Bangkokin ruokatoimitusmarkkinat mullistuvat – jälleen!

1

Ruoan tilaaminen kotiin oli Bangkokissa jokapäiväistä hupia jo ennen koronavirusta. Ruuhkainen liikenne ja kuriirien sekä nopeat että edulliset toimitukset tekivät kotona tapahtuvasta ravintolaruokailusta houkuttelevan vaihtoehdon. Grab, Food Panda, Get, Lineman ja monet muut alan yritykset toimittivat ruoka-annoksia koteihin ja toimistoihin laskuttaen asiakkaalta kuljetuspalkkion ja ravintolalta komission annoksen hinnasta.  

Pelin säännöt muuttuivat hetkessä

COVID-19-tilanteen mukanaan tuomat rajoitukset sulkivat ravintolat ja jättivät ainoaksi luvalliseksi toimintatavaksi annosten ulosmyynnin. Kysyntä kaksinkertaistui, ja kuljetusyhtiöillä oli vaikeuksia toimittaa tilauksia määräajassa. Virheiden määrä kasvoi ja asiakastyytyväisyys laski.

Ravintoloitsijat olivat uudessa tilanteessa. Ulosmyynnistä maksettava 20–40 prosentin komissio ei aiemmin ollut ongelma, koska ulosmyynti oli ollut ”lisämyyntiä”. Nyt koko ainsainta perustui ulosmyyntiin, ja ravintoloitsijat suuntasivat ymmärrettävästi katseensa kuluihin.

Pienet, nopeasti tilanteeseen mukautuvat ravintolayrittäjät huomasivat välittömästi mahdollisuuden oikaista kulurakennetta ja parantaa palvelua. Ravintolat, joilla on hyvä kanta-asiakasverkosto ja keinot tavoittaa nämä sosiaalisen median kautta, muokkasivat nopeasti bisnesmallinsa vastaamaan nykytilannetta.

Bangkokin jalkakäytävät täyttyvät ruokatoimituslähettien moottoripyöristä. Kuva: Kimmo Pekari
Bangkokin jalkakäytävät täyttyvät ruokatoimituslähettien moottoripyöristä. Kuva: Kimmo Pekari

Kaikki ovat tyytyväisiä

Tarjoiluhenkilökunta siirtyi ravintolan pöytien äärestä mopojen päälle, ja tilaukset vastaanotettiin Facebookin kautta. Tuloksena on parempaa palvelua ja korkeammat katteet.

Ravintolat, jotka ovat keränneet itselleen vahvan seuraajakunnan sosiaalisessa mediassa, ovat nyt vahvoilla. Facebook, Instagram sekä Aasiassa vahvat sisarensa Line ja WeChat ovat yhtäkkiä muuttuneet markkinointikanavista myyntikanaviksi.

Toimitus on korvannut tarjoilun ja yhä useampi kotona valmistettu ateria korvautuu ravintolasta tuoduilla herkuilla.

Ruoka-annoksen toimitus mopon lämpöboksissa kotiovelle maksaa noin euron. Kuva: Kimmo Pekari
Ruoka-annoksen toimitus mopon lämpöboksissa kotiovelle maksaa noin euron. Kuva: Kimmo Pekari

On toki selvää, että isojen ruokatoimitusjättien kasvun kannalta tässä kuvattu toimintamalli on pienen pieni nyanssi. Line, Grab, Uber ja muut alan toimijat tulevat kasvamaan lähivuosina valtavasti ja muokkaamaan tapaamme suhtautua ruokaan ja syömiseen.

Mielestäni on kuitenkin hienoa, että pienillä ravintoloilla on edelleen mahdollisuus tuottaa henkilökohtaisia ruokailuelämyksiä niille, jotka kaipaavat elämäänsä sitä jotakin erityistä.

 

 

 

Kommentit

Esa Toppinen 4 vuotta sitten

hyvä kirjoitus – toivattasti kirjoittelisitte Suomalaisita menestystarinoista myös – kannustaaksenne ! Kiitos!!