Vietnam: Mitä tänään syötäisiin?

Syksy. Arki lähtee pikku hiljaa taas käyntiin, koulut alkavat, kollegat palaavat lomiltaan. Näin myös täällä Hanoissa, jossa sään puolesta syksy tuntuu kaukaiselta, mutta uuden kauden alun myötä ilmassa on siitä huolimatta syksyn värinää. Jo kaukaisessa muistossa olevan kesäloman aikana Suomessa nautittiin kauniista ja lämpimistä päivistä sekä kaivatuista suomalaisista herkuista. Nyt edessä on taas vuosi Vietnamissa, jolloin monien ruokatuotteiden saatavuus on valitettavan rajallista.

Ruoka ja ruokaostokset kuuluvat elämän arkisimpiin asioihin. Kun hyvää, laadukasta ja turvallista ruokaa on yllin kyllin tarjolla, tulee harvemmin ajatelleeksi miten ylellinen asia kunnollinen supermarketti oikeastaan on. Kun taas valikoima rajoittuu pikkukauppojen tuontitavaraan, pariin isompaan markettiin sekä perinteisiin markkinoihin, niin sen ihan tavallisen ruokakaupan perussortimenttia kaipaa sitäkin enemmän. Kyllä, markkinoilla on myös kiva käydä ostoksilla, mutta laadun suhteen kannattaa Vietnamissa olla aika joustava, koska ruokatuotannossa on edelleen paljon haasteita.

Vietnamissa tuotteiden laatua yritetään jatkuvasti parantaa ja varmistaa, että kotimaiset tuottajat ja kauppiaat eivät jää ulkomaisten investoijien jalkoihin. Kuva: Flickr/David Brewer
Vietnamissa tuotteiden laatua yritetään jatkuvasti parantaa ja varmistaa, että kotimaiset tuottajat ja kauppiaat eivät jää ulkomaisten investoijien jalkoihin. Kuva: Flickr/David Brewer

Vuonna 2010 Vietnam saavutti tärkeän virstanpylvään, kun maasta tuli virallisesti alemman keskitulotason maa. Vietnam kehittyy nopeaa vauhtia, mutta vähittäiskauppasektorilla on edelleen yllättävän paljon tilaa. Hanoissa pikkukaupat tietyillä länsimaisten suosimilla alueilla myyvät kallista tuontitavaraa Euroopasta, Yhdysvalloista, Australiasta, Uudesta Seelannista ja Japanista. Tuontitullit ovat korkeita, mikä nostaa tuotteiden hintaa. Lisäksi Vietnamista löytyy kaksi isompaa ruokamarkettiketjua, ranskalainen Big C jolla on maassa parisenkymmentä kauppaa sekä Metro Cash & Carry, jonka kaikki Vietnamin toiminnot siirtyvät saksalaisomistuksesta thaimaalaisille investoijille miltei 900 miljoonan dollarin arvoisessa kaupassa. Näiden lisäksi mm. korealaisilla on jo jonkun verran kauppoja ja lisää suunnitellaan. Myös japanilaisten, amerikkalaisten ja singaporelaisten kerrotaan suuntaavan yhä vahvemmin Vietnamin suurille markkinoille. Ajoitus ei ole sattuma; Vietnamin WTO-sitoumusten myötä maan vähittäiskauppasektori tulisi olla täysin avoin ensi vuoden alusta lähtien. Vietnamin liityttyä Maailman kauppajärjestöön vuonna 2007 modernien vähittäiskauppojen määrä on jo tuplaantunut 20 prosenttiin kaikista jakelukanavista ja Vietnamin kauppa- ja teollisuusministeriö arvio niiden osuuden kasvavan 43 prosenttiin vuoteen 2020 mennessä. 90 miljoonan asukkaan maassa on tällä hetkellä muutama saata supermarkettia ja noin 130 ostoskeskusta. Ostoskeskuksia löytyy joka toisesta Vietnamin 63 provinssista. Pienemmissä kaupungeissa ja maaseudulla kaupankäynti on edelleen hyvin perinteistä, ja joidenkin laskelmien mukaan suurin kasvupotentiaali onkin näillä alueilla.

Vietnamin kehityksen kannalta kasvava keskiluokka on avainasemassa. Päivä päivältä suurempi ja enemmän kuluttava väkiryhmä on myös enenevässä määrin kiinnostunut ostettavien tavaroiden ja ruoan laadusta. Laatutietoisuuden kasvun myötä on havaittavissa selkeä trendi kohti laadukkaampia tuotteita. Taustalla on sekä vahvistunut tietoisuus vietnamilaisten tuotteiden laatuongelmista, että joskus suomalaissilmin nähtynä hieman liioiteltuakin ulkomaisten merkkituotteiden ylistämistä.

Vietnamilaiset toimijat eivät kuitenkaan ole missään nimessä luovuttaneet. Laatua yritetään parantaa ja myös muilla tavoin varmistaa, että kotimaiset tuottajat ja kauppiaat eivät jää kokonaan ulkomaisten investoijien jalkoihin. Vietnamilaiset yrittävät kehittää omia tuotteita ja jakelukanavia, jotta ne pystyvät kilpailemaan ja kasvamaan ulkomaisten kauppainvestointien imussa. Vietnamilaiset pystyvät tuottamaan ja myymään tuotteitaan verrattain kilpailukykyisiin hintoihin, mutta mikäli laatuongelmia ei pystytä ratkaisemaan, kasvu taittunee verrattain varhain.

Jää nähtäväksi mihin lähivuosina päästään. Ulkomaisten investointien kasvutrendi on kuitenkin hyvin selkeä, ja näkyy myös ravintola-alalla. Helmikuussa Vietnamiin avattiin ensimmäinen McDonald’s ravintola Ho Chi Minh Cityyn ja heinäkuussa Hanoi sai ensimmäisen Starbuck’s kahvilan. Tässä kuussa Hanoissa avataan myös uusi, iso korealainen ruokakauppa, joka ainakin tässä vaiheessa näyttää siltä, että siinä päästään aika lähelle ”oikeaa” supermarkettia. Mutta kaupan suuruudella ei ole paljon merkitystä, mikäli sen myymät tuotteet eivät ole mielekkäitä. Muutama viikko pitää vielä odottaa, ennen kuin tämä asia selviää.

Toukokuussa 2015 Ho Chi Minh Cityssä järjestetään kansainväliset Food Ingredients Vietnam 2015 -messut, ”Your trusteed route to the food industry in Vietnam”. Lisätietoja www.Fi-Vietnam.net