Yritysten maailmanvalloitus on monimutkainen ja -muotoinen haaste. Ulkoministeriön ja edustustojen palvelut auttavat yritysten oman arvion mukaan matkalla oikeaan suuntaan.
Kansainvälinen kauppa on kummallinen laji – toisaalta lähes kaikkialla haetaan ratkaisuja samoihin ongelmiin, mutta toimintaympäristöjen monimuotoisuus ongelman ympärillä aiheuttaa sen, että yleensä sama standardiratkaisu ei sovi samoihin ongelmiin.
Vähän niin kuin palikkatestissä yrittäisi työntää palloa nelikulmaiseen, kolmikulmaiseen ja tähdenmuotoiseen reikään. Ainakin pariin koloon pallo jopa sopii, muttei ole paras mahdollinen ratkaisu.
Nopeasti kasvavan pk-yrityksen kannalta maailman valloittaminen onkin monesti skitsofreniaa lähentelevä kokemus. Bisnes pitäisi saada kasvamaan päivittäin. Tämä vaatii tiukkaa keskittymistä omaan erityisosaamiseen ja päämarkkinoihin. Samalla pitäisi kuitenkin pitää hoksottimet hereillä ympäri maailman siitä, miten yrityksen osaaminen vastaa eri markkinoiden asiakkaiden tarpeisiin.
Hereilläolo vaatii silmiä ja korvia. Tämä on palvelu, jota ulkoministeriö tarjoaa pk-yrityksille. Virallisesti ulkoministeriö tarjoaa tietopalveluita. Käytännössä edustustoissa työskentelevät asiantuntijat ovat silmä- ja korvapareja, jotka havainnoivat kunkin maan ongelmia, ratkaisumalleja ja kehityssuuntia.
Bisneksen aloittaminen uusilla markkinoilla puolestaan vaatii kasvoja – läsnäoloa oikeissa verkostoissa. Edustustojen asiantuntijat tuntevat oikeat kontaktit monissa verkostoissa. UM:n yhteyksien luominen ja verkostopalvelut antavat yrityksille mahdollisuuden hyödyntää edustustojen henkilökunnan kontaktipintaa ja asiantuntemusta bisneksensä edistämiseksi. Nopeammin ja luotettavammin oikean henkilön pakeille voisi olla tämän palvelun ohjenuora.
Ulkoministeriö ja edustustot auttavat yrityksiä myös kansainvälisen kaupan nurjassa puolessa – kaupanesteiden ratkaisemisessa.
Tänä vuonna ulkoministeriö on ensi kertaa keskitetysti mitannut yritysten tyytyväisyyttä näihin palveluihin. On hieno huomata, että yritykset todella arvostavat edustustoilta ja ulkoministeriöltä saamiaan palveluita. Tähän mennessä kyselyyn on vastannut noin 350 yritysedustajaa, jotka ovat saaneet ulkoministeriön yrityspalveluita kaikkiaan 37 eri maassa. Yritykset antavat UM:n silmille, korville ja kasvoille keskiarvoyleisarvosanan 4,2 (asteikolla 1–5).
Lähes puolet yritysedustajista on pitänyt ulkoministeriötä saatua palvelua erinomaisena. Kolme neljästä on pitänyt saatua palvelua vähintään hyvin hyödyllisenä.
Täytenä yllätyksenä vahvaa palautetta ei tietenkään voi pitää: silmät, korvat ja kasvot ovat tärkeä osa, kun tarjotaan kaupallisia ratkaisuja maailman moninaisiin ongelmiin.