Olen osa Bangkokin suurlähetystön konsulipäivystysrinkiä – päivystän joka toinen kuukausi viikon ajan yötä päivää siltä varalta, että Thaimaassa, Laosissa, Burmassa tai Kambodzassa matkaava tai asuva Suomen kansalainen tarvitsee pikaisesti apua. Sen viikon ajan kannan kännykkää ja päivystäjän ohjekirjaa mukanani kaikkialla, nukun ja joogaan kännykkä vieressäni. Joka kerta kun kännykkä äännähtää hätkähdän hieman ja mielessä käy, että mitäs tällä kertaa.
Monen muun Suomen suurlähetystön päivystys hoidetaan Helsingistä, ministeriöstä käsin, mutta Thaimaa painii omassa sarjassaan. Viime vuonna Thaimaassa vieraili noin 160 000 suomalaista. Määrä ja kaudet näkyvät puheluiden määrässä, talvikuukausina on vilkkaampaa ja juuri nyt hiljaista. Puheluiden määrä ei tietenkään kerro sitä kuinka kauan asian hoitamiseen kuluu aikaa. Useimmiten ongelma tai tilanne saadaan ratkaistua yhdellä puhelulla, jo pelkkä kuuntelu tuntuu helpottavan monia.
Kiireellisyys on suhteellinen käsite ja moni asia ei ole suurlähetystön vallassa. Niin kuin kotimaassakin, avustava taho on usein paikallinen poliisi tai sairaala, suurlähetystö välittää tietysti näiden yhteystietoja. Jos lentoyhtiö kieltäytyy kuljettamasta alkoholia nauttinutta täytyy kiltisti odottaa seuraavaa lentoa ilman alkoholia. Päivystäjä ei myöskään lähde Pattayalle tai Phuketille etsimään puolisoa, josta ei ole pariin päivään kuulunut mitään. Emme lainaa rahaa tai muutu passiksi yöllä kello kaksi. Tiedoksi passinsa hukanneelle; asiasta täytyy hankkia poliisiraportti, valokuva ja tietty määrä bahteja uutta passia varten. Tule noiden kanssa henkilökohtaisesti suurlähetystöön, vasta sitten voimme tehdä uuden passin.
Tilanteisiin ja tapauksiin tuo oman pikantin lisänsä kieliongelmat sekä kulttuuri – ja aikaerot. Kannettava puhelin on loistava keksintö ja moni asia selviää soittamalla, mutta yhteinen kieli siihen tarvitaan. Usein asioita selvitellään välikäsien kautta – ja aikaa kuluu. Ja se aikaero on kesällä +4 tuntia ja talvella +5 tuntia.
Ikävimpiä puheluita ovat olleet keskustelut itsemurhakandidaatin tai mielisairaan henkilön kanssa. Muutoin kohdalleni sattuneet tapaukset ovat olleet lähes puhdasta viranomaistoimintaa; yhteystietojen välitystä, ohjimista paikallisviranomaisten tai uuden passin hankinnan kanssa. Valitettavan usein kyseessä on myös vainajan tietojen välittäminen Suomeen, ne ovat aina kiireellisiä.
Päivystäjän toiveuni on, että jokaisella matkailijalla on kattava matkavakuutus.
tuo poliisiraportti passin hukkuessa kuulostaa liialliselta byrokratialta? jos passi on vain esim. pudonnut taskusta jonnekin,miten poliisi voi kirjoittaa siitä raportin??? hukkumiseen ei todella aina liity rikosta!!”!!
Hukkaaminen ei ole rikollista, mutta passi on tärkeä asiakirja ja passilaki määrittelee miten asiassa toimitaan. Turvallisuussyistä kadonnut passi tulee ilmoittaa paikallisille viranomaisille, sen jälkeen passin voimassaolo voidaan peruuttaa ja myöntää tilalle uusi.