Suomalaisessa kulttuurissa kateus saa usein liian paljon jalansijaa. Jos naapurilla on hieno auto, sen oletetaan olevan vippaskonstein hankittu. Kalifornialaisessa mentaliteetissa naapurin onnistuminen nähdään omana mahdollisuutena. Kaverin menestys ei välttämättä ole minulta pois, vaan siitä voi ottaa oppia.
”Nousuvesi nostaa kaikkia veneitä”, Ilkka Paananen, Supercell
Suomessa haasteita riittää lähivuosiksi. Jos jotain saisi tuoda Yhdysvaltojen länsirannikolta lääkkeeksi Suomeen, se olisi asenne. Peruutuspeiliin ei katsota eikä mietitä miten asiat voisivat mahdollisesti epäonnistua. Jalat voivat olla tukevasti ilmassa ja eteenpäin mennään yltiöoptimistisesti.
Kalifornialaisissa yrityksissä on vallalla kulttuuri, jossa lähtökohtaisesti pyritään mullistamaan toimialoja sekä markkinoita kokeilemalla ja nopeutta hyödyntämällä. Yrityksen tarkoituksena on alusta lähtien tehdä vallankumous. Kannattaa kurkottaa tähtiin, vaikka yltäisikin vain kuuhun.
Myy, myy, myy
Kaukaa katsoessa näkee usein lähelle. Suomea tuntuu kansakuntana vaivanneen yrittäjyyden ja riskinottohalukkuuden puute. Onneksi startup-huuman myötä tunnelin päässä on valoa ja ennen kaikkea asenne yrittäjyyttä kohtaan on muuttumassa. Myös epäonnistumiset sallitaan.
Suomi on maailman parhaiten pidetty salaisuus, erityisesti Yhdysvalloissa. Suomen entisen Yhdysvaltojen suurlähettilään Jukka Valtasaaren sanoin viestimme kuljetusta helpottaisi, jos otamme mukaan small talkin kontaktin luomiseksi ja jätämme pois passiivimuodon sekä konditionaalin.
”Suomen pitää mainostaa miten mahtava se on,” Ira Kalb, Marshall School of Business, USC
Emme kiinnitä ainakaan liikaa huomioita myyntiin ja markkinointiin. Teknologia sen sijaan on usein ylivertaista ja viimeiseen asti hiottua. Tuotteen tekninen erinomaisuus ei kuitenkaan tarkoita, että esiintyjä olisi loistava myyjä.
Esiintyessä on tuotava esille tuotteen ylivertaisuus ja korostettava kuinka se on maailman paras. Tätä tuetaan usein luvuilla ja diagrammeilla. Näin amerikkalainen yleisö vakuutetaan ja viesti menee läpi.
Menkäämme länteen!
Yhdysvallat on muutakin kuin itärannikko, Kalifornia jatkuu Piilaaksosta etelään ja Los Angeles on enemmän kuin Hollywood. Piilaakso on kiistatta maailman innovaatiokeskus, mutta myös eteläinen Kalifornia ja muu läntinen Yhdysvallat ovat kiinnostavia.
Los Angeles/Silicon Beach on maan kolmanneksi suurin teknologia-ekosysteemi ja nopeimmin kasvava sellainen. Esimerkiksi Nevadassa rakennetaan parhaillaan miljardiluokan Teslan akkutehdasta ja Switchin palvelinkeskusta.
Suomalaisten yritysten kiinnostus länsirannikkoon on valtava. Pelkästään Piilaaksossa yrityksiä on kuutisenkymmentä ja eteläisessä Kaliforniassa muutama kymmenen.
Draivia länteen on muun muassa peliteollisuudessa, ICT:ssä ja hyvinvointialalla. Suomalaisen yritystoiminnan edustus on vahva, mutta maailman suurimmalla kuluttajamarkkinalla on takuulla tilaa.
Suomen neljänneksi suurin vientikumppani tarjoaakin suomalaisyrityksille merkittäviä liiketoimintamahdollisuuksia.
Markkinat ovat haastavat, mutta yhä useampi suomalaisyritys on murtanut tiensä menestykseen. Yhdysvallat on suurin yhtenäinen markkina-alue maailmassa ja liian tärkeä ohitettavaksi. Mahdollisuuksia on aivan valtavasti ja asenne ratkaisee.