Amazon sträcker sig efter Nordens växande marknad för näthandel

1

Nätjätten Amazon öppnar upp sina tjänster i Sverige vilket också innebär en möjlighet för finska företag att expandera sin marknad. Som affärspartner kan Amazon dock vara utmanande, varför man bör känna till tjänsten väl.

Högskolepraktikanten Jussi Ala-Lahti jobbar på Finlands ambassad i Stockholm under hösten 2020. Till vardags studerar han statsvetenskap vid Helsingfors universitet.
Högskolepraktikanten Jussi Ala-Lahti jobbar på Finlands ambassad i Stockholm under hösten 2020. Till vardags studerar han statsvetenskap vid Helsingfors universitet.

Växande marknad lockar nätjätten

Den svenska internethandeln är i en genombrottsfas. I bakgrunden finns en tillväxt som ökat sedan millennieskiftet, och nu, till följd av coronapandemin, väljer allt fler konsumenter att handla via en skärm. De väldiga tillväxttalen märks av även i grannländerna.

Näst på tur för att ta del av tillväxten är nätjätten Amazon vars strategi är att först etablera sig i Sverige och sedan sträcka sig mot grannländerna. Men vad är det som är så speciellt med Amazons lansering?

Ända sedan grundandet har Amazon lockat till sig kunder genom att erbjuda marknadens billigaste priser i kombination med sina supersnabba Prime-leveranser. Med en lokal webbplats i Sverige som innebär en bättre och mer pålitlig kundupplevelse samt mer synlighet kan Amazon komma närmare kunderna i Norden.

En möjlighet även för finländska företag

Det är sannolikt att lanseringen ökar intresset för Amazons tjänster även hos finländska konsumenter. Genom Amazon kan finländska företag hitta både internationella och inhemska nya kunder då finländare ofta beställer saker från utlandet. Dessutom är det en bra idé att förbereda sig för en eventuell Amazon-lansering även i Finland.

Webbutiker är lättillgängliga både för kunder och för återförsäljare. Handeln följer en annan dynamik än i fysiska butiker där tröskeln för att prova nya produkter eller tjänster är lägre om köpet görs online.

Å andra sidan är det inte en enkel process för företag att registrera sig hos Amazon. Eventuella säljframgångar beror ofta också på vilket sätt man väljer att samarbeta med Amazon. Därför gör man klokt i att känna till Amazons tjänster väl, för att på så sätt undvika olyckliga stötestenar.

Marknadsplatsen ett krävande koncept för företagspartners

Amazon har säkrat sin marknadsposition genom att utveckla en egen marknadsplats på sin webbplats. Genom den kan andra företag sälja sina produkter och på så vis ta vara på nätjättens synbarhet. På marknadsplatsen kan alltså en produkt vara till salu både genom Amazon och själva återförsäljaren – eller i vissa fall både och. Kostnaderna mellan dessa två alternativ kan skilja sig markant.

Webbsidan listar kontinuerligt produkter baserat på annonskvaliteten, där Amazons egna sortiment prioriteras. En central del av affärsidén är att konsumenterna ska tjäna på att handla via Amazon – vilket i sin tur stärker deras marknadsposition. Av den anledningen bevakar Amazon sina samarbetspartners framgångar, och pekar ut eventuella brister.

Flera finländska företag har registrerat sig hos Amazon i Tyskland, så det finns redan erfarenhet av hur plattformen fungerar. De samarbetsnätverk som grundats i samband med det kan man nå genom att kontakta exempelvis Business Finland.

De supersnabba Prime-leveranserna är Amazons trumfkort men i det glesbefolkade Norden lär man få vänta på dem åtminstone till en början. Foto: Amazon.
De supersnabba Prime-leveranserna är Amazons trumfkort men i det glesbefolkade Norden lär man få vänta på dem åtminstone till en början. Foto: Amazon.

Landvinningen innebär utmaningar

Amazons styrka ligger i dess marknadsvolymer och snabba leveranser. Företaget har också råd att vinna marknadsandelar genom affärslösningar som till en början innebär förluster. Men å andra sidan är postförsäljning till Nordens glest bebodda djupa skogar inte lika mycket av en självklarhet som på Amazons succémarknader. Åtminstone till en början kommer företaget att inte erbjuda sitt trumfkort i form av de blixtsnabba Prime-leveranserna.

Enligt experter är svenska konsumenter som grupp ganska krävande. Vilken innebörd det får återstår att se. Amazons intåg i Sverige är en vattendelare och bolaget har fått kritik bland annat för bristfälliga arbetsförhållanden. Det återstår också att se huruvida nätjätten lyckas få över de i Norden traditionellt starka fackförbunden på sin sida.

Tidigare erfarenheter visar att Amazons nylanseringar inte alltid resulterat i succé. I Australien och Turkiet innehar Amazon efter tre år endast några procent av E-handelsmarknaden.

Markkonsolidering bland vinnarna och förlorarna?

I den kommande omvälvningen av detaljhandeln handlar det dock inte bara om ett enstaka storföretag. Tvärtom har omvandlingen av E-handeln pågått sedan länge i Norden – vilket nu Amazon vill bli en del av. Företaget lär slå igenom på ett sätt eller ett annat, då dess storlek ofta betytt att även en liten marknadsandel säkrat en plats bland de tre största webbutikerna.

Av Amazons affärsmodell kan man lära sig att innovationer får marknaden att utveckla sig i oanade riktningar. Den utvecklingen bör man hålla sig väl uppdaterad om. Den egna produkten och marknadsföringen bör anpassas efter de villkor som sätts av nya teknologier ifall man som företag vill hänga med i det digitala språng handeln går igenom.

När onlineköp blir en del av vardagen hos allt fler konsumenter betyder det även att konsumenter möts av allt fler alternativ. Det lär leda till en förändring i konsumenternas beteenden. Men man bör inte handlöst kasta sig ut i det okända. Att känna till Amazons spelregler och egensinniga natur är en förutsättning för att klara sig på det nya spelfältet.

Text: Jussi Ala-Lahti

Kommentit

valkoinen keittiöallas 3 vuotta sitten

tämä on erittäin informatiivinen ja kiinnostava, kiitos jakamisesta