Niiralaan kautta marmorin ja historian

Petroskoin-toimipisteen työntekijöitä Ruskealan marmoripuistossa. Puiston reitit ovat hyvin suunniteltuja, ja reittien varrelta löytyy useita näköalatasanteita ja viihdykepisteitä. Kuva: Jere Rolig

Keväisen toukokuun puolessa välissä Petroskoin-toimipiste sai kutsun tutustumaan Niiralan raja-asemaan.

Petroskoin-toimipisteen uusilla ja muutamalla vähän vanhemmallakin työntekijällä oli ilo vierailla Niiralan rajanylitysasemalla 17. toukokuuta. Vierailu sijoittui aurinkoiseen maanantaiaamuun, joka myös tarkoitti sitä, että matkanteko oli aloitettu etäisyyksien vuoksi jo sunnuntaina. Varhainen lähtö kannatti tietysti hyödyntää pienimuotoiseen lähialuematkailuun, sillä Petroskoista katsottuna Niiralan raja-aseman naapurissa sijaitsevat Sortavalan kaupunki ja Ruskealan marmorikaivos. Näissä upeissa ja historiallisissa maisemissa sunnuntai kuluikin huvin ja hyödyn nimissä.

Kaivospuisto ja historiallinen Sortavala

Ensimmäisenä pysähdyksenä muutamien tietöiden, kymmenten pikkukylien ja satojen kilometrien jälkeen toimi Ruskealan marmoripuisto. Puisto on viimeisten muutamien vuosien aikana läpikäynyt lukuisia uudistuksia, joiden jälki näkyykin vierailijalle hyvin. Puiston reitit ovat erittäin hyvin suunniteltuja ja reittien varrelle asettui useita näköalatasanteita ja viihdykepisteitä. Vierailijan on mahdollista esimerkiksi liitää vanhan louhoksen yli vaijeriin kiinnitetyissä valjaissa tai tutustua Kalevala-teemaiseen pieneen puistoon. Suomesta hiljattain Petroskoihin siirtyneenä on myönnettävä, että lähtiessämme paikalle ympäri Venäjää saapuneet bussilastit monipäisine turistijoukkoineen olivat hyvin eksoottinen näky, joka myös osoittaa virkistyspuiston suosion venäläistenkin keskuudessa.

Ruskealasta aivan kivenheiton päässä sijaitsee Sortavalan kaupunki. Sunnuntaisesta ajankohdasta huolimatta kaupungilla liikkui paljon ihmisiä ja etäältä kuului kova musiikki: korona ei herätä paikallisissa huolta. Kaupungin runsaat merkit suomalaisesta historiasta kiinnostivat toimipisteemme työntekijöitä: Seurahuone, vanhat lyseot sekä suomalaisen kuvanveistäjä Alpo Sailon kädenjälkeä oleva Runonlaulajan patsas. Osassa kaupungin kahviloista, ravintoloista ja kaupoista on myös mahdollista saada ainakin jonkinlaista palvelua suomeksi. Eittämättä normaaliaikoina suomenkieliselle palvelulle löytyykin kysyntää kaupungin sijainnin puolesta. On kuitenkin hyvä huomioida myös Sortavalan ydinkeskustan välitön ulkopuoli, jossa käy ilmi muun kaupungin ilme. Hieman huonokuntoisempien tienpätkien lisäksi myös rakennuskanta muuttuu huomattavasti betonisemmaksi.  ​

Sortavalan keskustaa koristaa Runonlaulajan patsas. Patsaan esikuvana on ollut Pedri Shemeikka, runonlaulaja. Kuva: Jere Rolig

Niiralan raja-asema​

Koko ekskursion varsinainen pääpiste saavutettiin maanantaina aamupäivästä. Rajanylityksen ja negatiivisten koronatestien jälkeen vierailu aloitettiin hieman virallisemmin tutustumalla organisaatioon – rajavartiolaitoksen rakenteeseen sekä kansalliseen ja kansainväliseen rooliin. Esimerkiksi venäläisten kanssa sovitut yhteiset projektit kiinnostivat edustuston väkeä. Myöskin käytännön kokemukset esimerkiksi väärennetyistä asiakirjoista ja itärajan haasteet länsirajaan nähden herättivät keskustelua ja kysymyksiä laidasta laitaan. Esitelmät ja esittelyt vahvistivatkin sen, että rajanylitysprosessi alkaa käytännössä Petroskoissa viisumia myönnettäessä ja huipentuu siihen, kun rajaa ylitetään. Mutta kuten opimme: huipennuksessakin piilevät omat tärkeät yksityiskohtansa.

Raja-asemalla nautitun lounaan jälkeen alkoikin juuri yksityiskohtien esittely. Ensimmäisten asioiden joukossa oli varmasti yksi odotetuimmista, eli rajakoiran esittely. Rajakoiran kurinalaiseen elämään sisältyy reilusti haistelua, pitkien matkojen kävelemistä ja hieman lisää haistelua. Koiran hajuaistiin perustuvan työn esittelyn lisäksi edustuston työntekijöille tarjottiin havainnollistava esimerkki siitä, miten rajakoira tarkastaa rajaa ylittävän ajoneuvon ohjaajan opastuksella.

Ajoneuvojen varsinaiseen tarkastamiseenkin perehdyttiin. Hyvänä muistutuksena myös allekirjoittaneelle oli se, että ajoneuvon tarkastus ei välttämättä tarkoita auton sisällön läpikäyntiä, vaan se tarkoittaa myös yleisesti ajoneuvon kunnon silmä- ja korvamääräistä analysointia muun rajaprosessin yhteydessä. Esimerkiksi pahat vuodot ja turvallisuuden vaarantavat viat ohjataan takaisin lähtömaahan korjattaviksi. Rajalla myös Tullin edustaja kertoi tulliviranomaisen omasta toiminnasta sekä yhteistoiminnasta Rajan henkilöstön kanssa. Tullin ja rajan työskentely rajalla on sujuvaa ja toisiinsa tiiviisti kytkeytyvää.

Jutun on kirjoittanut Jere Rolig, joka toimii korkeakouluharjoittelijana Petroskoissa kesän ajan. Jere saapui Petroskoihin Tampereen yliopistolta, jossa hän opiskelee venäjää ja hallintotieteitä. Aiempaa kokemusta hänellä on Venäjältä kahdesta eri yliopistosta.

Leave a Reply