Edes koronakriisi ei ole hillinnyt Japanin saunaintoilijoiden löylyhaluja. Saunojen ollessa suljettuina kokoontuivat saunan ystävät verkkotapahtumissa. Business Finland Tokyon projektikoordinaattori Noora Sirola osallistui Sauna Bazaar -nimiseen virtuaalitapahtumaan, jossa saunnerit vaihtoivat kuulumisia ja vinkkejä sekä tekivät saunatarvikehankintoja.
Noora Sirola, miten Sauna Bazaar sai alkunsa?
”Vaikka tosiaan koronan vuoksi julkiset saunat olivat kuukausikaupalla kiinni, ei tämä tuntunut estävän todellisia saunaintoilijoita. Eräs Visit Finlandin Suomen-saunalähettiläistä Japanissa keksikin viedä saunomisen verkkoon ja syntyi Remo-online-alustalla toimiva Online Sauna Bazaar. Toukokuun alussa ensimmäistä kertaa järjestetyn kokeellisen tapahtuman suuren suosion myötä basaari järjestettiin heti uudelleen jo kuun lopussa 30. toukokuuta.”
Kuinka paljon väkeä mahtui binäärilauteille ja mistä siellä oikein juteltiin?
”Toista kertaa järjestetty tapahtuma houkutteli 262 saunafania ympäri Japanin keskustelemaan saunasta, ostamaan saunatuotteita, verkostoitumaan, kuuntelemaan sauna-aiheisia puheohjelmia ja yksinkertaisesti pitämään hauskaa samanhenkisten ihmisten kanssa. Reilun 50 näytteilleasettajan joukkoon mahtui niin sauna- ja kylpylätoimijoita kuin saunavaatteita ja muita -tekstiilejä myyviä yrityksiä sekä saunakirjailijoitakin.”
Ja miten ihmeessä Noora Suomesta päätyi mukaan?
”Visit Finland osallistui tapahtumaan näytteilleasettajana yhdessä Finntourin kanssa, joka on etenkin Suomen matkoihin keskittyvä paikallinen matkatoimisto. Meillä oli kyseisellä standilla tarjolla ainutlaatuinen mahdollisuus osallistua arvontaan, jonka kuusi onnellista voittajaa kutsutaan myöhemmin syksyllä (tai koronatilanteen salliessa) järjestettävään suomalaiseen saunailtaan Suomen suurlähetystölle Tokioon. Suurlähetystön sauna on monelle japanilaiselle saunafanille unelma, jonne kutsutaan vain harvat ja valitut. Suurella yleisöllä on vain kerran aiemmin ollut mahdollisuus saada kutsu saunaan – keväällä 2019 kun suurlähetystön avoimien ovien päivänä järjestettiin arvonta.
Yhdelle standille mahtuu Remo-alustalla kerralla keskustelemaan vain kuusi henkilöä, ja arvontaan pystyi osallistumaan vain vierailemalla Visit Finlandin standilla. Kumpikin standi olikin pitkälti täynnä koko tapahtuman ajan ja vierailijat olivat kiinnostuneita kuulemaan niin suosituksista Suomen matkaa varten kuin tämänhetkisestä koronatilanteesta Suomessa – päällimmäisenä mielessä milloin matkustaminen taas voisi olla mahdollista.”
Mitä sinulle jäi tapahtumasta päällimmäisenä mieleen?
”Saunafanien intohimo ja aktiivisuus Japanissa hämmästyttää kerta toisensa jälkeen ja monella saunafanilla tuntuu olevan toiveena päästä joskus kokemaan saunomisen ihanuus myös sen kotimaassa.”