Delhin 2,8 miljoonan auton hallittu kaaos

Delhissä on noin 11 miljoonaa asukasta. Vilkkaassa liikenteessä kaupunkilaisia kuljettavat 2 790 000 yksityisautoa, vuonna 2002 toimintansa aloittanut 6-linjainen metro, bussit, taksit ja riksat. Liikkuminen jalan tai pyörällä vaatii hermoja ja kestävyyttä. Kesäisin yli 40 asteeseen kipuava lämpötila ei liikkumista helpota. Kahden vuoden sinnittelyn jälkeen luovutin ja liityin autonomistajien joukkoon.

Nano ja minä! Uusi auto toimitetaan aina koristeltuna eikä rusetteja ole kiire ottaa pois – eiväthän muut autoilijat muuten tiedä että auto on uusi!
Nano ja minä! Uusi auto toimitetaan aina koristeltuna eikä rusetteja ole kiire ottaa pois – eiväthän muut autoilijat muuten tiedä että auto on uusi!

Tata Nano, ihana Intian ihme, on maailman edullisin ja varmasti myös näppärin auto. Yhdessä  olemme väistäneet monta onnettomuutta luoviessamme Delhin katuja Bollywood-musiikin tahdissa. Erikoistumisalueeni on ujuttaa Nano mitä ihmeellisimpiin koloihin ruuhkassa. Delhissä ajaminen on osoittautunut arvokkaaksi oppimiskokemukseksi niin Intiasta kuin itsestäni.

Vastakohtien maa

Intian monimuotoisuus näkyy parhaiten liikenteessä. Sulassa sovussa on valtava määrä autoja katumaastureista ja bemareista kolhittuihin pikkuautoihin, polkupyöriä, kärryjä, jalankulkijoita, moottoripyöriä ja satunnainen hääjuhlien ohjelmanumeroksi matkaava kameli. Ja se toimii!

Polkupyöräriksaruuhka vanhassa Delhissä
Polkupyöräriksaruuhka vanhassa Delhissä

Älä ihmettele vaan hyppää mukaan

Ajaminen kodin ja suurlähetystön mukavuusalueen ulkopuolella kaahaavien autojen seassa kauhistutti. Lopulta oli rohkaistuttava. Omaa vuoroa autovirtaan liittymiseksi ei voi jäädä odottamaan, sillä sitä ei tule. On vain ajettava sekaan.

Expat-elämää voi elää poistumatta mukavuusalueelta, mutta samalla kieltäisi itseltään upeita kokemuksia. Kasvavassa Intiassa tarjoutuu myös upeita bisnes- ja työmahdollisuuksia, joihin ei aina osaa tai uskalla tarttua. Joskus iskee suomalainen kainostelu tai ei ymmärrä tilaisuuden ainutlaatuisuutta. Rohkeutta tarvitaan.

Intia joustaa

Ihmetyksekseni liikenne todella joustaa. Kaahaavat autot hidastavat ja antavat tietä paremmin kuin Suomessa. Kaistajaoilla ei ole tässä tanssissa roolia. Tämä johtunee valtavan väestön ja maan monimuotoisuuden asettamista vaatimuksista. Vaaditaan sopeutumista erilaisuuteen ja kykyä joustaa omista itsekkäistä lähtökohdista. Työelämässä jousto näkyy luovina, tuloksiin johtavina ratkaisuina ongelmatilanteissa, jotka pakottavat katsomaan laatikon ulkopuolelle.

Intia haastaa ja kasvattaa

Pidin itseäni melko rauhallisena ennen kuin aloin ajaa täällä. Katumaasturit kiilaavat röyhkeästi, autoja on ihan liikaa, risteysalueelle pysäköity auto tukkii koko kaistan. Olen oppinut, että minunkin hermoillani on rajansa mutta ennen kaikkea pitämään pääni kylmänä uudella tasolla. Intia on täynnä vastaavia arkisia asioita, joista joko oppii ja sopeutuu tai elämästä täällä tulee vaikeaa.

Monsuuni tuo autoiluun jokavuotisen arkihaasteen.
Monsuuni tuo autoiluun jokavuotisen arkihaasteen.

Tulevaisuus on joukkoliikenteessä

Delhiin tulee uusia autoja päivittäin ja ilmansaasteista on uutisoitu Suomessakin. Kasvavassa suurkaupungissa yksityisautoilu ei ole kestävä ratkaisu. Joukkoliikenne vaatii vielä paljon työtä kaupunkilaisten liikkumisen helpottamiseksi – on päästävä paikasta toiseen nopeasti, luotettavasti ja turvallisesti. Uusi metrolinja on jo rakenteilla. Sähköautojen määrää ja kaasun käyttöä polttoaineena pyritään lisäämään. Hallituksen tavoitteena on, että vuoteen 2030 mennessä kaikki autot ovat sähköautoja! Asiaa ajaa myös hallituksen Smart Cities -hanke, joka pyrkii parantamaan kaupunkien asuttavuutta ja tuomaan nykyaikaisia, energiatehokkaita ratkaisuja kaupunkien infrastruktuureihin.

 

 

Vastaa