Shanghai Minsheng Art Museumissa järjestetty suomalaisen taiteilijaparin Tommi Grönlundin ja Petteri Nisusen näyttely Flow with Matter oli vuoden 2020 näkyvimpiä kansainvälisiä taidenäyttelyitä Kiinassa. Vuonna 2020 Suomen ja Kiinan väliset diplomaattisuhteet täyttivät 70 vuotta. Shanghain-pääkonsulaatti ja Team Finland järjestivät yhteistyössä museon kanssa näyttelyn yhteyteen sarjan seminaaritilaisuuksia, jotka sidottiin osaksi merkkivuoden tapahtumia. Yhdessä näyttely ja seminaarisarja muodostivat vuoden 2020 laajimman suomalaisen kulttuuri- ja maakuvatapahtumien kokonaisuuden Kiinassa.
Koronaviruspandemia lähti liikkeelle Kiinasta, mutta täällä se saatiin myös verrattain aikaisin hallintaan. Vuoden 2020 ensimmäisen puoliskon aikana käytännössä kaikki tapahtumat toteutettiin virtuaalisesti tai niitä lykättiin epävarmaan tulevaisuuteen. Kesäkuukausina tapahtui ilmeinen muutos ”onlinesta offlineen”, ja syksystä tuli tavallistakin kiireisempi. Shanghain alueella erityisesti vuoden viimeisinä kuukausina olisi ollut helppo unohtaa koko pandemian olemassaolo, kun erilaiset tapahtumat keräsivät satoja tai jopa tuhansia osallistujia.
Maakuvahankkeiden kiireinen syksy
Shanghain-pääkonsulaatti ja Team Finland -verkoston muut toimijat olivat aktiivisesti mukana toteuttamassa useita maakuvahankkeita; marraskuussa suomalainen muotoilu oli esillä Aasian suurimmilla muotoilualan messuilla Design Shanghaissa, joulukuussa järjestettiin jo kolmannen kerran Suomi-teemainen joulutapahtuma, ja erilaisia tapahtumia toteutettiin myös pohjoismaisena ja EU-yhteistyönä.
Suomalaisesta näkökulmasta vuoden 2020 kulttuuri- ja luovien alojen merkittävin hanke oli kuitenkin Shanghai Minsheng Art Museumissa järjestetty taidenäyttely Flow with Matter, joka käynnistyi toukokuun lopulla ja jatkui marraskuun lopulle saakka, houkutellen yli sata tuhatta kävijää ja näkyvää mediahuomiota.
Haasteiden kautta menestykseen
Lukuisia kertoja Suomessa ja ulkomailla palkitun taiteilijaparin Tommi Grönlundin ja Petteri Nisusen retrospektiivinen näyttely – ensimmäinen Kiinassa – oli ollut työn alla pitkään. Koronaviruspandemia aiheutti ilmeisiä haasteita näyttelyn toteutumisen kannalta. Näyttely pitää sisällään lukuisia installaatioita, joiden rakentaminen ilman taiteilijoiden läsnäoloa oli erittäin haasteellista, ja matkustus- ja maahantulorajoituksista johtuen taitelijoiden lennättäminen paikan päälle vaikutti liki mahdottomalta.
Taidemuseo ei kuitenkaan halunnut luovuttaa ajatuksesta saada ainakin toinen taitelijoista paikan päälle, ja tässä lopulta onnistuttiin – joskin huomattavasti myöhemmin syksyllä, näyttelyn oltua esillä jo useampia kuukausia. Petteri Nisunen saapui marraskuussa Shanghaihin, tehden näyttelystä yhden hyvin harvoista ulkomaisten taiteilijoiden näyttelyistä, joiden taitelija on vuoden 2020 aikana päässyt fyysisesti paikan päälle Kiinaan.
Flow with Matter -näyttelyn avajaiset järjestettiin 30. toukokuuta. Tuolloin installaatioista ja muista teoksista oli esillä arviolta reilut puolet. Suomen pääkonsulaatti osallistui tilaisuuteen avauspuheenvuorolla, ja yhteistyö olikin tiivistä koko näyttelyn ajan. Näyttelyn päättymisajaksi ilmoitettiin alun perin 10. marraskuuta, mutta näyttelyaikaa pääteettiin jatkaa kuun lopulle saakka, tehden näyttelyjaksosta puolivuotisen.
Taidemuseon arvion mukaan näyttelyä kävi kuuden kuukauden aikana katsomassa yhteensä 170 000 vierasta. Näyttely kiinnosti mediaa laajalti – siitä kirjoittivat sekä valtakunnalliset ja paikalliset uutistoimistot (esim. People’s Daily, Xinhua, Shanghai Daily) että kulttuuri- ja taidealan julkaisut.
Shanghain keskeisen Jing’anin alueen kulttuuri- ja turismivirasto palkitsi näyttelyn joulukuussa yhtenä vuoden kymmenestä merkittävimmästä julkisesta kulttuuritapahtumasta.
Diplomaattisuhteiden merkkivuosi
Suomen ja Kiinan kansantasavallan väliset diplomaattisuhteet täyttivät viime vuonna 70 vuotta. Flow with Matter -näyttely ei ollut virallinen osa juhlavuotta, mutta pääkonsulaatin ja Team Finlandin yhteistyö taidemuseon kanssa konkretisoitui ”Listening to Finland” -tapahtumasarjaan. Kymmenosainen tapahtumasarja sidottiin yhteen näyttelyn kanssa, ja sen tarkoituksena oli tutustuttaa yleisöä laajemmin suomalaiseen kulttuuriin ja yhteiskuntaan.
Teemoina olivat muun muassa suomalainen arkkitehtuuri, koulutusjärjestelmämme sekä muotoiluajattelun ja elämäntavan yhdistyminen Suomessa. Vierailevina seminaaripuhujina oli sekä yritysedustajia että Team Finland -verkoston edustajia. Seminaareja oli mahdollista seurata myös livestremina, ja ne tavoittivat museon mukaan yli sata tuhatta katsojaa.
Flow with Matter -näyttelyä yhdessä Listening to Finland -tapahtumasarjan kanssa voidaan pitää vuoden 2020 laajimpana kokonaisuutena maakuvatyön näkökulmasta Kiinassa, ja pidemmälläkin tarkkailujaksolla laaja-alaisimpana Team Finland -yhteistyönä paikallisen taidemuseon kanssa. Se voi toivottavasti toimia esimerkkinä muille yhteistyöhankkeille Kiinassa – ja myös muualla.