Rakennustyöt ovat täydessä vauhdissa My Dinh -stadionin ympäristössä Hanoissa. Tuore asfaltti tuoksuu. Pääsuoran katsomorakennelmat ovat pystyssä, ja ohikulkija voi skootterinsa selästä jo hahmottaa formularadan muotoja. Kaiken pitäisi olla valmista huhtikuun alussa, kun Formula 1 GP käynnistyy ensimmäistä kertaa Vietnamissa. Vietnam on vasta kolmas Kaakkois-Aasian maa, jossa kisa järjestetään. Singapore on edelleen kilpailukalenterissa, ja Malesia oli viimeksi vuonna 2017.
Rakennusprojektia helpottaa, että Hanoin rata on pitkälti katurata. Kaikkea ei tarvitse rakentaa tyhjästä. Monacon kaltainen sokkelo Hanoin rata ei tule olemaan, vaan se myötäilee pitkiä ja suoria valtaväyliä avoimessa ja tasaisessa maastossa hieman keskustan ulkopuolella. Reilut viisi ja puoli kilometriä pitkän radan suunnittelussa on järjestäjien mukaan hyödynnetty samoja elementtejä kuin Nürburgringin, Suzukan ja Monacon radoilla.
Autourheilun kuningaslajin tulo Vietnamiin on iso profiilinnosto, ja maan hallinto ei peittele tyytyväisyyttään. Hanoin GP:n kautta pyritään nostamaan Vietnamin kansainvälistä profiilia ja houkuttelevuutta muun muassa investointikohteena. Vietnam on ottanut viimeisen parinkymmen vuoden aikana aimo harppauksen kehityksessä.
Eteenpäin mennään
Vietnamin talouskasvu on maailman nopeimpien joukossa. Samalla turismi on kasvanut merkittävästi ja maassa vieraili 16 miljoonaa turistia vuonna 2019. Matkaa esimerkiksi Thaimaan vastaaviin lukuihin on reilusti. Maan hallinto toivookin formuloiden osaltaan lisäävän Vietnamin kiinnostusta matkailukohteena, ja panostaa matkailuinfrastruktuuriin.
Uusia hotelleja nousee, lentokenttiä uudistetaan ja uusia lentoyhtiöitä perustetaan. Vauhti on kova ja esimerkiksi ympäristönäkökohtien huomioiminen ei aina tahdo pysyä mukana.
Päärahoittaja on jättikonserni Vingroup. Se on Vietnamin suurin yksityinen yritys, joka toimii laajasti eri aloilla rakennusbisneksestä vähittäiskauppaan, kouluista huvipuistoihin ja turvallisuudesta terveydenhuoltoon. Se on siis todellinen ”kehdosta hautaan” -yritys.
Viimeisin Vingroupin aluevaltaus on autonvalmistus. Vinfast on maan ensimmäinen oma automerkki, jonka ensimmäiset mallit tulivat Vietnamin markkinoille vuonna 2019. Toistaiseksi Vinfast-merkkisiä autoja näkee harvakseltaan vietnamilaisessa katukuvassa. Tulevaisuudessa merkin on tarkoitus napata iso siivu Vietnamin vauhdilla kasvavista automarkkinoista, joita tällä hetkellä hallitsevat japanilaiset, korealaiset ja saksalaiset jätit. Formulakisat sopivat tähän tavoitteeseen paremmin kuin hyvin. Hanoin GP:n virallinen nimi onkin ”Formula1 Vinfast Vietnam Grad Prix”.
Tuleva GP näkyy Hanoin katukuvassa vielä vähänlaisesti, ja satunnaiselle kaduntallaajalle sana formula on toistaiseksi eksoottinen. Erityisesti tämä pätee iäkkäämpiin vietnamilaisiin. Yksityisautoilu on Vietnamissa suhteellisen tuore asia, joka alkoi yleistyä vasta 2000-luvun alkupuolella.
Autourheilun perinteitä maassa ei juuri ole. Täysin tuntematon käsite formula 1 ei ole, ja erityisesti nuorten keskuudessa ”Kimi Raikkonen” aiheuttaa innostunutta ylistystä.
Haastavatko formulat jalkapallon
Vietnamin ykkösurheilulajia jalkapalloa seurataan maajoukkueen menestyksen myötä äärimmäisellä pieteetillä. Formuloilla vie varmasti aikaa saavuttaa pienikään siivu jalkapallon suosiosta. Järjestäjät ovat pyrkineet vastamaan tähän sillä, että lippujen hinnat ovat pidetty alhaisina. Ne ovat koko formulasirkuksen halvimmat. Maan 100-miljoonaisessa väestössä löytyy varmasti katsojia, jotka maksaisivat kovemmankin hinnan, mutta järjestäjien vakaa pyrkimys on kasvattaa massojen kiinnostusta formuloihin ja moottoriurheiluun.
Alustavasti on sovittu, että seuraavat 10 vuotta F1-kisat järjestetään Hanoin kaduilla. Patrioottisessa maassa paras tapa varmistaa suuren yleisön kiinnostus formuloihin olisi saada vietnamilainen kuski ratin taakse. Tämä tuskin toteutuu lähivuosina, vaikka Hanoin liikenteessä oman elämänsä F1-kuskeja riittääkin…
Hanoin GP-viikonlopulle odotetaan 300 000:ta katsojaa. Valtaosa heistä on vietnamilaisia, mutta paikalle odotetaan myös runsaasti ulkomaisia formulaturisteja. Toivottavasti Suomestakin saapuu runsaslukuinen joukko kannustamaan suomalaiskuskeja. Selostajalegenda Matti Kyllösen letkautusta mukaillen on selvää, että huhtikuussa ”katuradan pinta tulee olemaan niin kuuma, että siinä voisi melkein paistaa kananmunat”.