Monelle Nokia ja sen puhelimet ovat historian havinaa. Vielä liian harva tietää, että Nokian matkapuhelimien valmistuslisenssi on Microsoft-vuosien jälkeen jälleen suomalaisen yrityksen, HMD Globalin, omistuksessa. Yhtiö toi hiljattain kaksi uutta puhelinmallia Malesian markkinoille suurlähettiläämme residenssissä järjestetyssä lanseeraustilaisuudessa. Optimistinen tunnelma loi toivoa – Nokian brändi vetää taas!
Malesian markkinat toimivat hyvänä testialustana
Varta vasten puhelimien valmistukseen perustettu suomalainen HMD Global osti Nokia-puhelimien lisenssin Microsoftilta vuonna 2016. Uuden valmistajan alaisuudessa Nokia-puhelimet saivat kuin saivatkin lopulta Android-käyttöjärjestelmän. Vaikka käyttöjärjestelmävaihdoksen myötä Nokia-puhelimia alettiin markkinoida uudella tavalla, ei nostalgiaa ole unohdettu. Onhan HMD Global julkistanut esimerkiksi modernit versiot sellaisista klassikoista kuin niin kutsutusta banaanipuhelimesta ja jo legendaarisesta 3310-mallista.
Malesia on sijainniltaan keskeinen ja kehittyvä kaakkoisaasialainen talous, ja sellaisena mainio markkina-alue edullisemman hintaluokan laadukkaille puhelimille. HMD Globalilla on toimisto Kuala Lumpurissa ja se toi puhelinmallit 5.1 Plus ja 6.1 Plus markkinoille vain kuukautta globaalin lanseerauksen jälkeen. Suomen markkinoille malleja ei ole vielä saatu. Vaikka puhelinmallit löytyvät monien muidenkin Aasian maiden markkinoilta, on yhtiön yksi tärkeimmistä markkina-alue juuri Malesia.
Mainio mahdollisuus maakuvatyölle
HMD Globalin uusien mallien lanseeraustilaisuus järjestettiin Suomen suurlähettilään residenssissä syyskuun lopulla. Tällä tavoin Nokia-brändi tuotiin juurilleen, Suomen maaperälle.
Tilaisuudesta otettiin kaikki hyöty irti maakuvamielessä. Angry Birds -hahmot edustivat tällä hetkellä maineikasta Suomen peliteollisuusosaamista, skandinaavinen sisustus ja erityisesti Iittalan tuotteet taas suomalaista designia. Inarilaisen valokuvaaja Martti Rikkosen revontuliaiheiset kuvat puolestaan houkuttelivat potentiaalisia matkailijoita tutustumaan suomalaisen luonnon mystiikkaan.
Maakuvatyössä tunnettujen brändien avulla investointeja, osaamista ja matkailijoita voidaan ohjailla Suomeen. Suomi tunnetaan monessa Kaakkois-Aasian maassa ”Nokialandina”, ja häkellyttävän monella varttuneemmalla kansalaisella on muistoja Nokian klassikkomallien käytöstä. Kun juttu on saatu Nokialla käyntiin, tarinaa voidaan laajentaa kertomalla muitakin asioita Suomesta. Niiden asioiden pohjalta edesautetaan sellaista toimintaa ja päätösten tekoa, joista on hyötyä Suomelle.
Nokia takaisin parrasvaloihin?
Entisen, ja mahdollisesti tulevan, Nokia-käyttäjän silmiin lanseeraustilaisuus jätti toiveikkaan vaikutelman; kiinnostusta Nokiaa kohtaan riittää vielä tai se on heräämässä uudelleen. Tilaisuuteen osallistui toistasataa henkilöä tehden siitä suurimman koskaan residenssillä järjestetyn tapahtuman – Kuala Lumpurissa vellovasta ukkosmyrskystä huolimatta. Vieraiden joukossa oli sekä isoimpien medioiden edustajia että teknologiabloggaajia, joiden merkitystä ei sovi vähätellä.
Kiinnostuksesta kielii ehkä parhaiten se, että Nokia kuuluu jo nyt kymmenen suurimman älypuhelinvalmistajan joukkoon myyntivolyymin osalta. Edustusto odottaa optimistisesti tulevaisuutta ja toivottaa HMD Globalille ja Nokialle menestystä!
Kalle Myllylä
Olen graduani parasta aikaa väkertävä, englannin ja valtio-opin yliopisto-opiskelija. Suoritettuni pakollisen harjoitteluni kesällä 2017 Suomen Islannin-edustustossa, nälkä kasvoi syödessä niin, että vuoden kuluttua Aasia ja Malesia kutsuivat ensimmäistä kertaa. Ääripäästä toiseen, arvokasta kokemusta keräten!