Suomalaiselle osaamiselle tilausta Thaimaassa

Suomalainen laadukas koulutus, Muumit ja Marimekko ovat jo thaimaalaisille tuttuja. Thaimaan markkinoilla on kuitenkin tilaa myös uusille innovatiivisille tulijoille.

Myönteinen maakuva on valttikortti

Thaimaa on suomalaisille tuttu ja rakas. Thaimaassa vierailee vuosittain noin 150 000 suomalaista ja thaimaalaisen keittiön curryt kuuluvat monen suomalaisen suosikkiruokiin. Pidetyn matkakohteen ja ystävällisten thaimaalaisten kuulumiset kiinnostavat ja niistä kerrotaan tiheään tahtiin kotimaisessa mediassa.

Mitä Thaimaassa sitten tiedetään Suomesta?

Myönteinen maakuva ja tunnettuus ovat valttikortteja Suomen poliittisia näkemyksiä ja kauppaa edistettäessä. Suurlähetystön tehtäviin kuuluu Suomen tunnetuksi tekeminen, johon Suomi 100 -juhlavuosi tarjoaa erityisen hyvän mahdollisuuden.

Thaimaan-komennukseni ensimmäisen puolen vuoden aikana olen iloisesti yllättynyt siitä, miten Suomi näkyy Bangkokin katukuvassa.

Suomalaiset innovaatiot näkyvät konkreettisesti Bangkokin katukuvassa. Kuva: Katarina Tapio
Suomalaiset innovaatiot näkyvät konkreettisesti Bangkokin katukuvassa. Kuva: Katarina Tapio

Maine tuo mammonaa

Suomalaisen koulutuksen maine on PISA-menestyksen ansiosta kiirinyt laajalti ulkomailla. Tästä huolimatta olen ollut yllättynyt, että lähestulkoon jokainen thaimaalainen uusi tuttavuus avaa keskustelumme hehkuttamalla suomalaista koulua.

Thaimaan oma koulutusjärjestelmä ei ole menestynyt kansainvälisissä mittauksissa, ja koulutusjärjestelmän uudistaminen on johtajien huulilla pääministeri Prayutia myöten.

Suomalaiset koulutusvientiyritykset ovat tunnettuuden ansiosta päässeet solmimaan kauppoja thaimaalaisten koulutusalantoimijoiden kanssa. Suurlähetystö on auttanut luomalla kontakteja ja viestimällä koulutuksen huippulaadusta eri tapahtumissa.

Ulkoministeri Soini avasi seminaarin Bangkokin EDUCA-koulutusmessuilla lokakuussa 2016. Kuva: Katarina Tapio.
Ulkoministeri Soini avasi seminaarin Bangkokin EDUCA-koulutusmessuilla lokakuussa 2016. Kuva: Katarina Tapio.

Muumeja ja Marimekkoa metropolin ostoskeskuksissa

Bangkokin keskiluokka on viime vuosikymmenet vaurastunut ja ajanvietto miljoonakaupungin ylellisissä ostoskeskuksissa on suosittua vapaa-ajan puuhaa. Marimekon liikkeitä on Bangkokin hienoimmissa ostoskeskuksista ja trendikkäillä bangkokilaisilla heiluu kainalossa Marimekon kangaskassi. Väreillä ja kuoseilla iloitteleva Suomi-design sopiikin erinomaisesti paikalliseen ilmeeseen.

Thaimaalaiset ovat ottaneet myös Muumit ja Angry Birdsit omakseen. Paikallisten ihastuksesta Muumeihin kertoo paljon se, että Muumien kanssa pääsee jopa ruokailemaan bangkokilaisen ostoskeskuksen Muumi-kahvilassa. Angry Birdsit puolestaan tulevat vastaan jo Bangkokin ilmajunan matkakorteissa.

Bangkokissa pääsee ruokailemaan Muumien kanssa. Kuva: Katarina Tapio.
Bangkokissa pääsee ruokailemaan Muumien kanssa. Kuva: Katarina Tapio.

Revontulet houkuttavat Suomeen

Eri matkailualan lehdet ja sivustot ovat viime aikoina kilpaa rankanneet Suomen vuoden 2017 mielenkiintoisimpien matkakohteiden joukkoon. Myös thaimaalaiset julkaisut ovat noteeranneet Suomen. BK Magazine julistaa Islannin olevan matkakohteena menneen talven lumia ja Suomen olevan vuoden 2017 kuumin paikka bongata revontulia.

Trendit ohjaavat vahvasti thaimaalaisten ostoskäyttäytymistä, joten jatkossa Thaimaasta voi odottaa huomattavasti lisää matkailijoita Suomeen.

Ovi auki uusille tulijoille

Thaimaalla on paljon annettavaa – ei vain suomalaisille turisteille, vaan myös yrityksille. Lisää suomalaistulokkaita soisi saapuvan Thaimaan markkinoille, jossa kuluttajia kiinnostavat hauskat ja innovatiiviset tuotteet thaimaalaisessa sanuk-hengessä. Juuri tämän suomalaiset suunnittelijat ja yritykset osaavat!

Suurlähetystö auttaa muiden TeamFinland-toimijoiden ohella suomalaisyrityksiä avaamaan ovia Thaimaan markkinoille. Ota yhteyttä ja vastaa Kaakkois-Aasian kutsuun!