Team Finland -päivän keskiössä yritysten kansainvälisten myyntiponnistusten tehostaminen

Vuoden 2017 Team Finland -päivän erityisinä teemoina olivat kansainvälinen myynti, vientikaupan rahoitus sekä ulkomaisen rahoituksen hakeminen. Tilaisuuteen osallistui yli 400 yritysedustajaa. Kokemusten jakamisen kautta rohkaistiin yrityksiä ottamaan seuraavia askeleita kansainvälisillä markkinoilla.

Ministerit antavat täyden tukensa Team Finland -verkostolle

Tilaisuuden avasivat ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Kai Mykkänen sekä elinkeinoministeri Mika Lintilä.

Ministeri Mykkänen korosti Suomen viennin kasvattamisen edellyttävän nykyistä vahvempaa panostusta ja osaamista kansainväliseen myyntityöhön. Mikään ei korvaa yrityksen omaa toimintaa myynnissä onnistumisessa, mutta myös valtiovallan tulee kiinnittää asiaan huomiota.

Kun hyvä tuote tai palvelu ei riitä – myynnin merkityksestä

Vienti vaatii osaamista, rohkeutta ja riskinottoa. Samat vaatimukset pätevät myyntityöhön erityisesti.

Tilaisuudessa muistutettiin matalan kynnyksen periaatteesta – Team Finland -palvelut ovat maailmalla yrityksille auki, puhelinsoiton päässä, eikä kravattiakaan tarvitse kaulaan laittaa. Suomalainen matalan hierarkian kulttuuri tekee Team Finland -verkostosta ja 90 ulkomaanpisteestä helposti lähestyttäviä.

Nuoret yrittäjät Puuro Boi's vallloittavat maailman markkinat kaurapuuron voimalla.
Nuoret yrittäjät Puuro Boi’s vallloittavat maailman markkinat kaurapuuron voimalla. Kuva: Titta Maja

Ulkomaanedustustojen keskeistä roolia korostettiin erilaisten tapojen ja kulttuurien tulkitsijoina. Näistä taidoista on keskeistä hyötyä yritysten myyntiponnistuksissa. Ulkomaanedustustojen viranomaiskontaktit voivat usein olla ratkaisevassa asemassa yrityksille ovien avaajina sekä kaupanesteiden purkamisessa.

Team Finland -vierailujen merkityksestä oltiin yksimielisiä –vierailut voivat olla ratkaisevan hyödyllinen työkalu myyntityön onnistumisen kannalta, kunhan valmistautuminen on tehty huolella ja ajoitus on oikea.

Tilaisuudessa esiteltiin myös kehitysmaamarkkinoilla toimimiseen liittyviä rahoitusinstrumentteja, sekä tarjottiin apua kansainvälisten järjestöjen hankintakilpailuihin mukaan pääsemiseksi.

Case Iran – Suurlähetystön avulla ovesta on kuljettu 300 kertaa viimeisen kahden vuoden aikana

Iranin pakotteiden purkamisen myötä suomalaisten yritysten parissa heräsi kiinnostus avautuvia markkinoita kohtaan.

Suomen suurlähettiläs Harri Kämäräinen on päässyt seuraamaan tilannetta aitiopaikalta, sillä lähetystön avustuksella monta ovea on maassa avattu kahden viimeisen vuoden aikana. Lähettiläs Kämäräinen kertoo 300 yrityskontaktin johtaneen 70 yrityksen etabloitumiseen Iranin markkinoille.

Suomen suurlähettiläs Harri Kämäräinen on päässyt seuraamaan tilannetta avainpaikalta Teheranissa. Kuva: Titta Maja

Tämä näkyy myös Iranin katukuvassa; suomalainen SLP toimittaa 80 prosenttia lämpöpuusta, jota käytetään muun muassa talojen fasadien koristeluun, hammaslääkärin vastaanotolla kivunlievitystä tarjoavat suomalaiset tuotteet ja pikalounaan voi nauttia pietarsaarelaisen Mr. Paninin eväsvalikoimasta.

Metrolinja vitosen reitillä välttää ruuhkat, sillä Koneen hissit ja liukuportaat tekevät liikkumisesta asemilla sujuvaa. Myös Suunto-kellot ovat löytäneet paikkansa iranilaisen keskiluokan ranteissa.

Suurlähetystö on ollut keskeisesti mukana avaamassa ovia niin suuremmille, kuin pienimmillekin suomalaisille yrityksille. Markkinoille ei saavuttu liian myöhään, vaan rautaa taottiin, kun se oli kuumaa ja samaa työtä on nyt jatkettava sinnikkäästi seuraavienkin vuosien aikana. Kilpailu kiristyy.

Suomen ja Iranin välille solmitut sopimukset, mukaan lukien investointisuojasopimus, tulliyhteistyötä koskeva sopimus, ja kaksinkertaista verotusta ehkäisevä sopimus, luovat yritysten toiminnalle erinomaisen pohjan. Lentoliikennesopimuksen allekirjoitus piakkoin mahdollistaa suoran lentoreitin avaamisen pääkaupunkien välille.