Turkkilaisyritykset saapuvat Helsinkiin tekemään designkauppaa

Mikko Laakkosen suunnittelemat lasiesineet Nude-brändille voittivat Red Dot Award palkinnon
Mikko Laakkosen Nude-brändille suunnittelemat lasiesineet voittivat Red Dot Award palkinnon vuonna 2016

 

Turkin ulkomaankaupan arvo vuonna 2015 oli 351 miljardia USD ja viennin arvo 143 miljardia USD. Kasvattaakseen kansainvälistä kilpailukykyään Turkki tarvitsee lisää osaamista kansainvälisten brändien luomisessa.

Suomalaisilla muotoilijoilla ja muotoilutoimistoilla on hyvät mahdollisuudet myydä osaamistaan turkkilaisille kansainvälistyville yrityksille. Kysyntää on tuotesuunnittelun lisäksi brändin luomisessa sekä muotoilumyynnin ja -markkinoinnin saroilla.

Viikolla 47 Helsingissä järjestetään kaksi eri tapahtumaa, joissa turkkilaiset yritykset tulevat tekemään kauppaa sekä löytämään suomalaisia muotoilualan yhteistyökumppaneita. Team Finland Turkey järjestää yhteistyössä Ornamon ja Suomen Tekstiili & Muoti ry:n kanssa seuraavat tapahtumat Helsingissä:

Turkey Design Opportunities Day Helsingissä 21. marraskuuta 2016

Tilaisuudessa käsitellään yleisesti suomalaisen muotoilun mahdollisuuksista Turkissa. Sisecam Group sekä Vitra etsivät yhteistyökumppaneita Suomesta ja Pentagon Design kertoo omia kokemuksiaan Turkista.

sekä

Finland-Turkey Textile & Fashion Cooperation Day Helsingissä 23. marraskuuta 2016

IHKIB Istanbulin vaatetusvientiyhdistyksen yrityksiä saapuu etsimään asiakkaita Suomesta, sekä tapaamaan tekstiili- ja vaatetusalan muotoilijoita.

Olet tervetullut osallistumaan tilaisuuksiimme, lisätiedot löytyvät linkkien takaa. Paikkoja on rajoitettu määrä, muista rekisteröityä tilaisuuksiin ennakkoon.

Sisecam Group etsii muotoilijoita

Emre Bozbeyli, Başabahçen muotoilujohtaja pitää suomalaisesta muotoilusta
Emre Bozbeyli, Paşabahçen muotoilujohtaja pitää suomalaisesta muotoilusta

Turkey Design Opportunities Day -tapahtumaan saapuva Sisecam Group (Paşabahçe ja Nude -brändit) haluaa löytää Helsingistä muotoilijoita, joilla on pohjoismainen ote ja jotka jo entuudestaan työskentelevät lasimateriaalin kanssa. Sisecam on teollisuuskonserni, jonka liiketoiminta koostuu lasin ja lasituotteiden sekä kemikaalien valmistamisesta. Konsernin tehtaita on 13 eri maassa ja se työllistää 21 000 henkilöä. Yrityksen liikevaihto vuonna 2015 oli 2,5 miljardia USD.

Emre Bozbeyli on Paşabahçen muotoilujohtaja, joka pitää suomalaisesta muotoilusta. Hän on vieraillut useasti Suomessa, sekä järjestänyt lasinäyttelyn Nuutajärvellä. Hän toteaa lasin olevan tuttu materiaali suomalaisille muotoilijoille ja suomalaisten osaavan muotoilla sitä erinomaisesti.

Paşabahçen koneellisesti tuotettuja lasitavaroita valmistetaan viidessä eri tehtaassa. Kolme niistä on Turkissa, yksi Bulgariassa ja yksi Venäjällä. Nude-brändin suupuhallettuja lasituotteita valmistetaan Denizlin kaupungissa Turkissa. Denizlin lasitehdas tuottaa myös alihankintana tuotteita suomalaisille ja pohjoismaisille yrityksille.

