Useille suomalaisille yrityksille Itämeren alue on kotimarkkina-aluetta, jonka tarjoamista liiketoimintamahdollisuuksista ollaan erinomaisesti perillä. Suomalaisille tie Baltian markkinoille on käynyt perinteisesti etabloitumalla ensin Viroon, seuraavaksi Latviaan ja sen jälkeen Liettuaan.
Baltian maiden, erityisesti Latvian ja Liettuan, taloudet kasvavat edelleen nopeammin kuin muualla Euroopassa. Talouskasvua tukevia uusia hankkeita on edelleen luvassa, joten tämän raiteen mahdollisuuksia kannattaa seurata!
Positiivinen suomalaisuus
Seurattuani itse Baltian maiden kehitystä ja markkinoita vaihtelevalla intensiteetillä viimeisen reilun kahdenkymmen vuoden ajan voin hyvillä mielin todeta, että suomalaisuus ja suomalainen osaaminen on Baltian maissa positiivinen käsite.
Tämä koskee myös liike-elämää. Suomalaisilla yrityksillä on Baltian maissa – niin myös nykyisen asemamaani Latvian katukuvassa – suhteellisen näkyvä asema. Silti uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja potentiaalia taloussuhteiden edelleen kehittämiselle on vielä runsaasti.
Portti Keski-Eurooppaan
Yksi koko Itämeren alueen kaikkein kiehtovimmista hankkeista on tällä hetkellä Rail Baltica.
Rail Baltica kuuluu EU:n niin sanottuihin TEN-hankkeisiin, joiden tavoitteena on jäsenvaltioiden liikenneverkkojen yhtenäistäminen, EU:n sisämarkkinoiden toiminnan sujuvoittaminen ja niiden välisten teknisten esteiden poistaminen.
Pituutta Baltian maiden läpi Puolaan kulkevalla Rail Balticalla on yhteensä noin 1 200 kilometriä. Reitti kulkee Viron pääkaupungista Tallinnasta Latviaan Riikaan ja Liettuaan Kaunasiin sekä sieltä edelleen Puolan Varsovaan, josta aukeavat raideyhteydet Berliiniin ja muualle Keski-Eurooppaan.
Mittavia hankintoja
Valmistuessaan Rail Baltica yhdistääkin kolme Baltian maata, sekä käytännössä laajemmin koko Helsinki–Berliini -käytävän Euroopan rautatieverkostoon modernilla, nopealla ja turvallisella rautatieteknologialla. Liikennöinti reitillä on tarkoitus aloittaa vuonna 2025.
Rail Baltican kustannusarvio on tässä vaiheessa runsaat 4 miljardia euroa, josta EU:n rahoitus voi olla jopa 85 %. Rail Baltica tuo siis mukanaan miljardiluokan hankinnat, joista tullaan varmasti käymään kovaa kilpailua.
Rail Baltica -yhteisyrityksen, RB Rail-yhtiön pääkonttori sijaitsee Riiassa.
Yhtiön toimitusjohtaja Baiba Rubesa kertoi Riian-suurlähetystön Team Finland -aamiaisella kiinnostuksen Rail Balticaan olevan kansainvälisellä tasolla mittavaa. Kyseessä on ”viimeinen tämän mittakaavan rakennushanke Euroopassa”. Esimerkiksi kiinalaiset yritykset ovat osoittaneet suurta kiinnostusta projektiin ja ovat halukkaita pääsemään osallisiksi lanseerattavista sopimuksista.
Mahdollisuuksia suomalaisille
Hanke tarjoaa varmasti myös päteville suomalaiselle yrityksille runsaasti mahdollisuuksia. Näistä mahdollisuuksista osalliseksi pääseminen edellyttää aktiivisuutta, hyviä kumppanuuksia ja referenssejä.
Alkuvaiheessa Rail Balticassa on tarjolla suuria sopimuksia muun muassa reitin teknisessä suunnittelussa, sillä reitti vaatii runsaasti siltojen ja tunnelien kaltaista infrastruktuuria alleen. Myöhemmin mukaan tulevat rakennus- ja muut tehtävät aina radan liikennöintiin ja sitä tukevaan infrastruktuuriin asti, joten näitä mahdollisuuksia kannattaa Suomessakin seurata aktiivisesti.
Suomen päädyn Team Finland-toimijoista Finpro on parhaillaan keräämässä kiinnostuneiden yritysten ryhmää aiheeseen liittyvälle matkalle Vilnaan ja Riikaan maaliskuun lopulla. Baltian raiteen mahdollisuuksia kannattaa seurata!
Ja koska jatketaan meren ali Helsinkiin ?
Sujuva yhteys ja linkki Rail Balticaan Suomesta tärkeä; meritse tai myöhemmin tunnelin kautta.
[…] Suomen Latvian suurlähettiläs Olli Kantanen kirjoittaa Ulkoministeriön nettisuvulla julkistetussa blogi-kirjoituksessaan Rail Bal…. Kantanen kertoo RB Railin toimitusjohtaja Baiba Rubesan olleen Riian suurlähetystön Team Finland […]