11 vuorokautta, 6 kaupunkia, 5 hotellia, 4 maata, 49 tuntia lentokoneessa, 40 000 lentokilometriä, 40 tilaisuutta. Siinä Team Finland matkan tunnuslukuja tiivistetysti. Mutta mitä lukujen takaa paljastuu? Ensimmäinen kysymys matkan jälkeen yleensä onkin: mitä tuloksia saavutettiin? Olisi hienoista liioittelua vastata: WTO:n historiallinen kauppasopimus. Mutta olisi myös virhe aliarvioida tai vähätellä matkojen merkitystä.
Maakuvalla on merkitystä
Uuteen Seelantiin ja Australiaan kohdistuneen matkan yritysvaltuuskunnassa oli mukana 10 yritystä – pienistä perheyrityksistä, aina oman toimialansa johtaviin globaaleihin suuryrityksiin. Lähtökohdat, tavoitteet ja toiveet matkan osalta olivat hyvin erilaiset.
Jokainen yritys mittauttaa luonnollisesti viimekädessä toiminnan tuloksellisuuden ja arvon siinä syntyykö lisää kauppoja ja viivan alle jäävää tulosta. Kauppasopimuksia kuitenkin harvoin kylmiltään ensitapaamisessa solmitaan. Suomen maineella ja maakuvan edistämisellä on merkitystä. Kynnys solmia liikesuhteita yritykseen, joka tulee maailman toimivammasta maasta, on matalampi.
Näkyvyys paikallisessa mediassa on väline Suomi-kuvan vahvistamiseen. Matkaa ennen ja sen jälkeen julkaistiin juttuja Suomesta sekä Uudessa Seelannissa, Australiassa, että Indonesiassa. Hienointa on tietenkin jos maine ja brändi ovat hyviä, mutta huonoakin brändiä pahempi vaihtoehto on, ettei sitä ole ollenkaan.
25 eurolla 700 miljoonaa?
Mutta vastauksena tiukkoja talouslukuja kaipaaville. Kyllä, niitäkin voidaan Team Finlandin osalta esittää. Oma esimerkkini tulee Brasiliasta jossa työskentelin edustustossamme vuosina 2007–2010. Tänä aikana Brasiliassa tehtiin mittavia syvänmeren kaasu- ja öljylöydöksiä. Brasiliaa kohtaan tunnettu globaali kiinnostus ja hypetys oli kovaa maan saadessa järjestettäväkseen, silloisen karismaattisen presidenttinsä Luiz Inácio Lula da Silvan myötävaikutuksella, niin jalkapallon vuoden 2014 MM-kisat kuin vuoden 2016 kesäolympialaisetkin.
Edustustosta käsin pyrimme tekemään systemaattista työtä Brasilian markkinoimiseksi Suomessa. Maahan tehtiin myös useita korkeantason vienninedistämismatkoja.
Mitä saavutettiin? Kauppalahdessa (22.11) julkaistun artikkelin mukaan suomalaisyritykset ovat tähän mennessä saaneet tilauksia Brasiliasta noin 700 miljoonan euron edestä. Ei hullumpi summa. Sillä, että lähdettiin ajoissa liikkeelle, on merkitystä. Esimerkiksi Norjan löydösten kohdalla liikkeellä oltiin auttamattomasti myöhässä.
En toki väitä, että edustusto tai vienninedistämismatkat olivat ne, jotka miljoonakaupat Brasiliassa saivat aikaiseksi. Kunnia tästä kuuluu yrityksille itselleen, he sen työn tekevät. Mutta varsinkin Euroopan ulkopuolella valtiovallan mukanaololla ja Team Finland -matkoilla on merkitystä. Ihmiset, joilla päätäntävalta on, saadaan saman pöydän ääreen. Näin syntyvät edellytykset kauppojen solmimiselle.
Suomen edustustoverkko maksaa noin 25 euroa per kansalainen vuodessa. Jos sillä hinnalla pystytään luomaan edellytyksiä 700 miljoonan euron sopimuksille suomalaisyrityksille, ei tämä ehkä ole aivan hukkaan heitetty investointi? Kuten eivät taida olla Team Finland -matkatkaan, vaikkei tuloksia välittömästi voitaisi ulosmitata.