Singaporen valtio on lanseerannut suuren määrän korona-arkea ja -stressiä helpottavia digitaalisia palveluja. Olen käyttänyt niistä monia nykyisen pandemian aikana. Luotettava ja oikea-aikainen tieto auttaa.
Kattavaa tietoa viranomaisilta
Terveysministeriön verkkosivu on kansallinen päätietolähde koronakriisin tilanteesta. Se kertoo päivittäin muun muassa tarkat anonyymit tiedot koronatapauksista, parantuneiden määrän, klusterien sijainnit ja tuoreimmat tiedot kriisiä hyödyntävistä huijausviesteistä. Valtion Whatsapp-ryhmän kautta saan tuoreimmat tiivistelmät tilanteesta aamuin illoin.
Palvelut säästävät aikaa ja vaivaa
Singapore jakoi kaikkiin kotitalouksiin hengitysmaskeja helmikuun alussa ja pääsiäisenä. Maskien jakamisen koordinointiin toteutetun palvelun karttapohjaisesta kansalaisnäkymästä löysin lähimmät jakopisteet.
Vakuutin helmi-maaliskuussa nettilomakkeella lukemattomia kertoja tapahtumiin ja rakennuksiin saapuessani, että en ollut matkaillut kahteen viikkoon pahoilla korona-alueilla. Ja jos minulla on oireita, voin tarkistaa verkkopalvelusta kuulunko riskiryhmään. Tarvittaessa tuo palvelu ohjaa lähimpään terveyskeskukseen testeihin.
Tartuntojen jäljityssovellus
Vaikuttavin digitaalinen ponnistus on tartuntojen jäljityssovellus TraceTogether. Digivirasto sai sen jakoon 20. maaliskuuta. Viidesosa maan väestöstä, eli 1,1 miljoonaa ihmistä, on jo ladannut sen puhelimeensa.
Toteutus perustuu kännyköiden läheisyyden mittaamiseen Bluetooth-teknologialla. Projekti oli teknologisesti erittäin haastava ja maailman ensimmäinen onnistuja. Yli 50 maata, Suomi mukaan lukien, sekä Apple, Google ja moni muu on käyttänyt toteutusta esikuvana ja innoittajana. Kehitetty teknologia tuli saataville avoimena lähdekoodina 9. huhtikuuta.
Arkielämä
Tällä hetkellä pysymme Singaporessa mahdollisimman paljon kotona ja käytämme digikanavia työhön, opiskeluun ja vapaa-aikaan. Käymme ulkona lähinnä ruokakaupoissa ja urheilemassa lähipuistoissa. Välttääkseni jonoja voin katsoa kaupunkisuunnitteluviraston palvelusta kartalta, kuinka täynnä kaupat ovat juuri nyt. Puistotoimen tarjoama karttapalvelu taas kertoo missä puistossa on riittävän vähän ihmisiä turvalliseen ulkoiluun.
Mitä koronakriisiin erityisesti liittyviä elämää helpottavia digitaalisia palveluita sinä käytät?
Fantastic practical view of how digital tools are used in Singapore!
It seems that Singapore has managed to get the virus situation in control plus managed to protect the business life to a big extent.
Onpas tässä hyvin hyödynnetty digitalisaatiota näinä hankalina aikoina. Uskon että monet yritykset ovat nyt viimeistään heränneet hyödyntämään sovelluksia ynnä muita, Itsekin käytän päivittäin niitä nyt ostosten tekoon, työhön, lapsien harrastuksiin ja niin edelleen.