Egyptin valtion uusi budjettikausi alkoi melkoisella talousjytkyllä. Vastavalittu presidentti Sisi ilmoitti valtionavustusten leikkauksista ja samanaikaisesti lisättiin tai korotettiin useita veroja.
Tehottomat valtiontukiaiset ja laajan verotusjärjestelmän puuttuminen ovat olleet merkittäviä esteitä Egyptin talouskehitykselle jo vuosikymmenten ajan. Presidentti Sadat pyrki uudistamaan järjestelmää 1970-luvulla suosionsa huipulla Israelia vastaan käydyn sodan jälkeen.
Päätökset johtivat kuitenkin ”leipämellakoihin”, kaduilla kuohui ja kansa pakotti Sadatin perumaan päätökset.
Haittavero tupakkaan ja alkoholiin
Kesällä 2014 Egyptin hallinto sai siis runnottua läpi talousuudistuspaketin, jossa muun muassa polttoaineen ja sähkön valtiontukiaisista luovutaan osin tai asteittain kokonaan. ”Haittaverot” lisättiin muun muassa tupakkaan (50 prosenttia) ja alkoholiin (150–200 prosenttia).
Vähintään 10 miljoonaa egyptiläistä tupakoi päivittäin. Tämän voi havaita omin silmin kadulla kävellessä, shisha-terassien luvatussa maassa. Tupakointia joutuu sietämään joka paikassa, aina taksikyydeistä korkean tason virkamiestapaamisiin asti.
Tupakan hinnan kallistuminen voi kannustaa köyhää kansalaista harkitsemaan tupakointikäytäntöjään. Jos nyt ei kokonaan lopettaisi, niin ainakin vähentäisi hieman, jotta riittäisi rahaa ruokaan kotiväellekin.
Realistisemmat hinnat – rationaalisemmat kulutustavat?
Kun polttoaineen ja energian hinnat ovat edes hieman lähempänä kansainvälistä tasoa (esimerkiksi suosittu 92-oktaaninen polttoaine maksaa nykyisin 2,6 Egyptin puntaa / litra, eli vain noin 30 senttiä litralta), on valtion suorien säästöjen lisäksi myös mahdollisuus kansalaisten kulutustottumusten muutokseen.
Sähkön kallistuessa joutuu jokainen yksilö harkitsemaan, tarvitseeko ilmastointilaitteita tai jotain muuta sähkölaitetta käyttää kaiken aikaa täydellä teholla, vai tulisiko tutustua energiatehokkaisiin laitteisiin ja käytäntöihin.
Polttoaineen kallistuessa harkitaan monessa kotitaloudessa tarkkaan oman auton käyttöä ja suositaan mieluummin joukkoliikenteen käyttöä.
Onneksi Kairon metroverkkoa ollaan laajentamassa ja busseja ollaan tuomassa lisää liikenteeseen.
Energiatehokkaat ratkaisut ja uusiutuvat energialähteet ovat selvästi ala, jossa suomalaisella osaamisella olisi annettavaa Egyptissä. Yritysten ja asiantuntijoiden kannattaa tutustua Egyptin markkinatilanteeseen.