Iittala on tullut Turkin markkinoille jäädäkseen

1

Iittala järjesti Istanbulissa 10. toukokuuta 2016 lehdistötilaisuuden, jonka tarkoituksena oli lisätä Iittalan brändin näkyvyyttä ja tunnettuutta Turkissa. Paikalle oli kutsuttu lehdistöä ja puhujina olivat Suomen Ankaran suurlähettiläs, Nina Vaskunlahti sekä Fiskarsin myyntijohtaja Taija Felt.

Iittala on yksi Fiskarsin kansainvälisistä brändeistä, joka tunnetaan maailman isoissa kaupungeissa. Fiskars on ollut Turkin markkinoilla jo vuodesta 2010 lähtien.  Aluksi Turkissa ollaan tehty kauppaa Fiskarsin puutarhatuotteilla,  ja Iittala -tuotteiden myynti aloitettiin vuonna 2015. Tällä hetkellä Istanbulissa on neljä liikettä, joissa Iittala-tuotteita myydään asiakkaille. Tuotevalikoima on suppeampi kuin Suomen markkinoilla.

Aalto_group_emerald_2

Intohimo muotoilua kohtaan

Taija Feltin mukaan turkkilaiset kuluttajat ovat kiinnostuneita muotoilusta. Turkin markkinat ovat kasvaneet ja kehittyneet viimeiset kymmenen vuotta kovaa vauhtia. Markkinat ovat suuret. Pohjoismainen muotoilu tunnetaan Turkissa muotoilualan ihmisten keskuudessa hyvin.  Skandinaavinen puhdaslinjainen muotoilu on yleinen globaali trendi ja sillä nähdään olevan monia mahdollisuuksia myös Turkissa.

Muotoilumaailmassa into, sinnikkyys ja rohkeus vievät pitkälle. Myös Iittalan myynnin aloittaminen Turkissa on ollut paljolti kiinni ihmisten intohimosta muotoilua kohtaan. Ilman kiinnostusta ja paloa designia kohtaan uuden designtuotteen myynti olisi hyvin haastavaa.  Taija Feltin mukaan Iittalan muotoilufilosofia ja designarvo ymmärretään Turkissa hyvin.

Fiskarsin myyntijohtaja Taija Felt (vasemmalla) ja suurlähettiläs Nina Vaskunlahti.
Fiskarsin myyntijohtaja Taija Felt (vasemmalla) ja suurlähettiläs Nina Vaskunlahti.

Yhteistyössä on voimaa

Felt kannustaa yhteistyöhön. Turkissa on suuria mahdollisuuksia, mutta on kuitenkin tärkeää, että uusille markkinoille tultaessa on mukana paikallinen henkilö, joka tuntee kulttuurin ja paikallisen toimintatavan hyvin. Turkkiin kannattaa tulla yhteistoimin, joko turkkilaisen yhteistyökumppanin kanssa tai vaihtoehtoisesti olla yhteydessä muihin, jo markkinoilla oleviin yrityksiin ja ehdottaa yhteistyötä. Tärkeintä on löytää sitoutunut yhteistyökumppani. Ilman maakohtaista asiantuntemusta on uusille markkinoille pääseminen hyvin vaikeaa. Hyvä paikallinen toimija on verkostoitunut, tuntee maan myyntikanavat sekä paikalliset vaikuttajat, vakuuttaa Felt.

Pienille muotoilualan yrittäjille Felt antaa myös neuvoksi yhteistoiminnan. Turkin markkinoille kannattaa yrittää tulla yhdessä muiden pienten tai suurempien muotoilualan yrittäjien kanssa. Markkinoille pääsyä helpottavat myös muut suomalaiset toimijat kuten Finpro, hän muistuttaa.

Iittalan tulevaisuus Turkissa näyttää lupaavalta, mutta paljon työtä pitää vielä tehdä, toteaa Felt. Turkin markkinat ovat valtavan suuret, mutta kilpailu on kovaa ja maassa on myös vahvaa omaa tuotantoa. Turkissa, kuten kaikilla uusilla markkina-alueilla, on uskottava oman, suomalaisen brändinsä voimaan, mutta muistettava aina myös markkina- ja asiakaslähtöisyys. Hyvät kontaktit ja sinnikkyys kuitenkin palkitaan.

Arto Mankinen

Erityisasiantuntija, Team Finland- verkosto

Suomen Suurlähetystö Ankara

Team Finland http://team.finland.fi/etusivu

 

Muotoilulinkkejä ja tapahtumia Turkissa:

Istanbul Design Week http://www.istanbuldesignweek.com/en/index.html

Istanbul design Biennal 2017 http://bienal.iksv.org/en/archive/newsarchive/p/1/1325

 

Kommentit

Jorma Leppänen 8 vuotta sitten

Istanbul on oma maailmansa, jossa asuvilla designin harrastajilla on enemmän yhteyksiä Berliiniin kuin Ankaraan. Jopa Helsingissä on melko helppoa löytää turkkilaisia, joilla on sekä ymmärrystä että suhteita Istanbulin suunnalla.