Suomalaisilla elintarvikkeilla on Venäjällä erittäin hyvä maine. Tutkimusten mukaan venäläiset pitävät suomalaisia elintarvikkeita laadukkaina ja arvostavat erityisesti suomalaista kalaa ja maitotuotteita. Suomalaisten tuotteiden imago on itse asiassa niin hyvä, että siitä pyrkivät hyötymään nekin, joilla ei ole suomalaisuuden kanssa mitään tekemistä.
Venäjän elintarvikemarkkinoilla Suomi-brändin matkiminen on varsin yleistä: pakkauksiin lisätään Suomen lippua muistuttavia symboleita tai suomelta kuulostavia sanoja ja pyritään näin luomaan mielikuvaa suomalaisesta alkuperästä.
Venäjän antimonopolivirasto otti helmikuussa 2015 kantaa Suomen maabrändin harhaanjohtavaan käyttöön. Viranomainen katsoi päätöksessään venäläisen Nevskye molokoprodukty -yrityksen rikkoneen kilpailulainsäädäntöä antamalla kuluttajille harhaanjohtavaa tietoa tuotteiden alkuperämaasta.
Suomi-imagolla ratsastanut yritys myi juustoja ja voita Tysjatša ozjor -tuotemerkillä, joka merkitsee suomeksi tuhatta järveä. Nevskye molokoprodukty määrättiin poistamaan pakkauksistaan Suomen liput, suomenkieliset mainoslauseet ja viittaukset siihen, että tuotteet olisi valmistettu suomalaisyhtiön valvonnassa.
Venäjä vastaa pakotteisiin
Venäjä kielsi elokuussa 2014 lukuisten elintarvikkeiden tuonnin EU-maista, Yhdysvalloista, Kanadasta, Australiasta ja Norjasta vastatoimena länsimaiden asettamille pakotteille. Venäjän vastapakotteet koskevat muun muassa liha-, kala- ja maitotuotteita. Suurin osa länsimaisista tuotemerkeistä on kadonnut kauppojen hyllyiltä, ja kuluttajat ovat jääneet kaipaamaan etenkin eurooppalaisia laatujuustoja, joille ei löydy venäläisiä vastineita.
Elintarvikepakotteet ovatkin kasvattaneet entisestään venäläisvalmistajien intoa imitoida länsimaisia tuotteita. Pakotteiden voimaantulon jälkeen Pietarin markkinoille ilmestyi salamannopeasti Baba Valja (Valja-akka) -voi, jonka pakkaus muistuttaa erehdyttävästi Valion voita. Mielleyhtymä on ilmeinen myös siksi, että venäläiset ääntävät sanan Valio aivan kuten Valja-nimen. Valja on deminutiivimuoto Valentinasta, ja moni on nähnyt Valja-akan hahmon taustalla Pietarin entisen kuvernöörin Valentina Matvijenkon.
Suomi-brändi vahva Venäjällä
Esimerkit osoittavat, että Suomi-brändi on Venäjällä erittäin vahva. Tällä hetkellä Suomen elintarvikevienti Venäjälle on vain murto-osa aiemmasta Venäjän asettamien pakotteiden vuoksi. Kun markkinat alkavat aikanaan jälleen avautua, suomalaisvalmistajilla on tukenaan pitkän ajan kuluessa luotu maine laadukkaiden elintarvikkeiden tuottajina. Venäläiskilpailijamme ovat osoittautuneet hyvin luoviksi Suomi-brändin hyödyntämisessä. Toivottavasti pystymme siihen tulevaisuudessa yhä paremmin myös itse!
Mahtava kuulla, että suomalainen bröndi on arvossaan vieläkin. Välillä ajat on vaikeampia, mutta on tärkeää että suomalaista arvostetaan. Se kantaa pitkälle!