Paşabahcella on erilainen konsepti kotimaan ja ulkomaan markkinoilla. Tuotemerkki on kaikille turkkilaisille tuttu ja yritys valmistaa tuotteita kulutustavaroista taidelasiin. Kalliimpia tuotteita myydään ja markkinoidaan erityisesti USA:ssa, Ranskassa, Englannissa, Italiassa ja Espanjassa. Suomalaiset muotoilijat ovat suunnitellet Paşabahçelle laseja, lautasia, vaaseja, pulloja, lamppuja, ja monia muita lasiesineitä.

Nude-brändin alla on noin 250 eri tuotetta ja niitä ovat suunnitelleet sekä turkkilaiset että ulkomaalaiset suunnittelijat.  Sana ”Nude” viittaa pelkistettyyn, läpinäkyvyyteen ja puhtauteen, ja brändin tuotteet valmistetaan kirkkaasta lyijyttömästä lasista. Suomalaisista muotoilijoista sekä Markku Salo, Mikko Laakkonen, Pentagon Design ovat suunnitelleet sarjaan tuotteita. Heidän lisäkseen Ron Arad, Nigel Coates, Joe Doucet, Inga Sempé, Tomas Kral, Rony Plesl, Alejandro Ruiz sekä turkkilaiset muotoilijat Alev Ebüzziya, Erdem Akan, Ali Bakova sekä Koray Özgen ovat suunnitelleet Nude-brändin tuotteita. Paşabahçelle on suunnitellut myös suomalainen Anu Penttinen.

Turkin vaateteollisuus käyttää myös ulkomaisia suunnittelijoita

ITKIB:n puheenjohtaja Hikmet Tanrıverdi kertoo, että Turkin vaateteollisuuden suurimmat edut ovat joustava tuotanto, lyhyet toimitusajat, nopea reagointikyky sekä kyky luoda fast-fashion tuotteita
IHKIB:n puheenjohtaja Hikmet Tanrıverdi kertoo, että Turkin vaateteollisuuden suurimmat edut ovat joustava tuotanto, lyhyet toimitusajat, nopea reagointikyky sekä kyky luoda fast-fashion tuotteita

IHKIB Istanbulin Vaatetusvientijärjestö (Istanbul Apparel Exporters’ Association) on yksi Turkin suurimmista vientijärjestöistä. Heillä on yli 9 400 yritysjäsentä, joiden osuus koko vaatetusviennistä on 75 %. Turkin vaatetusviennin arvo on 17 miljardia USD, joka on noin 12 % koko maan viennin arvosta. Yli 70 % Turkin vaateteollisuuden tuotteista viedään EU-maihin. Saksa, Englanti, Espanja, Ranska ja Hollanti ovat suurimmat markkina-alueet Euroopassa.

IHKIB:n puheenjohtaja Hikmet Tanrıverdi kertoo, että Turkin suurimmat edut ovat vaatteiden joustava tuotanto, lyhyet toimitusajat, nopea reagointikyky sekä kyky luoda fast-fashion tuotteita. Turkilla on Tulliliitto EU:n kanssa ja vapaakauppasopimuksen useiden EU:n ulkopuolisten maiden kanssa.  Turkki on yksi suurista puuvillantuottajamaista ja maassa tuotetaan myös erilaisia tekokuituja tekstiili- ja vaatetusteollisuutta varten.

Monet maailmalla tunnetut brändit tuottavat vaatteitaan Turkissa. Tunnetuimpia ovat Zara, Mango, Hugo Boss, Massimo Dutti, Armani, Lacoste, Ralph Lauren, Burberry, Tommy Hilfinger, Donna Karan, Timberland, H&M, C&A, Benetton, Levi´s, Next, GAP, Adidas, Puma, Nike sekä Reebok.

Monet PK-yritykset käyttävät ulkomaisia suunnittelijoita tuotannossaan. Myös suomalaisilla muotoilijoilla on mahdollisuus olla luomassa uutta muotia ja uusia brändejä turkkilaisille yrityksille. Tällä hetkellä tunnetuimpia turkkilaisia kansainvälisiä merkkejä ovat esimerkiksi: Damat, Mavi jeans, LC Waikiki, Koton, Bill´s Silk & Cashmere, Cross Jeans, De Facto, Vakko, Avva, Penti sekä monet muut.

 

Blogitekstiin liittyviä linkkejä:

 

Turkin kaupallisia mahdollisuuksia: