Tämän blogikirjoituksen otsikko on vaarallinen.
Viranomaisten on vaarallista luvata kansalaisille palveluita missä vain, milloin vain. Varmempi olisi kirjoittaa, että sikäli mikäli olet todennetusti todellisessa hädässä, saatat joskus mahdollisesti saada jotakin palvelua.
Me ulkoministeriön kansalaispalveluissakin pyrimme ennemmin laskemaan kuin nostamaan kansalaisten odotuksia palveluitamme kohtaan.
Suomalaiset matkustavat ulkomailla enemmän kuin koskaan aiemmin. Matkustamisen tavat ja kohteet ovat muuttuneet, omatoimimatkailusta on tullut entistä helpompaa ja suositumpaa. Suomalaiset kaipaavat enemmän ja enemmän apua, neuvoja ja palveluita ulkomailla. Samaan aikaan suurlähetystöjä on jouduttu sulkemaan ja palvelutarjontaa miettimään.
Resurssien karsiminen on paitsi uhka myös mahdollisuus – miten samoja palveluita voidaan antaa tehokkaammin?
Yksi vastauksista on Helsinkiin perustettu ulkoministeriön päivystyskeskus ja sen yhteydessä toimiva Nettikonsuli-palvelu. Vuoden 2016 alussa käynnistetty, Facebookissa toimiva Nettikonsuli vastaa suomalaisten kysymyksiin ja neuvoo matkailijoita ongelmatilanteissa ja avustaa konsulipalveluiden saamisessa. Sosiaalisessa mediassa annettavat neuvot täydentävät suurlähetystöjen palveluita.
Emme lupaa välitöntä vastausta kaikkiin kysymyksiin, mutta lupaamme vastauksen kaikkiin asiallisiin kysymyksiin asiallisessa ajassa. Nettikonsulitoimintaa ei ole tarkoitettu hätätilanteita varten, vaan silloin tulee olla yhteydessä ensisijaisesti paikallisiin viranomaisiin.
Myös ulkoministeriön päivystyskeskus on auki 24 tuntia vuorokaudessa, vuoden jokaisena päivänä, numerossa +358 9 1605 5555. Yhteyden saa mistä vain, milloin vain.
Tervetuloa kysymään, kommentoimaan, osallistumaan ja tykkäämään Nettikonsulista!