Kiina, keskiluokka ja teräsmiehet

"Pekingin Taikooli-ostosalueelle avattiin kesäolympialaisten alla Adidaksen lippulaivamyymälä. Liikkeen sanotaan olevan maailman suurin kolmiraitaa tarjoava kauppa. Nurkan takaa löytyvät niinikään Puman ja Niken hulppeat myymälät." Kuva: Leo Svahnbäck Leo
”Pekingin Taikooli-ostosalueelle avattiin kesäolympialaisten alla Adidaksen lippulaivamyymälä. Liikkeen sanotaan olevan maailman suurin kolmiraitaa tarjoava kauppa. Nurkan takaa löytyvät niinikään Puman ja Niken hulppeat myymälät.” Kuva: Leo Svahnbäck 

Kiinalainen kiinteistöjätti Wanda osti vastikään Ironman-kisoja pyörittävän World Triathlonin. Kauppahinta 650 miljoonaa dollaria. Aiemmin saman mogulin nimi oli vilahtanut jalkapallojoukkue Atletico Madridin ja sveitsiläisen urheilumediayhtiö InFrontin 1,2 miljardin ostosopimuksessa.

Kiinteistöyhtiö, mediaoikeudet, jalkapallo ja teräsmiehet? Nyky-Kiinassa yhtä luontevaa kuin sementtitehdas ja e-kauppa. Uusi kasvun logiikka pakottaa hakemaan tulovirtoja ilman ennakkoluuloja ja raja-aitoja (joskin tämä toisinaan vauhdittaa pörssikupliakin). Uusin kiinnostus viittaa urheilubisnekseen eikä Wandan herra Wang Jianlin ole ainoa jolla on vainu.

Jiāyóu – liikettä niveliin!

Vaikka puistot Pekingissä täyttyvät aamuvarhain jumppaavista mummoista ja punnertavista vaareista, ei urheilu välineineen ja tapahtumineen ole Kiinassa ollut massojen harrastus. Toista on Suomessa, jota on joskus tituleerattu maailman liikkuvimmaksi kansaksi. Kiinalaiset kuitenkin vaurastuvat vauhdilla. Arviot vuosikymmenen vaihteen urbaanista keskiluokasta ylittävät jo puoli miljardia. Puoli miljardia! Samalla suuret urheilutapahtumat olympialaisista yleisurheilun MM-karkeloihin luovat innostusta ja kannustavat kohti terveempiä elämäntapoja.

Tämä mielessään herra Wang kertoo Ironmanin ostaneensa. Kiinalaisia teräsmiehiä kasvaa hänen mukaansa vauhdilla ja swimbikerun on uusi musta. Jalkapallo taas on maan suosituin urheilulaji eikä vain vedonlyöntimielessä. Hankitun InFrontin mukana tulivat kansainväliset kumppanuudet jalkapallon MM-kisojen, Kiinan koripallosarjan ja kansainvälisten hiihto- ja jääkiekkotoimijoiden kanssa. Näiden kautta viesti välittyy ja kiinalainen urheilu ja brändit tulevat länsimaisille ruuduille. Seuraavaksi kannattaisi ostaa personal trainer-ketju. Tarve Kiinan kuntosaleilla on ilmeinen.

Kiinan uusi johto on kertonut markkinavoimien keskeisyydestä talousvauhdin ylläpidossa. Samalla valtion hellä käsi ohjaa edelleen. Maa käynnisti vastikään urheiluun keskittyvän investointiohjelman. Kymmenessä vuodessa halutaan luoda 800 miljardin (!) taalan urheiluteollisuus. Tämä on juuri sitä uudenlaista kasvua mitä Kiina haluaa. Aktiivisia kuluttajia, joiden tarpeita tyydyttävät moninaiset palvelut ja tuotteet. Urheilu ja sen ympärille syntyvät markkinat ja kulttuuri supertähtineen ovat tulleet jäädäkseen. Vastuu myönteisestä kehityksestä annetaan entistä enemmän yritysten, myös ulkomaisten, harteille. Markkinarakoako? 当然!

#200miljoonaapalanderia?

Ihailusta harrastajaksi siirtyminen tarkoittaa isoa bisnestä ja globaalit markkinat lippu- ja sponsorituloista fanipaitoihin ja takkeihin ja juoksukenkiin miljardikauppaa. Kiinassa näitä miljardeja aletaan vasta vuolla. Kiinalaiset brändit löytävät markkinoille oikean hinnan ja laadun yhdistelmällä, mutta kilpailu supernimien kuten Niken ja Adidaksen kanssa on kovaa. Verkkokauppa helpottaa tuotteiden saatavuutta. Kaiken saa Taobaosta päivän toimitusajalla.

Onnekseni voin todeta, että myös suomalaisten kompassi on kääntynyt Keskustan valtakuntaan (Zhōngguó, 中 国, Middle Kingdom). Reima ja Halti luovat kumppanuuksia isojen kiinalaisbrändien kanssa ja tähtäävät toden teolla Kiinan markkinoille. Reima kumppaneineen avaa Kiinassa yli sata liikettä, Halti tähtää sekin vähittäismyyntinsä kasvattamiseen. Sotshin talviolympialaisissa Kiinan freestyle-maajoukkue lasketteli Haltin takit päällä. Amer Sports kertoo myyntinsä Kiinassa nelinkertaistuneen neljässä vuodessa ja Suunto-kelloa näkee entistä useammassa ranteessa. Kaiken kukkuraksi hiihtosauvojeni valmistaja Oneway laskeutui Kiinaan kimpassa 361-merkin kanssa. Kyseessä on nykyisen asemamaani isoin urheiluvälinevalmistaja.

Jotain isoa on tapahtumassa eikä nyt puhuta aktiivieläkeläisistä. Kiinalaiset ovat sen haistaneet, mutta niin ovat muutkin. Iltalenkillä italialais-ruotsalainen kaverini kertoo työskentelevänsä yritykselle, joka tekee lunta. ”Ja kuin onnenpotkusta Peking päihitti Almatyn kilpailussa vuoden 2022 talviolympialaisista!” ”Taisivatpa muuten suomalaiset tehdä lumet Sotshissa”, on minun repliikkini. Aihe vaihtuu koska selvää on, että olemme kilpailijoita. Salaa toivon että toivottavasti tekevät Kiinassakin. Samalla voisivat myydä kisaajille ja faneille takit, kellot ja sauvat. Ja mökkikylät päälle. 加油!

Leave a Reply