Suomalaista muotoilua Eczacibasille sekä turkkilaisille huonekaluvalmistajille

2

Eczacibasin liikevaihto on  2,8 miljardia euroa

Eczacibasi perustettiin vuonna 1942 ja se yksi merkittävimmistä turkkilaisista teollisuuskonserneista. Siihen kuuluu 49 yritystä ja se työllistää yli 13300 työntekijää. Eczacibasin liikevaihto vuonna 2015 oli 2, 8 miljardia euroa. Eczacibasin ydinliiketoiminta-alat ovat rakennus- ja kulutustavaratuotteet sekä terveysteknologia.

Eczacibasi on vakiinnuttanut asemansa yhtenä maailman menestyksekkäimmistä kylpyhuone- ja kaakelinvalmistajista, jonka tuotemerkkeihin kuuluvat VitrA, Burgbad, Villeroy ja Boch (laatat), sekä Engers. VitrA:n kylpyhuoneratkaisujen vuosiliikevaihdon määrä on noin 1 miljardi euroa. Tämä on yhtä suuri kuin Suomen ja Turkin välisen vuosittaisen kaupan arvo. VitrA:lla on tehtaita sekä Turkissa, Venäjällä, Saksassa että Ranskassa.

VitrA:n kylpyhuoneratkaisuja myydään 75 eri maassa. Suurin markkina-alue on Euroopan unioni. Liikevaihdosta 40 % tulee Saksasta, 10 % Iso-Britanniasta, 8 % Ranskasta ja loput 12 % muista maista. Noin 30 % liikevaihdosta tulee kotimaan myynnistä.  Aasian markkinat ovat nopeimmin kasvava markkina-alue 4 % vuosikasvulla.

Muotoilu on tärkeä osa liiketoiminnan kehittämistä

Deniz Aktürk Erdemin seuraa tiiviisti suomalaista muotoilua
Deniz Aktürk Erdemin seuraa tiiviisti suomalaista muotoilua

Deniz Aktürk Erdem, Eczacibasin rakennustuotteiden markkinointijohtaja, korostaa muotoilun tärkeyttä VitrA:n tuotannossa.  Viimeisen 10 vuoden ajan VitrA on tietoisesti kiinnittänyt erityistä huomiota muotoiluun liiketoimintansa kehittämisessä. VitrA:n kylpyhuoneratkaisuihin kuuluvat kaikki tuotteet laatoista, kylpyhuonekaluihin ja tekstiileihin asti. Yrityksen tuotteet ovat voittaneet useita kansainvälisiä muotoilupalkintoja, kuten Red Dot, iF Design, ELLE Decoration British Design Awards, Interior Innovation, Good Design, Design Plus, Iconic, ja Plus X Awards.

Erdemin mielestä kylpyhuone on kodin tärkein tila. Päivän toimet alkavat ja päättyvät kylpyhuoneessa, minkä vuoksi sen tulee olla toimiva ja miellyttävä huone, hän sanoo. Eczacibasi muotoilukonseptin on kokonaisvaltainen ja kaikkien kylpyhuonetuotteiden muotoilukieli on yhtenäinen.  Yritys tiedostaa hyvän muotoilun merkityksen liiketoiminnassa.  Ajaton ja yhtenäinen muotoilukieli tuo lisäarvoa VitrAn tuotteisiin. ”Asiakkaamme ymmärtävät, että VitrA tarjoaa kylpyhuoneratkaisuja, jotka ovat toimivia ja esteettisiä”, painottaa Erdem.  Hyvä muotoilu tuottaa iloa asiakkaalle sekä kasvattaa yrityksen liikevoittoa.

Suomalaisille muotoilutoimistoille yhteistyömahdollisuuksia

Suomalainen Pentagon Design on suunnitellut VitrA:lle Nest Collection-kylpyhuoneratkaisun
Suomalainen Pentagon Design on suunnitellut VitrA:lle Nest Collection-kylpyhuoneratkaisun

Useat kansainvälisesti tunnetut muotoilijat ovat suunnitelleet  VitrA:lle tuotteita. Ross Lovegrove, Matteo Thun, NOA, Nexus, INDEED, İnci Mutlu, Defne Koz, Dima Loginoff, Christophe Pillet, Marc Sadler sekä suomalainen Pentagon Design ovat muotoilleet VitrA:lle. Pentagon Design tuotti vuonna 2012 kokonaisen kylpyhuonekonseptin, joka on VitrA:n yksi suurimpia myyntimenestyksiä.

