Turismi oli yksi Thaimaan talouden keskeisiä vetureita ennen COVID-19-pandemiaa. Laskutavoista riippuen jopa neljännes maan taloudesta on suoraan tai välillisesti riippuvainen turismin luomasta kassavirrasta.
Koronavirus pysäytti turismin pyörittämän rahasammon muutamassa viikossa. Kaksi kuukautta sitten alkaneiden rajoitustoimenpiteiden seurauksena maa-, ilma- ja meriliikenne ovat kokonaan pysähdyksissä. Hotellien käyttöaste on lähellä nollaa, ravintolat on suljettu ja matkaoppaat ovat työttömiä.
Tilanne ei kuitenkaan kestä ikuisesti
Thaimaa haluaa olla valmiina vastaanottamaan turisteja, kun matkailurajoitukset poistetaan. Nyt mietitään kuumeisesti keinoja tehdä Thaimaasta houkutteleva lomakohde pandemian jälkeisessä maailmassa. Turvallisuus, laatu ja personoidut elämykset ovat varmasti niitä mielikuvia, joilla tullaan kilpailemaan hyvätuloisten turistien sydämistä.
Thaimaan kansainvälistä huippuluokkaa oleva yksityinen terveydenhuoltojärjestelmä toimii myös etuna kilpailijamaihin nähden.
Kiinnostava ajatus on rakentaa virusturvallisia matkakohteita
Thaimaan turismiministeriön vision mukaan virusturvallinen matkakohde on tarkkaan rajattu ja kontrolloitu alue, jonne saapuvien ihmisten terveydentila tarkistetaan sekä etukäteen hankituilla terveystodistuksilla että maahan tullessa tapahtuvilla tarkastuksilla. Virusturvallisessa matkakohteessa huolehditaan riittävistä välimatkoista ihmisten välillä, vältetään joukkokokoontumisia ja isojen ryhmien kuljettamista samoissa kulkuvälineissä. Alueella noudatetaan korkeaa hygieniatasoa julkisissa tiloissa ja henkilökunnan parissa.
Virusturvallisen matkailun pilotointikohteiksi on identifioitu kolme saarta; Phuket, Koh Samui ja Koh Phangan. Saarille suuntautuvaa liikennettä on helppo kontrolloida. Kaikki kolme ovat isoja saaria, joista Phuketilla ja Samuilla on omat lentokentät. Muu liikenne tapahtuu lautoilla ja maateitse.
Saaret ovat olleet Thaimaan suosituimpia matkakohteita upean luonnon ja hyvien palveluidensa takia.
Virusturvallisen matkailun pilotoinnin taustalla on valtion matkailunedistämiskeskus Tourism Authority of Thailand, TAT.
Thaimaan pandemiaa edeltäneen ajan turismia vaivasi budjettimatkailijoiden suuri prosentuaalinen määrä. Näiden matkailijoiden aiheuttama kuormitus matkakohteille suhteessa heidän kuluttamaansa rahamäärään oli kestämätön. Virusturvallisen matkailun kohderyhmänä ovat hyvätuloiset matkustajat, jotka ovat tottuneet vaatimaan laatua ja maksamaan siitä.
Olisiko virusturvallinen matkailu myös Suomessa käyttökelpoinen teema, jonka avulla matkailu nostetataan ennennäkemättömään kukoistukseen pandemian jälkeen? Korkea hygieniataso ja ehtymätön varasto sosiaaliseen eristäytymiseen sopivaa metsikköä puhtaalla ilmalla ja luonnonmarjoilla maustettuna saattaisi olla cocktail, jonka avulla Suomesta voisi tulla ”se” matkailukohde riskejä välttelevien aasialaisten keskuudessa.