Konsulityötä Kaakkois-Aasiassa

Kaakkois-Aasia on kuulunut jo vuosikausia suomalaismatkustajien suosituimpiin matkustuskohteisiin. Upeat rannat, kiinnostava kaupunkielämä ja edullinen hintataso houkuttelevat niin reppureissaajia kuin pakettimatkaajiakin. Vietnamissa matkustajamäärät ovat kasvaneet jatkuvasti ja tämän hetkisten arvioiden mukaan Vietnamiin matkustaa vuosittain 15 000-20 000 suomalaista turistia – osa lyhyemmille ryhmämatkoille ja osa taas pidemmille koko maan kattaville kiertomatkoille.

Tekevälle sattuu

Suurin osa matkustajista valmistautuu matkaan huolellisesti. He ovat tutkineet kohdemaata ennakkoon, lukeneet ehkä jopa ulkoministeriön matkustustiedotteen, pakanneet rinkkaan myös laastareita ja useimmiten myös hankkineet ehdottoman tarpeellisen matkavakuutuksen. Joskus elämä kuitenkin heittelee ja parhaitenkin valmistautunut reissu-Lasse tai reissu-Lissu saattaa kohdata vastoinkäymisiä. Näissä tilanteissa suurlähetystön konsulitiimi sekä ulkoministeriön päivystyskeskus voivat antaa tukea.

Liikenne on Vietnamissa haastavaa ja onnettomuuksia sattuu runsaasti. Hanoissa mopoilijoilla on kypäräpakko (Kuva: Hanoin suurlähetystö)

Kentältä kuuluu

Useimmat EU-jäsenmaiden suurlähetystöjen vastaanottamat yhteydenotot liittyvät sairastapauksiin. Sairaanhoidon taso Vietnamissa on vaihtelevaa ja jopa heikkoa. Sairastunutta kollegaakin neuvotaan lähtemään mahdollisuuksien mukaan hoitoon esimerkiksi Bangkokiin tai Hong Kongiin mikäli kyseessä on mitään vakavampaa. Sairaanhoidon kulut saattavat myös nousta tähtitieteellisiin summiin. Näissä tapauksissa toivomme hartaasti että potilaalla on matkavakuutus – suurlähetystö ei voi maksaa eikä taata sairaalamaksuja.

Konsuleillakaan ei aina ole tarjota valmista ratkaisua jokaiseen ongelmatilanteeseen. Tällöin sidosryhmät ovat parhain tuki. Niin pohjoismainen kuin suurempi EU-jäsenmaiden välinen konsulirinki on jatkuvassa yhteydenpidossa keskenään. Hankalienkin ja jopa omituisilta kuulostavien tilanteiden tullessa vastaan käy usein ilmi, että joku toinen matkustaja on jo kohdannut samanlaisia ongelmia. Avuntarvitsija voi kuitenkin olla huoletta – konsuleita sitoo vaitiolovelvollisuus eikä yksityistä koskevia tietoja koskaan luovuteta eteenpäin.

Konsulikollegoiden kesken käydään sen sijaan esimerkiksi seuraavanlaista yleistä viestinvaihtoa:

”Onko kukaan kuullut palautetta ongelmista e-viisumin kanssa?”

”Minkälaisia sairaalasuosituksia teillä on Nha Trangissa?”

”Onko kenellekään raportoitu mahdollisesta evakuoinnista Phu Quocilla taifuunin takia?”

”Se kansainvälinen klinikka tarjoaa valmista pakettia sukupuolitautitesteille”

Ulkoministeriö neuvoo ongelmatilanteissa

Suurlähetystön ja ulkoministeriön pääasiallinen tehtävä on ohjeistus ja neuvonta. Suurlähetystön konsulitiimi pyrkii toimimaan joustavasti, mutta tehtävämme noudattavat konsulipalvelulakia. Suurlähetystö ei myöskään voi hoitaa toisille viranomaisille kuuluvia tehtäviä ja ulkomailla tuleekin aina noudattaa paikallispoliisin ja muiden tahojen ohjeistusta sekä sääntöjä. Huomaamme useissa tilanteissa, että kätemme ovat sidotut ja tehtäväksemme jää lähinnä avuntarvitsijan ohjaaminen oikean tahon pariin sekä tietenkin akuuteissa tilanteissa tulkkina toimiminen.

Yritämme myös jatkuvasti hankkia mahdollisimman paljon tietoa erilaisista palveluista mitä alueella matkustava saattaa tarvita. Tärkeä osa konsulin työtä on myös kartoittaa ennakkoon mahdollisia ongelmatilanteita, mitä matkustajille saattaa tulla vastaan. Emme voi ylittää toimivaltaamme mutta pyrimme kuitenkin aina antamaan erilaisia vaihtoehtoja tilanteiden selvittämiseksi.

Hanoin suurlähetystö edustaa Suomea myös Laosissa. Kuvassa ulkomaalaisasioiden virasto Vientianessa (Kuva: Heta Laurila)

Pikavinkit matkaajille

Matkustusasiakirja – useat Kaakkois-Aasian kohteet edellyttävät passilta vähintään 6 kuukauden voimassaoloa

Matkavakuutus – hoida aina ja joka kerta kuntoon ennen matkaa

Matkustusilmoitus – kerro läheisille missä liikut ja mielellään tee myös matkustusilmoitus

Matkustustiedote – ulkoministeriö ja edustustot keräävät paljon hyödyllistä tietoa kohdemaista

Kohdemaan kummallisuudet – tarkista aina myös nettihaulla mitä omituista maan ja taivaan välillä kohdemaassa pitää ottaa huomioon ja ota tarvittaessa yhteys kohdemaan edustustoon Suomessa

Ulkoministeriön päivystyskeskus – tallenna viimeistään nyt numero puhelimeen +358 9 160 55555

Lue lisää palveluistamme matkustajille osoitteesta matkustus.um.fi