SXSW – luovaa hulluutta Teksasin sydänmailla

Virkamatka sanana kuulostaa niin kovin viralliselta ja vakavalta. Onneksi kaikki työmatkat eivät ole sellaisia. Tällä kertaa luovien alojen asiantuntijan pesti heitti minut keskelle SXSW-festivaalihumua. Perinteisen tapahtumaraportin sijaan ajattelin koota tekstiksi ensikertalaisen jälkitunnelmia sekä parhaita paloja festivaaleilta.

Tuomo & Markuksen arktiset americana-tunnelmat ihastuttivat kuulijoita moneen otteeseen. Kuva: Heidi Luukkonen

Mikä SXSW?

South By Southwest, tuttavallisemmin SXSW, on vuotuinen Austinissa, Teksasin sydänmailla, maaliskuussa järjestettävä elokuva-, musiikki-, media- ja tech-alojen festivaali ja konferenssi. Tapahtuma kerää kymmeniätuhansia eri alojen ammattilaisia ympäri maailmaa kymmenen päivän ajaksi erilaisiin tapahtumiin, paneeleihin ja messuille. Tämän lisäksi illat ovat täynnä konsertteja, verkostoitumistilaisuuksia ja elokuvanäytäntöjä.

Parhaat palat?

1. Super Finland

Maanantaina 12.3. järjestetty Suomen päivä tarjosi tunnelmia suomalaisesta designista Paola Suhosen IvanaHelsingin tekstiilien ja tilaisuuden ulkoasun myötä. Paikallaolijat pääsivät myös nauttimaan suomalaisesta musiikkiannista Suomen virallisten SXSW-esiintyjien, Tuomo & Markuksen muodossa. Sokerina pohjalla olivat Business Oulun ”Air guitar World Championships” voittaja Justin Howard, joka tunnetaan paremmin taiteilijanimellä Nordic Thunder sekä Radio Helsingin päivälähetykset festareilta.

Justin Howard a.k.a. “Nordic Thunder”, ilmakitaran maailmanmestari vuodelta 2012, toivotti kävijät tervetulleeksi “Super Finland” -päivään. Kuva: Heidi Luukkonen

2. Heavy Trip

Jukka Vidgrénin ja Juuso Laation Hevireissu-komedian maailmanensi-ilta herätti innostusta elokuvafestivaalien kävijöiden keskuudessa ja sai näkyvyyttä positiivisena yllättäjänä myös paikallisessa mediassa. Pääosanesittäjien seikkailuja Teksasissa saattoi seurata myös Ilta-Sanomien ISTV:n kautta.

3.”Bränditalot”

Oli kyseessä sitten Sonyn interaktiivinen ”Vow”-talo, Dr. Martensin Culture Collide -konsertit, tai DC Comicsin Popculture Experience -näyttely, SXSW:n kävijä sai laaja-alaisen kattauksen siitä, millaista brändimarkkinointi voi parhaimmillaan olla. Näin suuressa tapahtumassa erottautuminen massasta on kaiken a ja o ja suuret yritysbrändit satsaavat erilaisiin elämyksiä tuottaviin tapahtumiin vuosi vuodelta yhä enemmän.

DC Comics oli tuonut tapahtumaansa mm. Batmobilen. Kuva: Heidi Luukkonen.

Jälkitunnelmat?

Ennen kaikkea tapahtuma yllätti paikanpäällä laajuudellaan. Päällimmäiseksi jäi ajatus siitä, että päiviin olisi tarvinnut lisää tunteja, jotta olisi ehtinyt kahlata työtapaamisten ja -tapahtumien lisäksi kaiken ohjelmatarjonnan läpi. Nyt moni mahtava keynote-puhuja ja paneeli jäi kuulematta.

Festivaaleilla näki hyvin sen, mitä kaikkea voi tehdä niin yritys- kuin kulttuuriviennin näkökulmasta sekä pienellä että hyvin suurella budjetilla. Suomen kaltaisen maan näkyminen suurten jättien joukossa on haasteellista ja ennen kaikkea taitolaji, mutta hyvällä suunnittelulla ja yhteistyöllä kuitenkin mahdollista.

Leave a Reply