Aito Taiwan

1

Monet meistä ovat käyneet Kiinassa ja nähneet omin silmin sen valtavan kehityksen, joka on tehnyt maasta maailman johtavan talouden, ja monessa suhteessa hyvin modernin yhteiskunnan. Jos taas haluaa nähdä perinteisen ja traditionaalisen elämäntyylin, kannattaa tulla Taiwaniin tutustumaan. Täällä satoja vuosia vanhat traditiot ovat vieläkin osa päivittäistä elämää, myös liike-elämässä. Ja vaikka myös Taiwan on hyvin moderni yhteiskunta, täällä ei ole historiaa piilotettu eikä unohdettu, vaan se on aina ollut tärkeä osa elämää.

Katukuva Taipeista
Taipei. Kuva: Jere Tala

Perheet pyörittävät bisneksiä

Taiwanissa suuri osa liike-elämästä on edelleen perheyrityksiä, ja hyvinkin suuret yritykset ovat yhden perheen omistuksessa. Liiketoimintaa tarkastellaan täällä monen sukupolven, eikä yhden kvartaalin näkökulmasta. Ehkäpä juuri siksi Taiwanissa on yrityksiä, joiden nimestä jo käy ilmi niiden ylisukupolvien luonne: Evergreen, EverRich ja Everpure.

Perheet omistavat suuryrityksiä – ja perheen pää tekee tärkeimmät päätökset. Usein on tarpeen käydä läpi yksi tai kaksikin sukupolvea päästääkseen tapaamaan lopulliset päätökset tekevää patriarkkaa. Tämä perheen pää voi olla hyvinkin iäkäs, ja vaikka hän ei enää välttämättä osallistu päivittäiseen päätöksentekoon, tehdään tärkeimmät päätökset silti aina hänen hyväksynnällä. Tämä tarkoittaa, että uuden tuotteen tai palvelun edustaja joutuu usein ”myymään” ideansa ensin perheen nuoremmalle edustajalle, joka sitten asiasta innostuneena vie sitä eteen- ja ylöspäin perheen sisällä – toivottavasti aina perheen vanhimmalle saakka.

Tämä vie aikaa ja vaatii monia tapaamisia. Monet asiat Taiwanin liike-elämässä perustuvatkin korostetusti ihmisten väliseen luottamukseen, jonka luominen tapahdu hetkessä. Se vaatii yleensä monia tapaamisia ja illallisia perheen edustajien kanssa. Tapaamisissa pakollisia ovat liikelahjat, sekä usein myös monitahoiset valokuvaussessiot eri osallistujien kesken.

Öinen katukuva Taipeista.
Raohe Night Market, Taipei. Kuva: Jere Tala

Suomen kaupallinen edustusto Taiwanissa, viralliselta nimeltään Finland Trade Center, tekee aktiivisesti työtä liike-elämän parissa.  Käytännössä tämä tarkoittaa myös sitä, että olemme osa monimutkaista lahjakulttuuria.  Lahjat ovat yleensä edullisia, joskaan eivät välttämättä pienikokoisia, sillä paketin koolla on merkitystä – etenkin huolella lavastetuissa valokuvissa on parempi olla näyttävät lahjat esillä!

Annettujen lahjojen teemojen, aiheiden ja tuotantotapojen pitäisi tietenkin mielellään edustaa jollakin tavalla Suomea. Itse saamme lahjaksi useimmiten syötävää kuten vaikkapa ananaskakkuja tai teetä, jotka ovat Taiwanissa erityisen suosittuja. Joskus lahjoista paljastuu jotain vähän erikoisempaa kuten kuivattuja ankankauloja tai vaikkapa kuivattua tofua. Myös riisiä saadaan joskus muutama kilo lahjana. Mitenkähän Suomessa, jos yrityslahjana annettaisiinkin perunoita?

Lahjoja annettaan niin usein, että välillä hyvien Suomi-lahjojen keksiminen alkaa käydä haasteelliseksi. Kun Iittala, Marimekko, Fazer ja muut Suomen ”perus-brändit” on käyty läpi, alkaa suomalainen perunasäkkikin tuntua houkuttelevalta vaihtoehdolta. Kirjoittaja ottaa mielellään vastaan ideoita hyvistä (sekä edullisista) suomalaislahjoista.

Taiwanin talous ja sen tarjoamat mahdollisuudet suomalaisyrityksille

Taiwan on hyvin toimiva demokratia, joka noudatetaan kansainvälisiä sääntöjä ja sopimuksia. Taiwanin taloudella menee erittäin hyvin, eikä vähiten sen vuoksi että kolme maailman kymmenestä suurimmista puolijohdevalmistajista on taiwanilaisia. Jopa yli 60 % maailman puolijohteista on ”Made by Taiwan”.

Grand Hotel, Taipei. Kuva: Jere Tala

Kaikkein pienimmissä ja kehittyneimmissä mikrosiruissa osuus on vielä tätäkin suurempi. Taiwan on viime vuosikymmeninä ollut erittäin riippuvainen Kiinasta ja sen kaupasta jopa neljäsosa käydään Kiinan kanssa. Tämä riippuvuus Kiinasta on tullut Taiwanille taakaksi, ja se yrittääkin kovasti hajauttaa ulkomaankauppaansa. Taiwanin markkinat ovat nyt hyvinkin avoinna ja antavat erinomaisia mahdollisuuksia myös suomalaisyrityksille. Taiwan haluaa löytää uusia kumppanuuksia ulkomailta.

Suomi, kuten useat muutkin länsimaat ovat jossain määrin unohtaneet Taiwanin viime vuosina, kun fokus on ollut Kiinan loputtoman tuntuisissa, mutta myös korkean riskin markkinoissa. Taiwan on noin 24 miljoonan asukkaan, korkean ostovoiman markkina, ja yhteiskunnallisen vakautensa ja sääntöpohjaisen yhteiskuntajärjestelmänsä vuoksi se toimii erinomaisena testimarkkina Aasiaan, ml. Kiinaan. Jos pärjää täällä, pärjää luultavasti muuallakin Aasiassa.

Jälkiviisaana voidaankin todeta, että monelle yritykselle olisi tullut huomattavasti edullisemmaksi aloittaa Aasian markkinat Taiwanista, kuin mennä suoraan (liian) suurille Kiinan markkinoille epäonnistumaan.

Juuri nyt Taiwan tarjoaa suomalaisyrityksille erinomaisia mahdollisuuksia, etenkin terveyden ja hyvinvoinnin sektoreilla, tietoturvassa, 5G/6G, sekä monissa vähähiilisyyteen ja puhtaaseen energiaan liittyvissä ratkaisuissa.

 

Kommentit

Juha Salminen 9 kuukautta sitten

Kiitos erinomaisen asiantuntevasta kirjoituksesta! Erittäin mielenkiintoista, hyvää työtä!

Leave a Reply