Maailman kauppajärjestö WTO:n korkein päätöksiä tekevä elin on ministerineuvosto, joka kokoontuu joka toinen vuosi. Sen kokous pidetään tänä vuonna ensi kertaa Etelä-Amerikassa, tarkkaan ottaen Buenos Airesissa, Argentiinassa 10.–13. joulukuuta. Kokouksen isäntämaa on ilmoittanut yhdeksi tavoitteekseen multilateralismin vahvistamisen maailmankaupassa.
WTO:n Buenos Airesin ministerikokous (”MC11”) rakentuu vahvasti aiempien kokousten pohjalle (Bali 2013 ja Nairobi 2015). Balilla päästiin sopuun kaupan menettelyjen helpottamista koskevissa neuvotteluissa ja Nairobissa sovittiin maatalouden vientitukien lopettamisesta.
Kansainvälispoliittinen tilanne on kuitenkin näiden kiistattomien saavutusten jälkeen muutamassa vuodessa muuttunut ja WTO on nyt uusien haasteiden edessä. Neuvottelutuloksista Buenos Airesissa ei ole takeita ja kansainvälisen kauppajärjestelmän perusteet natisevat liitoksistaan, kun ajatellaan avoimen kaupan vastaisia populistisia virtauksia ja protektionismia.
Saadaanko jäsenmaiden näkemyserot kurottua umpeen?
Joulukuussa Buenos Airesissa tavoitellaan edistysaskeleita muun muassa maatalouden, kalastustukien sekä palvelukaupan saralla (kotimainen sääntely ja sähköinen kauppa). Keskusteluja Buenos Airesiin nostettavista aiheista on käyty syksyn kuluessa laajalla rintamalla ja monipuolisesti. Aika ennen ministerikokouksen alkua on kuitenkin käymässä vähiin ja erot jäsenten näkemyseroissa on syytä kuroa nopeasti umpeen, mikäli kokouksesta halutaan mahdollisimman tuloksellinen.
WTO:n pääjohtaja Azevêdo on useassa yhteydessä vedonnut jäsenmaihin, jotta Buenos Airesin kokouksesta tulisi menestys. Jos konkreettiset tulokset Argentiinasta jäisivätkin laihoiksi, MC11:n tulisi luoda edes kunnon perusta jatkotyölle avoimen ja sääntöperustaisen kaupan parissa. Tämä voisi jäädä MC11:n perinnöksi, kun kauppaneuvotteluja tulevaisuudessa käydään. Täytyy muistaa, että elämää on Buenos Airesin jälkeenkin!
Argentiinassa tarvitaan nyt kompromisseja, joustavuutta ja sinnikkyyttä saavuttaa tuloksia. Tästä saadaan osviittaa, kun WTO:n 164 jäsenen korkean tason edustajat laskeutuvat pian Buenos Airesin kansainväliselle lentokentälle.