Indonesian pohjoisin saari on Sumatra. Sen kärjessä sijaitsevan Acehin maakunnan länsirannikolta avautuu Intian valtameri. Taivaanrannan takaa löytyvät Jemen, Somalia ja Saudi-Arabia. Ei ihme, että Acehia kutsutaan Kaakkois-Aasian ”porstuaksi Mekkaan”. Vastaavasti Aceh oli arabikauppiaiden sisäänkäynti Itä-Aasiaan. Muslimienemmistöisen Indonesian 33 maakunnasta Aceh on se kaikista islamilaisin.
Suomessa Aceh tunnetaan presidentti Martti Ahtisaaren kätilöimästä rauhasta. Smolnassa 15.8.2005 vahvistettu sopimus päätti vuodesta 1976 jatkuneen sisällissodan itsenäisyyttä ajaneen GAM-liikkeen ja Indonesian hallituksen välillä. Tsunamin (2004) ja Helsingin rauhanneuvotteluiden jälkeen Acehista ei juurikaan ole kuultu uutisia. Ne harvat Aceh-otsikot ovatkin sitten herättäneet hämmennystä.
Media raportoi 2012 acehilaisten punkkareiden pidätyksestä ja ”kasvattamisesta” http://www.theworld.org/2012/02/banda-aceh-punk-concert/. Maailmalle levinneissä kuvissa joukko kalsareilleen riisuttuja ex-irokeeseja värisee pelokkaana vesialtaassa.
Tästä vuosi ja uusi PR-katastrofi on valmis. Erään acehilaiskylän päällikkö keksi kieltää – sharia-lakiin vedoten – naisten haara-asennossa kyyditsemisen mopon selässä. Siveys kuulemma edellyttää naistensatulassa matkustamista. New York Times uutisoi http://www.nytimes.com/2013/01/15/world/asia/indonesian-city-plans-to-ban-women-from-straddling-motorbikes.html ja Acehin julkisuuskuva on kuin Kazakstanilla Borat-elokuvan jälkeen.
Suomen aloitteesta ja allekirjoittaneen johtamana Pohjoismaiden suurlähettiläät kävivät tutustumassa Acehiin 4.-5.2.2013.
Acehissa valtaa pitävät puhuvat sujuvaa ruotsia. Kuvernööriksi 2012 valittu Zaini Abdullah toimi lääkärinä Malmössä ja Huddingessa liki 30 vuotta. Myös entinen GAM-pääministeri Malik Mahmud asusteli useita vuosia Ruotsissa. Zainin valinnan myötä pohjoismaisissa piireissä heräsi toive, että ruotsalainen tausta toimisi innoituksena yhteiskunnalliselle uudistamiselle Acehissa. Vielä odotuksille ei ole saatu katetta.
Kansalaisjärjestöjen arvio naisten asemasta Acehissa on synkkä. Heidän mukaansa naisten liikkumavara yhteiskunnan kaikilla osa-alueilla kapenee. Taustalla on sharian ahdas ja tarkoituksenhakuinen tulkinta, jolla varmistetaan vallan säilyminen miehillä. Osa haastattelemistamme naisista taas ei pitänyt shariaa pahana, koska se suojasi naisten koskemattomuutta ja antoi turvaa miesten mielivaltaa kohtaan. Naisten ajoasentoa koskevia määräyksiä pidettiin hölmöinä yksittäistapauksina. Optiikka puhui omaa kieltään. Viranomaistapaamisissa ja kuvernöörin isännöimässä iltatilaisuudessa naisia ei juurikaan näkynyt. Havaintoa tukevat numerot: paikallisen parlamentin 69 jäsenestä neljä on naisia. Toisaalta Acehin yliopistoissa opiskelevista merkittävä osuus on naisia.
Viralliset keskustelukumppanimme toivoivat Pohjoismaista vetoapua Acehin taloudelle. Viestimme oli, että niin kauan kuin ulkomaailman käsitys Acehista perustuu islamin ahtaaseen tulkintaan, on investointien ryntäystä turha odottaa.
Acehiin on perusteilla Wali Nanggroen (arabiaksi ”valtion vartija”) tehtävä. Arvonimeen liitettäviltä valtaoikeuksilta puuttuu vielä Jakartan hyväksyntä, joten tehtävä ei vielä ole virallinen. Yhtä kaikki paikallisten silmissä Wali Nanggroe on Acehin todellinen johtaja.
Nainen ei kuulemma voi olla Wali Nanggroe.
Matkan valoisia havaintoja on, että hyökyaallon litistämän maakunnan jälleenrakennus on sujunut hyvin. Myös rauha on säilynyt. Illallispuheessa viittasin Acehin vaikuttaneen ainakin kahden Nobelin rauhanpalkinnon taustalla: sekä presidentti Ahtisaaren (2008) että EU:n (2012) ansioissa Aceh on näytellyt merkittävää osaa.
(Kuvat: uas Elina Dakash)
[…] (blogi-sivuilla) on Indonesian lähettiläämme Kai Sauerin kirjoitus ”Rauhaa rajalle”. Kai kuvaa Pohjoismaiden […]