Kun Etelä-Aasian jättiläinen laitettiin reilut kaksi viikkoa sitten totaaliseen sulkuun koronaviruksen leviämisen estämiseksi, ei kyseessä ollut vain maailman suurin karanteeni. Sadat suomalaismatkailijat sekä tuhannet pohjoismaalaiset ja eurooppalaiset turistit jäivät jumiin Intiaan.
Valtavan väestömäärän ja paikalliset olot huomioiden oli ’lockdown’ ainoa oikea ratkaisu. Kuten maan tapoihin kuuluu, oli päätös nopea ja se astui voimaan lähes välittömästi. Matkailijoille ei jäänyt aikaa reagoida. Kansainvälisen lentoliikenteen ohella myös kaikki kotimainen liikenne päättyi ja osavaltioiden väliset rajat suljettiin.
Matkailijat kotiin ̶ naapurit ja yhteistyö kunniaan
Totesimme Pohjoismaiden ja Baltian kollegoiden kanssa olevamme uudenlaisen haasteen edessä. Matkailijoiden saaminen kotiin vaatisi palautuslentojen lisäksi myös erityisiä toimenpiteitä, jotta he pääsevät lentokentille. Omatoiminen matkustaminen lentoa varten osavaltiosta toiseen ei olisi mahdollista.
Osavaltioiden rajojen ylitykseen tarvittiin nyt erityislupa Intian ulkoministeriöltä.
Muun muassa Goalla ulkonaliikkumiskielto aiheutti matkustajille erityisiä haasteita, sillä Intian sulku vaikutti hetkellisesti myös tavarantoimituksiin. Suositun turistikohteen ruoka-, vesi- ja lääkevarannot olivat alkaneet huveta, ja ulkonaliikkumiskieltoa valvottiin tiukasti.
Yhdistimme matkustajalistamme pohjoismaisten ja baltialaisten edustustojen kesken ja totesimme, että Goa ja Delhi ovat ne paikat, joihin ryhtyisimme ensimmäiseksi järjestämään kotiutuslentoja. Lopulta kotiin veivät sinivalkoiset siivet, kun Suomi ja Finnair ottivat vastuun näiden ensimmäisten kotiutuslentojen järjestämisestä.
Seurasi muutaman viikon työputki, joka täyttyi exceleistä ja kartoista sekä sadoista puhelinsoitoista ja sähköposteista matkailijoille.
Matkailijoiden kerääminen ja kuljettaminen Goan lentokentälle oli alueen pienehkön koon vuoksi melko suoraviivaista. Haastavampi operaatio oli kerätä Delhin naapuriosavaltioiden ja Himalajan alueen pohjoismaiset ja baltialaiset matkailijat pääkaupunkiin.
Vuokrasimme kuusi bussia, jotka lähtivät matkailijoiden olinpaikkojen mukaan suunnitelluille reiteille.
Kulkulupia, bussiletkoja ja poliisisaattueita
Pohjois-Intian mittakaava ei ole aivan pieni, ja bussit olivat tien päällä kaksi päivää. Linja-auton vetoavuksi lähti aina yksi suurlähetystön CD-rekisterikilvellä varustettu auto ja edustuston työntekijä. Nämä varotoimet tulivat tarpeeseen poliisin tarkastuspisteillä osavaltioiden rajoja ylitettäessä.
Matkalla törmättiin myös tilanteisiin, joissa bussia ei päästetty eristettyihin kyliin. Tällöin edustustomme työntekijä nouti matkailijat paikallisen poliisiauton kyyditsemänä bussiin, joka jäi odottamaan etäämmälle.
Bussiletkojen kierrellessä Pohjois-Intiassa hoidimme Delhissä muita akuutteja asioita. Turistien kohtaamat haasteet nostettiin EU-maiden voimin esille osavaltion hallituksen kanssa, ja tilannetta saatiinkin korjattua. Goan osavaltio perusti myös auttavat puhelimet kansalaisille ja matkailijoille, joista saattoi kysyä neuvoa elintarvikkeiden hankintaan ja osavaltiossa liikkumiseen.
Samaan aikaan monet matkailijat tekivät omaehtoisesti matkaa takseilla kohti lentokenttiä, ja tätä varten anoimme jokaiselle henkilökohtaista kulkulupaa Intian ulkoministeriöltä. Ilman lupia matka olisi tyssännyt ensimmäiseen poliisin tarkastuspisteeseen.
Loppu hyvin, kaikki hyvin? Ei vielä!
Finnairin lennoilla Goalta ja Delhistä matkusti kotia kohti yli 650 matkailijaa Suomesta, Pohjoismaista ja Euroopasta. Delhin dystopisen tyhjällä ja hämärällä lentokentällä heitä saattoi matkaan suurlähetystön vähän väsynyt, mutta tyytyväinen tiimi.
Työt eivät kuitenkaan ole läheskään lopussa! Suomalaisia on edelleen monissa Intian kohteissa. Jatkamme täällä Delhissä tärkeää ja hyvää yhteistyötä Pohjoismaiden ja EU-maiden kanssa, jotta kaikki matkailijat saataisiin kotiin mahdollisimman pian.
Osa suomalaisista on jo päässyt palaamaan muiden EU-maiden järjestämillä lennoilla – solidaarisuus ja yhteistyö ovat korona-aikoina valttia!