Deniz Aktürk Erdemin seuraa tiiviisti suomalaista muotoilua. Hän pitää silmänsä auki uusille yhteistyömahdollisuuksille suomalaisten muotoilutoimistojen sekä suunnittelijoiden kanssa.  VitrA on avoin yhteistyöprojekteille uusilla markkina-alueilla. Projekteissa kaikki osapuolet hyötyvät yhteistyöstä. Erdemin mukaan tulevat projektit voisivat koostua kolmesta eri toimijasta: Projektihallinnoijasta, suomalaisista muotoilutoimistoista sekä tuotteiden valmistajista.  Sisustusarkkitehdit, muotoilijat ja arkkitehdit ovat tervetulleita tekemään yhteistyötä. VitrA voisi olla hyvä tie suomalaisille muotoilijoille ja muotoilutoimistoille Persianlahden maiden markkinoille, hän toteaa.

Huonekalutehtaat tarvitsevat osaamista muotoilussa, brändäyksessä ja markkinoinnissa

Alpay Er muistuttaa, että kansainvälistyvä turkkilainen Pk-yritys tarvitsee tukea muotoilussa, brändäyksessä, myynnissä ja markkinoinnissa.
Alpay Er muistuttaa, että kansainvälistyvä turkkilainen Pk-yritys tarvitsee tukea muotoilussa, brändäyksessä, myynnissä ja markkinoinnissa.

Professori Alpay Er on teollisen muotoilun laitoksen johtaja Özyeğin Yliopistossa Istanbulissa. Özyeğin University avattiin vuonna 2008 ja sen tehtävänä on tuottaa sosiaalista kehitystä edistäviä luovia ratkaisuja. Muotoilun laitos suuntautuu yrittäjyyteen ja innovaatioihin, jotka tukevat kestävää kehitystä. Er on tärkeä turkkilainen muotoiluvaikuttaja ja hän on ollut mukana muun muassa Red Dot, Red Star China, iF, Design Turkey tuomaristoissa. Alpay ER vieraili Suomessa vuonna 2012, jolloin teollisen muotoilun maailmanjärjestö ICSID, jonka johtokunnan jäsen hän oli, valitsi Helsingin maailman designpääkaupungiksi.

Vuonna 2002 Er toteutti hankkeen yhteistyössä Istanbulin Teollisuuskauppakamarin ISO:n kanssa. Projektin avulla muotoilutietoisuus haluttiin tuoda lähemmäksi Pk-yrityksiä. Samanaikaisesti Alpay Er julkaisi yhdessä Özlem Erin ja Serhan Baserin kanssa kirjan ” “Endüstriyel Tasarim Kilavuzu – Industrial Design Guide”, joka on uraauurtava opas turkkilaisen muotoilun alalla. Projektiin oli valittu mukaan yrittäjiä, joilla ei ole aiempaa kokemusta teollisesta muotoilusta. Suurimmalla osalla Pk-yritysten johtajista oli projektin jälkeen aivan uusi käsitys siitä, mitä teollinen muotoilu on ja miten se voi auttaa kilpailukyvyn parantamisessa. Lähes jokainen kurssin käynyt yritys ilmaisi aikomuksensa jatkaa yhteistyötä muotoilijoiden kanssa tulevaisuudessa.  Koska projekti oli erittäin suosittu, sama kurssikokonaisuus toteutetaan vieläkin vuosittain.

Alpay Er:llä on hyvä käsitys turkkilaisesta huonekaluliiketoiminnasta, koska päivätyönsä ohella hän toimii myös Turkin Huonekaluliiketoimintaliiton MOSFED :in neuvonantajana. Er kertoo, että usein turkkilaiset Pk-yritykset ovat perheyrityksiä, joilla ei ole paljon kansainvälistä osaamista. Perheyritykset ovat syntyneet kotimaan markkinoita ajatellen. Ne yritykset jotka haluavat suunnata katseensa Euroopan markkinoille tarvitsevat ehdottomasti tukea kansainvälistymisessä. Er toteaa, että kansainvälistyvä turkkilainen Pk-yritys tarvitsee tukea muotoilussa, brändäyksessä, myynnissä ja markkinoinnissa.

