritien Nr. 405:n kuuluisa nimitys? No se on ”maailman suurin parkkipaikka”.
Juha Markkanen, Suomen pääkonsuli, Los Angeles
(Kirjoittaja ei erityisemmin pidä jättikokoisista ja ehkäpä ”ei-niin-kovin-ekologisista” maastureista ja jopa hieman pelkää – omien ajokokemustensa valossa – erityisesti valkoisten Range Rover -maastureiden kuljettajien ajokäyttäytymistä.)