Kasvavasta tarjonnastaan huolimatta Kiinan lentoliikenne johtaa maailmanlaajuisia myöhästymistilastoja. Kiinaan paljon matkustavien kannattaa myös hankkia hyvä vakuutus myöhästymisten varalle. Nykyään myös ulkomaalaiset voivat hakea lupaa Kiinan sähköiseen rajatarkastukseen, mikä säästää hermoja maahantulotarkastusten ihmispaljoudessa.
Herään vastahakoisesti kuulutukseen. Pekingin kansainvälisen lentoaseman kalpeassa valossa väki alkaa kauempana piirittää yksinäistä työntekijää keltaisessa huomioliivissä. ”Näytä työntekijänumerosi, kuka sinä olet?” Hän pälyilee ympärilleen ja jää hermostuneena hiljaa kuuntelemaan. Illan lento on taas peruttu ja ilmoitus siitä on järjestetty ala-arvoisesti.
Ihmisten äänensävyt ovat riidanhakuisia: ”Näin, kun kapteeni luikki vihaisena pakoon aiemmin.” ”Emmekö voi jäädä tänne, miksi rajatarkastajat pakottavat meidät ulos, jos pitää aamulla palata heti sisään?” Kaksi ulkomaalaista seuraa sivussa huolestuneena. Harmittaa heidän puolestaan, erityisesti jos he eivät edes pääse nettiin, jos heillä ei ole Wechatiä tai muuta tapaa tunnistautua.
Kiinalaiset lentoyhtiöt eivät järjestä majoitusta matkustajien puolesta, ellei kyse ole jatkolennosta. Tänä yönä en siis lähde tuntemattomaan hotelliin kauas lentoasemalta, vaan makaan yön marmorilattialla yhtenä muiden joukossa.
Tämä oli vain yksi kuvaus kotimatkastani viime vuonna. Lensin viikottain Pekigistä viikonlopuksi kotiini Hongkongiin perheeni luokse. Seurasin lentojeni aikatauluja matkapuhelinsovelluksellani ja tilastot osoittivat karun todellisuuden: ainoastaan joka viides lento lähti aikataulussa.
Sään ja armeijan armoilla
Kiina johtaa maailmanlaajuisesti tilastoja myöhästyneissä lennoissa. Huonot ilmat ovat varmasti tärkein syy myöhästymisiin ja peruutuksiin, erityisesti myrskyt Pekingissä ja Hongkongin taifuunit. Osa myöhästymisistä liittyy armeijan harjoituksiin, sillä se hallinnoi suurinta osaa Kiinan ilmatilaa ja voi omien tarpeidensa mukaan häiritä siviililiikennettä.
Pekingin – ja koko Kiinan – joukkoliikenneverkosto kasvaa kuitenkin hurjaa vauhtia ja tarjoaa alati uusia vaihtoehtoja liikkumiselle. Pekingin eteläpuolelle Daxingiin on rakenteilla maailman suurin lentoasema, jonka on tarkoitus valmistua 2019. Luotijunaverkko kattaa koko Kiinan vauraan itärannikon ja sen on määrä ulottua alkusyksyllä Hongkongiin asti. Luotijunalla Kiinan etelärannikon tavoittaa verrattain nopeasti, kymmenessä tunnissa, mutta hinnoiltaan luotijunat ovat usein lentoja kalliimpia.
Valinnanvara siis kasvaa jatkuvasti, mutta kuten edellä mainittu, aikataulussa pysymiseen vaikuttavat muutkin asiat kuin nopeasti kasvava tarjonta.
Sähköinen rajatarkastus säästää aikaa
Toinen pullonkaula Kiinassa ovat rajatarkastukset. Kiinan sähköinen rajatarkastus on kuitenkin myös niiden ulkomaalaisten ulottuvilla, joilla Kiinan oleskelulupa on voimassa yli puoli vuotta. Sähköistä rajatarkastusta varten täytyy hakea lupaa, mutta tämän jälkeen Kiinaan saapuminen sujuu passia lukijaan vilauttamalla.
Kahden maan väliä seilaaville ulkomaalaisille tai niille, jotka kulkevat Kiinan ja itsehallintoalueiden välillä, sähköinen tarkastus voi olla säästää paljon aikaa ja hermoja.
Palataan vielä yöhön, jonka vietin lentokentällä. Lentoni lähti varhain lauantai-aamuna ja keskipäivällä olin Hongkongissa. Kuten aina, A21-bussi kuljetti minut rajalta Mong Kokin tiheästi asutettuun kaupunginosaan. Olin viimein perheeni luona, päivän myöhässä. Tuolloin pohdin, että erityisesti Kiinassa matkustamista varten olisi hyvä olla vakuutus, joka myös korvaa myöhästymisistä aiheutuneen menetetyn ajan.