Hyvä tilaisuus myydä ja markkinoida  sekä verkostoitua

Istanbulissa järjestetään 30. syyskuuta 2016 Finland-Turkey Wood Day, jossa yhtenä päivän teemoista on myydä ja markkinoida suomalaista muotoilua turkkilaisille huonekaluvalmistajille. Tapahtuma on ilmainen ja suomalaisten muotoilutoimistojen ja muotoilijoiden kannattaa hyödyntää tilaisuutta markkinoidakseen ja myydäkseen osaamistaan sekä verkostoituakseen Turkin suurilla markkinoilla.

Lisätietoa ja linkki rekisteröitymiseen löytyy täältä: http://www.finland.org.tr/public/default.aspx?contentid=348522&nodeid=37332&contentlan=2&culture=en-US

Wood Day-tapahtuman yhteydessä on mahdollisuus tutustua Istanbulissa maailman suurimpaan huonekalukeskukseen MASKO:n. Alueella on 778 huonekaluyritystä:

MASKO video: https://www.youtube.com/watch?v=RED7yVmSHYA

Yritykset MASKO:ssa:  http://en.masko.com.tr/magazalar

JUTTUUN LIITTYVIÄ LINKKEJÄ:

 Yrityksiä ja tuotemerkkejä

Eczacibasi: http://www.eczacibasi.com.tr/en/home

VitrA: http://VitrAglobal.com/

Burbad: http://burgbad.de/en

Villeroy-Boch: http://www.villeroy-boch.com.tr/

Engers: http://www.engerskeramik.de/

Oppilaitoksia, projekteja ja kirjoja

Özyeğin Yliopisto Istanbul: http://www.ozyegin.edu.tr/en/Anasayfa

ISO-ITU Industrial Design for SMEs Project  http://www.seeplatform.eu/casestudies/ISO-ITU%20Industrial%20Design%20for%20SMEs%20Project

Endüstriyel Tasarim Kilavuzu – Industrial Design Guide  http://webdeyim.net/iso-kolaybilgi/2/2

Muotoiluvaikuttajia ja muotoilijoita

Deniz Ataturk Erdem: https://tr.linkedin.com/in/deniz-akturk-erdem-88475133?trk=pub-pbmap

Alpay Er: https://fi.linkedin.com/in/alpayer

Pentagon Design: http://www.pentagondesign.fi/en

Ross Lovergrove: http://www.rosslovegrove.com/

Matteo Thun: http://www.matteothun.com/

NOA: http://noa.de/

Nexus: http://www.nexusproductdesign.de/en/

INDEED:  http://www.indeed-innovation.com/

İnci Mutlu: www.incimutlu.com

Defne Koz: http://www.defnekoz.com/

Dima Loginoff: http://dimaloginoff.com/products/african-dots

Christophe Pillet: http://www.christophepillet.com/en

Marc Sadler: http://www.marcsadler.it/en/

Muotoilukilpailuja

Red Dot: http://en.red-dot.org/

ELLE Decoration British Awards: http://www.elledecoration.co.uk/britishdesignawards/british-design-award-winners-2014/

Red Star China: http://en.redstaraward.org/

iF: http://ifworlddesignguide.com/

Design Turkey: https://www.designturkey.org.tr

Good Design: https://www.good-design.com/

Design Plus: https://www.connox.com/design-awards/design-plus-auszeichnung/design-plus-2015.html

Iconic: http://www.iconic-architecture.com/en.html

Plus X Awards: http://www.plusxaward.de/en/

International Council of Societies of Industrial Design: http://www.icsid.org/

Yhteisöjä

Istanbul Chamber of Industry: http://www.iso.org.tr/Home/#

Federation of Turkish Furniture Business Associations (MOSFED):  http://www.mosfed.com/

 

Kommentit

Kirsi-Maarit Poljatschenko 3 vuotta sitten

Kiitos tästä kirjoituksesta. Nostakaamme tätä aihetta SoMessa esiin myös elokuun aikana lomien jälkeen, sillä Finland-Turkey Wood Day syyskuun lopussa on mahtava mahdollisuus alan toimijoille verkottua ja meille tuoda Suomen muotoilutarjoamaa esille.

Turkkilaisyritykset saapuvat Helsinkiin tekemään designkauppaa | Ankarasta, Turkista 3 vuotta sitten

[…] Suomalaista muotoilua Eczabasille sekä turkkilaisille huonekaluvalmistajille […]

Leave a Reply