Jotakin isoa on tapahtumassa. Kiina on muuttumassa piraattileffojen paratiisista maailman suurimmaksi elokuvamarkkinaksi ja -studioksi. Netti vie kehityksen ennennäkemättömiin sfääreihin ja Hollywood on jo juonessa mukana.
2000-luvun ensivuosina elokuvateollisuudesta Kiinassa tuli mieleen lähinnä katujen varsilla ja pienissä myymälöissä myytävät piraatti-DVD:t. Kiina ei kiinnostanut elokuvamarkkinana Hollywoodia, muuta maailmaa eikä oikein kiinalaisia itseäänkään.
Edelleen piraatti-DVD:itä löytyy sieltä täältä Kiinassa ja tekijänoikeuksien heikko suoja on yksi Kiinan elokuva-alan haaste. Monilta muilta osin kehitys on ollut hurjaa. Laiton tai maksuton elokuvien katsominen on siirtynyt DVD-laitteista nettiin, mutta samalla kymmenet miljoonat kiinalaiset haluavat myös toisenlaisen elokuvakokemuksen – elokuvateattereissa.
Kiinasta maailman suurin elokuvamarkkina
Vuonna 2014 lipputulot Kiinassa ylsivät jo 4.8 miljardiin dollariin – toiseksi suurimmiksi maailmassa Yhdysvaltojen jälkeen. Joidenkin ennusteiden mukaan tuo luku nousee vuoteen 2017 mennessä 5.5 miljardiin dollariin tehden Kiinasta maailman suurimman elokuvamarkkinan lipputuloilla mitattuna.
Elokuvien kysynnän kasvu ja suojeltu elokuvamarkkina – Kiina sallii vuosittain vain 34 ulkomaisen elokuvan esittämisen kaupallisissa elokuvateattereissaan – ovat vauhdittaneet elokuva-alan kansainvälisten yhteisyritysten ja -hankkeiden syntymistä.
Yksi esimerkki tällaisesta yhteistyöstä on tammikuussa 2016 elokuvateattereihin ympäri maailmaa tuleva Kungfu Pandan kolmas osa. Sen on tuottanut Oriental Dreamworks, joka on amerikkalaisen Dreamworks Animationin ja kiinalaisten investoijien yhteisyritys.
Yhteishankkeen tulosta on myös Hollywoodissa pitkään toimineen Renny Harlin ohjaama Skiptrace-toimintakomedia, jota tähdittävät Jackie Chan sekä Fan Bingbing, yksi manner-Kiinan seuratuimmista naistähdistä. Elokuva on tulossa teattereihin Suomessa ja Kiinassa loppuvuodesta 2015.
Ei vain ”Made for China” vaan ”Made in China”
Yksi Kiinan tunnetuimmista yrityskonserneista, kiinteistöalalta viihdealalle laajentunut Wanda Group, osti vuonna 2012 Yhdysvaltojen suurimman elokuvateatteriketjun AMC:n 2.6 miljardilla dollarilla ja ilmoitti seuraavana vuonna rakentavansa itäiseen Qingdaon kaupunkiin Kiinassa maailman suurimman elokuva- ja televisiostudion.
Investoinnin ennustettu kokonaisarvo on yli kahdeksan miljardia dollaria.
Kiinasta ei siis ole tulossa vain Hollywoodin ja muun kansainvälisen elokuva-alan temmellyskenttä, vaan kiinalaiset päätöksentekijät ja vaikuttajat haluavat kehittää voimakkaasti maan omaa teollisuutta ja tähdätä myös maailmanlaajuisille markkinoille.
Wandan hallituksen puheenjohtaja ja yksi Kiinan rikkaimmista miehistä, Wang Jianlin, on todennut, että tavoitteena on tehdä Kiinan elokuvateollisuudesta maailman suurin vuoteen 2018 mennessä.
Osaltaan rajua nousua vauhdittaa internet, joka on Kiinassa valjastettu tässäkin mielessä aktiivisesti käyttöön.
Vuonna 2014 taobao.comissa, Alibaba-yhtiön kehittämässä Kiinan suosituimmassa verkkokauppa-alustassa, shoppaili yli 350 miljoonaa ihmistä. Noiden shoppailuiden seurauksena Alibaballa on valtava määrä tietoa kiinalaisten kuluttajien tarpeista ja toiveista, joita voi hyödyntää muun muassa elokuva-teollisuuden tarpeisiin.
Kiinassa ”big data” ja ”internet of things” tulevat hyödynnettyä täysimittaisesti.
Lisää aiheesta:
- Kiinan elokuvateollisuuden mahdollisuuksista ja haasteista: http://stephenfollows.com/the-rise-and-rise-of-chinas-film-business/
- Kungfu Panda 3:n traileri Youtubessa: https://www.youtube.com/watch?v=10r9ozshGVE
- Skiptracen traileri Youtubessa: https://www.youtube.com/watch?v=tD4Bi24ZhhI