Paketteja, pikatoimituksia ja pakkausjätettä – sähköisen kaupan buumi ei ota laantuakseen Kiinassa

Mikä yhdistää seuraavia: joulukuusi, mutteri, hevonen, luomuporkkana? Vastaus: näitä kaikkia voi tilata kiinalaisesta verkkokaupasta. Yleensä lähetyksen saa samaksi iltapäiväksi kotiin. Pekingissä asuvan elämää helpottaa rajaton sähköisen kaupan tarjonta, johon toki liittyy lieveilmiöitä kuten valtava pakkausjätteen määrä ja paketteja kuljettavien kuskien palkkojen polkeminen.

Monesti Taobaosta tilaamalla pakettikoko on huomattavasti sisältöä suurempi. Tässä tapauksessa valokuva-albumi hukkuu pakkauksen sisään. Kuva: Santeri Korhonen.
Monesti Taobaosta tilaamalla pakettikoko on huomattavasti sisältöä suurempi. Tässä tapauksessa valokuva-albumi hukkuu pakkauksen sisään. Kuva: Santeri Korhonen.

Kasvava keskiluokka kuluttaa ahkerasti

Kiinan sähköisen kaupan buumi jatkuu. Kiinasta on tullut maailman toiseksi suurin verkkokaupan markkina Yhdysvaltojen jälkeen – joidenkin arvioiden mukaan Kiina on jo ykkönen.

Kiinan sähköisen kaupan markkina on kasvanut noin 30:en prosentin vuosivauhtia ja oli vuonna 2017 arviolta 29 biljoonaa Kiinan renminbiä (noin 3,8 biljoonaa euroa). Vuonna 2017 sähköinen kauppa kattoi noin 15 prosenttia vähittäismyynnistä Kiinassa, ja osuuden uskotaan kasvavan neljännekseen vuoteen 2020 mennessä.

Kiinan kasvava keskiluokka haluaa tehdä ostoksensa vaivattomasti, mikä ajaa sähköisen kaupan ja siihen liittyvien palveluiden, kuten pikatoimitusten ja mobiilimaksamisen kehitystä.

Kaupankäynti siirtyy mobiilialustoille

Erityisesti mobiilikauppa kasvaa voimakkaasti. Noin 800 miljoonaa kiinalaista käyttää internetiä mobiililaitteilla ja heistä noin kaksi kolmasosaa mobiilimaksamista. Kauppoja on laidasta laitaan: ulkomaillakin tunnetuista jäteistä Alibabasta ja JD.comista aina tiettyjä muotisuuntauksia tarjoaviin niche-putiikkeihin tai vaikkapa raaka-aineita ostavia yrityksiä palveleviin kauppoihin. Suosittu wechat-sovellus toimii niin markkinointialustana kuin myyntipaikkana.

Tilauksia lajitellaan kadunkulmissa ja asukkaat saavat paketit kotitalon pakettiautomaateista tai aulatyöntekijöiltä. Kuva: Anna Vitie.
Tilauksia lajitellaan kadunkulmissa ja asukkaat saavat paketit kotitalon pakettiautomaateista tai aulatyöntekijöiltä. Kuva: Anna Vitie.

Jatkossa sähköisen kaupan kasvun odotetaan tapahtuvan eniten kakkos-, kolmos- ja nelostason kaupungeissa, eli alueellisissa keskuksissa eikä enää niinkään Pekingissä, Shanghaissa ja muissa itärannikon suurkaupungeissa.

Sähköisen kaupan uskotaan myös hyötyvän viime vuonna tehdyistä kulutustuotteiden tullinalennuksista sekä kotimaisen kulutuksen piristämiseksi tehdyistä verojen alennuksista.

Paketit kulkevat kolmipyöräisillä mopoilla. Kuskin ammatti on huonosti palkattu ja vaarallinen, kiireessä kuskit usein oikaisevat liikennettä uhmaten eivätkä onnettomuudet ole harvinaisia. Kuva: Anna Vitie.
Paketit kulkevat kolmipyöräisillä mopoilla. Kuskin ammatti on huonosti palkattu ja vaarallinen, kiireessä kuskit usein oikaisevat liikennettä uhmaten eivätkä onnettomuudet ole harvinaisia. Kuva: Anna Vitie.

Tasapainottelua tukemisen ja sääntelyn välillä

Sähköisen kaupan sääntely Kiinassa on ollut muuta kaupan sääntelyä vapaampaa. Kiinan hallinto niin keskus- kuin paikallisellakin tasolla yrittää tasapainotella sähköisen kaupan mahdollisuuksien tukemisen ja toisaalta sääntelyn selkiyttämisen kanssa.

Kiinan uusi sähköistä kauppaa koskeva laki tuli voimaan vuoden 2019 alusta ja sen on tarkoitus parantaa kuluttajansuojaa, seurattavuutta ja maksuliikenteen luotettavuutta sekä immateriaalioikeuksien suojaa. Kiinassa sähköisessä kaupassa mukana olevien eurooppalaisten yritysten on hyvä olla tietoisia uudesta laista ja sen mahdollisesti asettamista velvollisuuksista.

Leave a Reply