Mistä ratkaisu Kiinan ruuhkiiin?

1

 

Pekingin liikenne on uuvuttava ja hermoja kiristävä – syystäkin. 22 miljoonaa ihmistä ja kuusi miljoonaa rekisteröityä ajoneuvoa tekisivät tiukkaa minkä tahansa kaupungin infrastruktuurille.

Kiina kuuluu maailman nopeimmin kaupungistuneihin maihin. Kuva: Jani Mustonen.
Kiina kuuluu maailman nopeimmin kaupungistuneihin maihin. Kuva: Jani Mustonen.

Ihmisten ja autojen määrä jatkaa kasvuaan

Pekingissa oli  5.3 miljoonaa henkilöautoa vuonna 2014. Auton omistajuusaste on kiinalaisittainkin korkea jättäen Kiinan muut suurkaupungit selkeästi taakse. Toiseksi eniten autoja on väkiluvultaan jopa Pekingiä suuremmassa Chongqingissa, jossa rekisteröityjä henkilöautoja oli viime vuonna neljä miljoonaa. Shanghaissa autoja on ”vain” 2.7 miljoonaa.

Laajamittaista yksityisautoilua on Kiinassa harrastettu vasta yli 15 vuotta eikä suurella osalla kiinalaisista ole edelleenkään autoa. Lisää olisi tulossa, ellei autoilua rajoitettaisi erilaisin säännöksin, joihin kuuluvat tuontiautojen päätäpudistuttavat hinnat tulleineen, veroineen ja rekisterikilpineen. Ostajien haluja hillitään myös erilaisilla ajokielloilla ja rajoituksilla autojen iälle.

Kaupunkisuunnittelu ei ole pysynyt kehityksessä mukana

Kun Pekingin kasvava väkiluku ja autokanta yhdistetään suoraviivaiseen ja joustamattomaan kaupunkisuunnitteluun, on tuloksena liikennesolmuja.

Karttaa katsottaessa Peking leviää joka suuntaan, ylös, alas ja sivuille. Tiet on vedetty pääilmansuuntien mukaan insinöörimäisen suorasti. Suoraviivainen kaupunkisuunnittelu ja suuret risteykset, jossa ei ole diagonaalisia katuja eikä monia mahdollisuuksia kääntyä, muodostavat useita pieniä pullonkauloja, joissa yksikin auto voi aiheuttaa satojen metrien jonon

Ruuhkahuiput vailla vertaa

Yksi Kiinan pahimmista ruuhkista oli vuoden 2012 kansallisviikon paluuliikenne, joka hidasti 85 miljoonan ihmisen kulkua ympäri maata.

Ruuhkien takia esimerkiksi pekingiläisten keskimäärältään 52 minuutin työmatkat ovat Kiinan pisimmät.  Hermoja kiristävät ruuhkat aiheuttavat paitsi melu- ja saastehaittoja myös merkittäviä taloudellisia haittoja.

Arvioiden mukaan Pekingissä jokaisesta liikenteessä vietetystä tunnista vierähtää puoli tuntia ruuhkissa. Sen kustannukseksi arvioidaan 808 juania kuukaudessa (noin 110 euroa) autoilijaa kohti.

Suuret haasteet, suuret mahdollisuudet

Kiinan kasvavasta liikenteestä on tullut oma ongelmansa, jonka hoitaminen vaatii uusia ratkaisuja. Kuva: Jani Mustonen.
Kiinan kasvavasta liikenteestä on tullut oma ongelmansa, jonka hoitaminen vaatii uusia ratkaisuja. Kuva: Jani Mustonen.

Liikenneruuhkat tuottavat monenlaista haittaa, mutta ne voivat olla myös mahdollisuus teknologiseen harppaukseen.

Uusia ratkaisuja ja uutta teknologiaa on otettu Kiinassa käyttöön rohkeasti. Esimerkiksi Euroopassa ja Yhdysvalloissa laajaa vastustusta herättänyt, kimppakyytejä järjestävä Uber-taksipalvelu, on vapautettu Pekingissä taksin saatavuuden parantamiseksi ja nyt miljoonat ihmiset käyttävät palvelua.

Vuodesta 2016 on povattu itseohjautuvan teknologian läpimurtovuotta. Yritykset ovat heräilleet teknologian mahdollisuuksiin myös Kiinassa . Esimerkiksi Kiinan hakukonejätti Baidu on jo koeajanut omaa itseohjautuvaa autoaan Pekingissä.

Laajamittaista valtion tukea itseohjautuvalle teknologialle ei ole vielä missään maassa. Kyseessä ei ole mikään yksinkertainen teknologia, vaan täysin uudenlaisen infrastruktuurin luominen, joka vaatisi uudistuksia liiketoiminnan, hallinnon, autojen valmistajien ja vakuutuslaitosten välillä.

Koko prosessia voi ajaa eteenpäin vain poliittinen tahto ja koordinointi. Tähän mennessä itseohjautuvat autot eivät ole vielä todellisuutta missään, eikä teknologian sallivaa ja säänteleviä lakeja ole vielä luotu.

Kyseessä on kuitenkin jo olemassa oleva teknologia, jonka lupaukset ovat suuria: liikenteen aiheuttamien kuolemien määrän putoaminen alle murto-osaan nykyisestä, nopeammat ajonopeudet, pienemmät turvavälit ja ajotilan vähentyminen, parkkipaikkojen vähentyminen, autoilun mahdollisuus jokaiselle, autoiluun käytetyn ajan ohjaaminen muihin aktiviteetteihin, työvoiman vähentyminen autoilusta, jne.

Valtion tuki antaa ratkaisevan edun ohjelmisto- ja autonvalmistajien kilpailussa. Kiinalla on mahdollisuus nousta johtoasemaan vauhdittamalla teknologian käyttöönottoa.

Suurten ongelmien ratkaisu voi tuottaa monia positiivisia vaikutuksia. Mahdolliset ratkaisut Kiinaa piinaviin ruuhkiin voivat osoittautua erittäin toimiviksi ja tuottoisiksi ja johtaa suureen tuottavuusloikkaan.

Kommentit

Obdulia 3 vuotta sitten

Jos Kiina selviää suurkaupunkiensa tuomista haasteista maapallon tulevaisuus näyttää melko valoisalta. Jos se ei selviä niistä, niin luultavasti myös monet muut Aasian ja Afrikan maat ovat valtaisisa ongelmissa. Vaikkapa Piilaaksossa tapahtuu valtavan isoja juttuja, mutta jos on joitain paikkoja, jossa otetaan isoimmat askeleet suurten globaalien ongelmien ratkaisemiseen, niin ne ovat Kiinan suurkaupungit.

Leave a Reply