Den Nordiska maten och den nordiska smaken hat blivit till ett slagkraftigt varumärke. Den Nordiska maten ges utrymme i många internationella sammanhang. Den nordiska maten är ett välkommet måltidsinslag på konferenser, seminarier och alla slags möten.
När spelfolk från hela världen samlas under 5-9 mars till världens största dataspelkonferens, Game Developers Conference, i San Fransisco spelar den Nordiska maten en nyckelroll. I stället för att servera speldeltagarna Fastfood, som man normalt förknippar med dataspel, blir deltagarna serverade t.ex. älgköttburgare med karamelliserad lök, Dansk blåmögel ost, morots och palsternack chips, nypotatis fyllda med matjessill, creme frache och ägg, allt sammanlagat i en storlek så att det kan ätas med en hand medans man spelar dataspel.
Bakom evenemanget står ett samarbete mellan Ny nordisk mat och Nordiska Game Developers, båda två satsningar under Nordiska ministerrådet. Ett av målen är att den nordiska maten skall inspirera till ett sundare kosthåll och man vill föra fram den nordiska råvaran som ett exempel på en god måltidsupplevelse och måltidsgemenskap, ett sundare alternativ, ”The Nordic way”.